Gå til innhold

hva gjør man når man ikke har fastlege der man bor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei :)

Jeg trenger en legesjekk, men har fastlegen min i Bergen.. jeg skal bare være i OSlo et år og gidder derfor ikke stresse med å skifte. Hvordan skal jeg da gå fram? må vel gå an å få e legetime uten fastlege vel..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes vel nok av private legesentere i Oslo, og der er det selvsagt fritt frem å bestille time. Koster jo selvsagt mer enn legetimer gjennom fastlegeordningen.

Ellers kan du ringe rundt til fastleger i Oslo og høre om de har mulighet til å ta deg inn. Da kan du nok ikke regne med å få time med det aller første.

Skrevet

Det finnes mange privatklinikker i Oslo.

Eller du kan sørge for å få en time når du er hjemme på ferie. Er det akutt så er legevakta stedet, men vær forberedt på at du kan bli avvist. Akutt for deg trenger ikke å være akutt for de.

Skrevet

Det tar deg fem minutter å skifte, og fem minutter å skifte tilbake når du flytter til Bergen igjen. Jeg ville skiftet.

Gjest scorpius
Skrevet (endret)

Det er jo bare å ringe til et legesenter (privat eller ei), og si at du skal

ha en legetime. Det tar som oftest litt lengre tid hvis legen ikke er privat, men så

lenge det ikke haster, så er det jo sikkert ikke krise å vente noen ekstra dager...

Lykke til ;)

Endret av scorpius
Skrevet

jeg skiftet da jeg flyttet fra stavanger - sandefjord, bodde der ett år, og byttet tilbake igjen etterpå.. null stress!! bare å bytte!

Gjest bustyvel
Skrevet

Det tar deg 5 minutter å byte fastlege, hva i allverden er stress med det? Den tiden du bruker på å skrive dette innlegget og vente på svar, hadde det tatt deg å skifte fastlege..

Skrevet

Det er ikke "bare å bytte" for alle. Jeg flyttet til Oslo i fjor, byttet fastlege, og så bare en måned eller to etterpå at min tidligere, veldig flinke og greie fastlege (der jeg bodde før) har fulle pasientlister, og det har han hatt siden. Altså er det ingen mulighet til å bytte tilbake.

Har man en fastlege man er fornøyd med, så bør man spørre seg om det er verdt å bytte bare for ett år. Er det krise, kan man alltids få time hos private klinikker, eller hos andre fastleger som ikke har fulle pasientlister.

• Liker 1
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bumper denne.. Noen med erfaringer??

Anonymkode: 04daa...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Rådene som er gitt før er akkurat de samme som gjelder pr i dag. :)

Anonymkode: 13860...1e5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rådene som er gitt før er akkurat de samme som gjelder pr i dag. :)

Anonymkode: 13860...1e5

Takk. Når det gjelder rådet om å bytte fastlege så er det ikke alltid at det er et alternativ dessverre, mange omstendigheter som gjør at man må beholde den man har der man bor mesteparten av tiden.

( Jeg er ikke TS :) ) 

Anonymkode: 04daa...1e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...