Gå til innhold

Skatt og skattetrekk/baksmell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke helt stødig på det med skatt og slikt, så da spør jeg dere, bare for å få et konkret svar eller iallefall et svar som er litt mer veiledendes enn minge egne svar på dette området.

Jeg har skattetabell 7100.

I år har jeg fått utbetalt lønn helt frem til september, men nå etter september har jeg ikke hatt lønn/jobb (flyttet og ikke så lett å få seg ny jobb ved siden av studiene).

MEN jeg arbeider litt som studentvakt på skolen, det får jeg jo penger for, men i og med at jeg arbeider 5 timer i uken så sparer jeg timene opp slik at jeg får utbetalt med enn 1000 kr om gangen. Slik gjorde studentvaktene i fjor og daglig leder har sagt at det er ikke noe problem, de som tar seg av det med lønn og slikt har full forståelse for det siden vi arbeider så lite som vi gjør.

Men det jeg har lurt litt på er:

Jeg ønsker å få dette utbetalt i desember, slik at jeg får lønn en gang pr halvår ca (altså i desember og så i juni). I desember er det jo normalt sett halv skatt, men vil jeg få halv skatt på den utbetalinga? Isåfall, vil det føre til at jeg får baksmell neste år fordi jeg ikke har hatt noe utbetalt fra biblioteket tidligere?

Og et spørsmål som ikke har med det å gjøre, når jeg har skattetabellen 7100 så forandrer de automatisk hvor mye de trekker etter hva jeg har tjent i måneden selv om jeg har "forventet inntekt" på rundt 80.000 kr (jeg tjener ikke så mye pr år uansett...)? Og hvis jeg mot alle odds hadde bevegd meg over den summen, må jeg forandre skattekortet selv eller skjer det automatisk når jeg har 7100?

(Dumme spørsmål fra ei som ikke er så oppdatert(smart heter det vel:P) på dette området)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...