Gå til innhold

Alkoholspørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange liter vin trenger vi til 80 voksne`? Og hva med annen alkohol?

Hva skal/kan man ha som velkomstdrink? Hva er vanlig?

Hva slags type alkohol trenger vi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

trenger og trenger fru Blom, men det er vanlig å ha en velkomstdrink (cava, champis ol) en enhet til forrett, 2 til hovedrett og 1 enhet til dessert, 1 cafe acec til kaffe & kaker.

utover det velger man selv om man ikke gidder servere mer, ha bar selv som enten er åpen eller salg.

Lykke til med bryllupet ditt!!

Gjest Blondie65
Skrevet

En enhet er ca 15 cl. I en vanlig flaske vin er det 75 cl - slik at det går 5 slike glass i en flaske.

Aperitif

Det er vanlig å beregne 1 stk 15 cl til aperitif - jeg som ikke liker champagne ville laget noe av en hvitvin, sitronbrus og en liten dæsj grenadin. Men mange foretrekker da musserende eller champagne.

Forrett

1 stk 15 cl enhet.

Hovedrett

1-3 stk 15 cl enhet. Dersom det er mange taler, mange skåler skal utbringes, etc, ville jeg øket mengden til 3. Dersom det ikke er mange taler og skåler så er 2 enheter som regel rikelig.

Dessert

Avec regnes i 4 cl drinker. Brennevinsflasker (f.eks. cognac) inneholder 70 cl slik at det går 17,5 drinker pr flaske. Man kan selvsagt også servere 2 cl, men det er vel kanskje litt smått?

NB! Kjøper man på tax-free eller i utlandet kan det være liters flasker (100 cl). I så fall øker mengden/antall enheter man får ut av hver flaske til hhv. 6,67 for vin og 25 for brennevin.

Gjest Blondie65
Skrevet

Og da blir det altså, hvis man sier: Aperitif = 15 cl, F = 15 cl, H = 2 x 15 cl, Avec=1 x 4 cl x 80 personer =

Aperitif = 15 cl * 80 personer = 1200 cl - 1200/75 = 16 flasker.

Forett (er gjerne hvitvin) = 16 flasker (samme regnestykke som over)

Hovedrett (rødvin) = 2x15cl = 30 cl * 80 personer = 2400 cl - 2400/75 = 32 flasker.

Avec = 4 cl * 80 personer = 320 cl - 320/70 = 4,51 flasker

Regnestykkene over er basert på vanlige polstørrelser på falskene.

NB! Det er veldig vanlig å også tilby likør i tillegg til cognac og da kan man vel velge at 2 av flaskene skal være Baileys.

Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Jeg ser jo at jeg burde ha spesifisert at det ikke er tre-retters, men buffet, og at vi skal stå for all mat og drikke selv.

Hehe ;)

Endret av Varsio
Skrevet

Men tusen takk for utfyllende svar!! Det setter jeg stor pris på:)

Skrevet

Dere bør regne minst en halv flaske vin pr. person til maten.

Skrevet

Blondie skriver om det jeg allerede skrev først igrunnen, men i tillegg vil jeg også tipse deg om å bruke karafler, og kjøpe vin på kartong :) 1 gratis flaske per 3. flaske :)

Skrevet

Min anbefalning er kjøp brennevin på taxfree, og vin på polet. Avtal på forhånd at dere kan levere tilbake de flaskene dere ikke har åpnet, og avtal med serveringspersonalet at de ikke åpner så mange flasker på en gang. Da kan dere kjøpe noen flasker ekstra, uten at det koster dere noe om de ikke blir brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...