Gå til innhold

En i kollektivet har fått seg valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et kollektiv, og en av de jeg bor sammen med har fått seg en to måneder gammel valp. Jeg har aldri hatt hund før, og vet ikke mye om hundehold, men jeg reagerer på hvordan han behandler hunden.

For det første er han på jobb hver dag, og hunden er hjemme alene. Dette fra dag en, altså første dagen hunden var borte fra moren sin. Jeg fant henne vettskremmt i leiligheten da jeg kom hjem fra skolen, og hunden visste ikke hvem jeg var. (Dette var gjensidig.) Jeg vet som sagt ikke så mye om hunder, men jeg trodde man måtte være hjemme med en liten valp i starten?

Hun er heller ikke stueren, og tisser og bæsjer såklart i stua ettersom hun må være her alene hele dagen. I dag spurte jeg han når han har tenkt å lære henne å gjøre fra seg ute. Jeg mener selvfølgelig at han må være her og ta henne med ut regelmessig og sånn. Men da svarte han at han driver og lærer henne det, ved å slå hanne med en sammenrullet avis når hun tisser inne. Er dette vanlig?? Jeg har lest at man ikke skal straffe dem når de tisser inne, de vet jo ikke bedre, og at det er eieren som må være føre var og ta dem med ut før de tisser, slik at man kan rose dem fordi de har gjort det riktig. Jeg blir veldig oppgitt over at han straffer henne for noe som strengt tatt er hans feil. Hvordan kan hun tisse ute når hun er alene inne hele dagen? Han sier at han ikke slår henne hardt, men jeg syns fortsatt det er drøy behandling av et lite dyr som sikkert i utgangspunktet er usikker i en ny situasjon. Syns heller han burde få henne til å føle seg trygg!

Og så det kanskje drøyeste. Hun driver og småbiter hele tida, og sånn som det er nå så er det jo ikke farlig for hun er så liten. Men jeg tenker det er viktig å få plukket av henne denne vanen før hun vokser til? Eller er det noe som går over av seg selv? Uansett, da jeg spurte han om dette og hvordan man gjør det, sa han at han vil ha en aggressiv hund, så han ser gjerne at hun fortsetter å bite slik at folk ikke skal tørre å nærme seg henne på gata! Han mener at det er jo ikke noe farlig uansett, og at nå gjør hun det bare for å leke. Det virker ikke som han skjønner at det vil bli et problem når hun blir stor. Kan nevne at fyren i utgangspunktet er veldig umoden, og jeg tror han syns det er "tøft" med en aggressiv hund. Jeg for min del syns det er forkastelig å ville oppdra den sånn.

Jeg merker jeg blir veldig oppgitt av han, men vet ikke hvor mye jeg kan gjøre for å forandre hans holdninger annet enn å si hva jeg syns, som jeg nå har gjort. Men jeg er jo også en viktig person i hundens liv, og jeg vil gjerne bidra til at hun skal ha det bra. Jeg har som sagt ikke hatt så mye med hunder å gjøre tidligere, så derfor lurer jeg på om noen her har noen tips til hvordan jeg bør forholde meg til henne? Jeg er forøvrig opptatt med mange ting i hverdagen og har ikke anledning til å for eksempel være hjemme med henne på dagtid.

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hittil ikke kommet med dette rådet før, men ring Dyrebeskyttelsen imorgen. Denne fyren er faktisk ikke skikket til å ta seg av en valp, og dette er faktisk ren dyremishandling.

Man lar bare ikke en valp være alene uten å vende den til det sakte, men sikkert, og man lar den ikke være lenge alene før man vet at den er vandt til det! Man slår heller aldri, aldri en valp med en sammenrullet avis for å få den til å slutte å gjøre fra seg inne. Det er eier sitt ansvar å være så oppegående at han sørger for å ta valpen ut ofte nok til at den slutter å gjøre fra seg inne.

Så vær så snill, ring Dyrebeskyttelsen i morgen for å rapportere inn eieren og å få valpen fjernet!

Skrevet

Enig med SmallTalk her.

At hunden biter nå skyldes forresten sannsynligvis at det klør i tenne, ikke at den kommer til å bli aggressiv.

Skrevet

At hunden biter nå skyldes forresten sannsynligvis at det klør i tenne, ikke at den kommer til å bli aggressiv.

Signeres!

Har to valper i familien som jeg er borti mer eller mindre daglig, og disse biter som gale på det de får tak i for øyeblikket, uansett om det er bamser, legger eller fingre. De klør som gale i tennene... :gjeiper:

Skrevet

Hei, skjønner godt at du tenker sånn, og skal innrømme at jeg gjør det samme selv. Men en ting som gjør det litt vanskeligere er det at vi bor ikke i Norge. Vi bor i et annet land, og jeg aner ingenting om reglene her eller hva som er vanlig i forhold til dyrehold. Det kan jo hende reglene er de samme her, men jeg kjenner ikke systemet, og behersker heller ikke språket godt. Også er jeg litt feig. Har ikke lyst til å måtte bo sammen med en fyr som jeg har rapportert inn til dyrebeskyttelsen, vet ikke hvordan han ville reagere på det! Finnes det noen andre måter jeg kan bidra på i denne situasjonen?

Skrevet

Kontakte utleier for å spørre om han har lov til å ha hunden i leiligheten?

Skrevet

Uff, så grusomt! Stakkars hund. Hun er heldig som har deg!

Kanskje du kan låne noen bøker om valper, og fortelle han hvordan ting bør gjøres, sånn mens du tilfeldigvis leser i boken mens han er i nærheten?

Si sånn (når hunden biter): oi! her står det at hunden biter fordi den klør i tennene. Vi bør gi den en leke å bite på

Hehe, kanskje han tar hintene :)

Skrevet

Helt enig med de andre her. Dette er ikke normalt, eller bra for hunden. Du har helt rett i hvordan han skal få hunden stueren. å slå den med en avis når den tisser inne (slår han når han kommer hjem for alle dammene som har kommet i løpet av dagen, eller?), er meningsløst. Valpen forstår ingenting av det, og det eneste han oppnår er en nervøs, ustabil hund. Men nå er det jo mye som tyder på at det er akkurat det han vil ha... :(

Helt vanlig at valper biter, som andre her sier. Det er fordi de klør i tennene. Kjøp tyggeleker/bein til den, og gi valpen dette når den biter, så går dette over av seg selv.

Jeg vet ikke hva du skal gjøre, men noe må gjøres. Dette er dyremishandling, og noen må reagere. Får helt vondt av valpen, jeg :(

Skrevet

Kan du prøve å få ut av han navnet/ konktaktinfo på vedkommende som har gitt eller solgt han valpen? Finn ut så mange detaljer som mulig, så du kan ta kontakt og be dem hente den tilbake. Forhåpentligvis bryr de seg om hvordan den har det.

Mattilsynet og Dyrebeskyttelsen har ofte begrensede midler og det skal litt til før de faktisk gjør noe konkret med sånt. Dette er jo ikke akkurat en puppy mill, så jeg tviler på at valpen blir hjulpet på den måten.

Supert at du reagerer! Du har helt rett i den dårlige følelsen du har ihvertfall, både når det gjelder alene hjemme-trening, dotrening og hele pakka. Valp er like mye arbeid som en menneskebaby de første ukene, faktisk mer siden de ikke bruker bleie...

Veldig fint om du forteller hvordan dette går. Lykke til!

Skrevet

Nå har jeg sagt til han jeg bor med at det ikke er greit for meg at hunden blir boende her. Jeg sa at han må levere den tilbake innen helga, og så får jeg se om han gjør det eller om han velger å ignorere meg.. Ellers lurer jeg litt på hvordan jeg skal forholde meg fram til han evt. leverer den tilbake?

Jeg pleide å ta den mye opp på fanget mens jeg var hjemme, for at den skulle få kos og oppmerksomhet. Han jeg bor med har nå sagt at jeg ikke får lov til det, fordi hunden blir uhøflig av det eller noe sånt. Jeg kan forstå hva han mener, for når jeg har den på fanget mens jeg sitter i sofaen så lærer den seg jo å sitte i sofaen. Men betyr det at det ikke er vanlig å ha små hundevalper på fanget?

Jeg sa til han at jeg skal slutte å ta den opp, men problemet nå er at hver gang jeg er hjemme så skriker hunden etter min oppmerksomhet, den følger etter meg og prøver å klatre opp beina mine mens den klynker, og jeg har så vondt av den! Romkameraten min er på jobb hver dag, og i dag da jeg kom hjem fra skolen kl halv ni på kvelden var han ute. Jeg dro også ut en tur og da jeg kom hjem nå, var han fortsatt ikke kommet hjem. Det betyr at valpen har vært alene minst fra halv ni til nå, pluss hele dagen. Og hvem vet hvor lenge han egentlig har vært hjemom? Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke i det minste er her og leker med den på kvelden, når han er på jobb hele dagen!

Og jeg vil gjerne ta den opp og ha den på fanget og kose med den for at den skal få litt menneskelig kontakt, som den tydeligvis ønsker veldig. Men så har han jo sagt at jeg ikke kan gjøre det da. Jeg lurer på om noen som har litt kjennskap til hundeoppdragelse vet hva jeg bør gjøre? Stemmer det at det er dumt å ta den opp?

I tillegg lurer jeg litt på hvor ofte den bør ha mat? Det er sikkert veldig dumt av meg å blande meg oppi det i det hele tatt (stemningen er litt dårlig her mellom meg og romkameraten nå), men hvis det er sånn at den går sulten fordi han ikke er hjemme timer i strekk, så burde jeg kanskje gi den noe? Eller er det bare dumt, for da får den kanskje for mye?

Takk for hjelpen!

Skrevet

Man SLÅR ikke dyr eller barn eller hvem som helst. Dette er horribelt. Håper du ikke bare "ser" uten å gjøre noe.

Skrevet

REDD HUNDEN NÅ!!!

Skrevet

Ja, jeg har sagt at han ikke kan beholde hunden, og jeg håper virkelig at han leverer den tilbake. Men hvis han ikke gjør det, vet jeg faktisk ikke hvor mye jeg kan gjøre. Jeg bor ikke i Norge. Kulturen her er annerledes. Det med å gi den et dask med en sammenrullet avis var noe han hadde funnet på en internettside for valpeopplæring, så det er kanskje vanlig her. Hvor mye vil da eventuelle myndigheter gjøre? Og uansett så aner jeg ikke hvor jeg kan henvende meg.

Skrevet

Hvilket land er det snakk om da? Kan du ikke forsøke å sette deg inn i event dyrevernslover for det aktuelle landet.

Skrevet

Landet er Spania. Jeg har prøvd å lete etter informasjon, men jeg finner ikke noe. Vet ikke hvem jeg kan oppsøke, eller om det i det hele tatt er noen. Hvis det er noen som vet, blir jeg glad for innspill, men jeg er redd Spania ikke har samme system for omplassering av dyr som det Norge har.. :(

Skrevet

Landet er Spania. Jeg har prøvd å lete etter informasjon, men jeg finner ikke noe. Vet ikke hvem jeg kan oppsøke, eller om det i det hele tatt er noen. Hvis det er noen som vet, blir jeg glad for innspill, men jeg er redd Spania ikke har samme system for omplassering av dyr som det Norge har.. :(

Jeg ville kontaktet noahs i Spania. Kanskje de kan hjelpe til?

I tillegg så har du denne infosiden du kan sjekke ut.

Skrevet (endret)

Den er også vant til å leke slik med søsknene sine.

En ting er i alle fall sikkert, og det er at valpen trenger fysisk kontakt med mennesker, å bli klappet og kost med. Skjønner godt at han ikke vil ha hunden i sofaen, men kanskje dere har en stol som det ikke er så nøye om den ligger litt i? Ha den gjerne i fanget der, eller sett deg ned på golvet med den. Den blir ikke "uhøflig" av det :) Men pass gjerne på at du ikke tar den opp akkurat i det den hopper opp mot deg (er vel sikkert dét han mener er "uhøflig"), vent heller til den står eller sitter vanlig igjen. En annen ting er jo at den trenger sosialisering, men det blir jo vanskeligere å få til for deg..

Aner ikke noe om hvor man kan melde fra om dette i Spania, så hvis jeg var deg ville jeg i første omgang forsøkt å få ut av romkameraten hvor han har kjøpt hunden, og kontaktet vedkommende. Bare å krysse fingrene for at dette er en person som bryr seg om valpene sine og prøver å gjøre noe med det.

Til slutt vil jeg bare si at det er fantastisk bra at du bryr deg! :) Lykke til! Husk å oppdatere oss :)

Endret av Neutral
Gjest Thefainter
Skrevet

Jeg ville kontaktet noahs i Spania. Kanskje de kan hjelpe til?

I tillegg så har du denne infosiden du kan sjekke ut.

Dette!

Og kjeft på han du bor med! :kjefte:

Skrevet

Hei, skjønner godt at du tenker sånn, og skal innrømme at jeg gjør det samme selv. Men en ting som gjør det litt vanskeligere er det at vi bor ikke i Norge. Vi bor i et annet land, og jeg aner ingenting om reglene her eller hva som er vanlig i forhold til dyrehold. Det kan jo hende reglene er de samme her, men jeg kjenner ikke systemet, og behersker heller ikke språket godt. Også er jeg litt feig. Har ikke lyst til å måtte bo sammen med en fyr som jeg har rapportert inn til dyrebeskyttelsen, vet ikke hvordan han ville reagere på det! Finnes det noen andre måter jeg kan bidra på i denne situasjonen?

Dette er dyremishandling uansett hvilket land du bor i, så du KAN ikke annet en å reagere.

Hva han har lest på internett, hadde jeg gitt ham klar beskjed om at jeg hoppet og dreit i! Du bør IKKE synes det er ok og akseptabelt at han slår en valp, lar den være alene hjemme i aaaaaltfor mange timer, og at han ØNSKER å oppdra henne til å bli aggressiv vil jo bare tilsi at dersom hun ikke blir det av å være fratatt all kjærlighet og menneskelig kontakt, så kommer han til å finne en måte å gjøre henne aggressiv på.... jeg tør ikke tenke på hva han kommer til å gjøre da.

Dersom du IKKE gjør noe, er du medskyldig!

Dersom du ser på at han gjør dette, og ikke gjør noe fordi du ikke vil skape ubehag mellom deg og "kompis"... så er det feigere en jeg vil uttale meg om!

alt du reagerer på er helt riktig å reagere på!

Var jeg deg, og han faktisk ikke leverte tilbake denne valpen umiddelbart, ville jeg faktisk tatt henne over og bedt ham ryke og reise om han blandet seg i det! Finn ut om det er instanser som kan ta imot hunder der, eller finn ut om det er mulig å omplassere henne.

IKKE tillat at dette skjer i ditt hjem! :kjefte:

Skrevet

Det er forskjellige normer i de forskjellige landene om hvordan å oppdra og behandle dyr, men denne måten er helt FEIL på alle måter. Jeg vil gå så langt som å si at dette er dyremishandling. Først av alt: en valp skal ikke være alene hjemme om dagen før den i hvert fall er 5-6 måneder. Kommer litt an på rasen. Men en valp trenger å luftes, den trenger selskap og den trenger å vil trygg på å være alene hjemme. Og å lære en valp å være alene er en tilvenningssak, hunden skal vennes det til over flere måneder. For det andre så er det heilt greit at hunden ikke er husrein enda, det tar mye lengre tid enn bare to måneder vanligvis, men eieren skal allikevel ta hunden ut OFTE, nesten hele tiden sånn at valpen kan lære seg å bli husrein.

Det siste du sier om at han oppdrar valpen til å bli aggressiv, er helt uholdbart, grusomt og brutalt. Det er i alle fall grov dyremishandling. Et dyr på to måneder kan ikke vite hva sine handlinger betyr. Oppdragelsen av dyret er ingenting dyret selv kan styre. I motsetning til oss mennesker så har ikke dyr kritisk sans, de bare lærer det eieren lærer dem. Å når eieren oppdrar valpen til å bli en kamphund (ja, det blir jo nesten det), så bør han bli fratatt all rett til å ha hund og dyr generelt! Man kan gjerne trene en hund til å være vakthund, men man skal ALDRI trene en hund opp til å være aggressiv.

Det er litt trist for din del fordi..hva kan du gjøre? Du vil jo ikke komme på den dårlige siden av denne personen. Men du MÅ gjøre noe. Vær så snill å gjør noe. Et hund er et levende vesen, som føler og tenker. Et vesen som har like rett på et fantastisk og bra liv som oss mennesker. Du er nødt til å gjøre alt hva du kan for å stoppe disse brutale handlingene. Du valgte ikke selv å bli satt i denne situasjonen, men av og til skjer det at man blir plassert i midten uten at man vil. Da gjelder det å ty til riktig handling og konsekvens. Og i dette tilfellet så er det å ta kontakt med dyrepolitiet/beskyttelsen(?) eller det vanlige politiet på stedet hvor du bor i Spania! Dette er på ingen måte lovlig i Spania heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...