Gå til innhold

Kenwood major - deigproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kenwood major, kraftig sak og den er kjempebra til så godt som alt mulig. Men ikke så god på deiger, gjærdeiger til boller og brød. Uansett om det er 5dl mel eller 25dl mel så får den liksom ikke med seg alt i bollen og roter rundt på det samme uansett hva jeg gjør. Har prøvd å kjøre på ulike hastigheter, men nei, det ender opp med at jeg står med henda nedi bollen og knar deigen skikkelig sammen.

Noen med lignende erfaringer som har noen gode tips å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser at deigen fort kan legge seg på sidene. Jeg stopper da maskinen og dytter ned deigen med en slikkepott.

Gjest Rosemor
Skrevet

Jeg har ikke det problemet, men jeg lurer på om du bruker eltekroken, eller k-spaden?

Jeg bruker alltid å ha i væsken først, og så tilsetter jeg melet etterhvert, og elter med k-spaden, og det fungerer greit for meg.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har heller ikke det problemet, men blander alt lett sammen før jeg elter. Jeg bruker eltekroken.

Har du for lite væske i deigen, kanskje?

Skrevet

Jeg bruker eltekroken, bruker samme mengde væske som jeg har brukt i tidligere kjøkkenmaskiner/miksere som har gitt godt resultat i de ulike oppskriftene. Jeg har måtte ty til dytting i deigen/ingrediensene på kanten med slikkepott jeg også, da får jeg det som regel greit blandet etterhvert.

Men når man har vært borti andre maskiner som klarer det uten dytting så burde jo Kenwooden klare det også :)

Skal prøve med K-spaden og/eller å ha væsken i først. Takk!

Skrevet

Kan hende du må justere eltekroken slik at den går dypere ned i bollen. Da skal den få med seg alt.

Skrevet

Kan hende du må justere eltekroken slik at den går dypere ned i bollen. Da skal den få med seg alt.

Har vurdert å gjøre det, men har ikke helt sett at det skal få med alt som henger på sidene. Men nå skal det bakes i dag også så da får vi se hva som kan hjelpe :)

Skrevet

Har selv Kenwood Major og har ikke problemet.

Men tenker at du bør sjekke om eltekroken tar skikkelig ned i bollen (men det skal jo ikke ha det store å si for deiger da). Når jeg lager deig, har jeg først i det våte, har i en del av melet sammen med tørrgjær, salat, sukker, kardemomme eller hva deigen skal ha av tørre ingredienser. Når det er rørt sammen, sper jeg med mel til deigen slipper bollen. Når jeg har i mel, setter jeg ned farten litt, for så å sette den opp igjen. Har ganske høy effekt på maskinen og elter den godt sammen før den hever seg i bollen.

Skrevet

Tar i mot ella tips og skal gjøre noen iherdige forsøk. Maskinen er jo knirkefri til alt annet :jepp:

Skrevet

Jeg skjønner hva problemet er, men jeg bruker bare en slikkepott tidlig i eltingen, så blander alt seg fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...