Gå til innhold

Grammatisk modus - grammatiske modi?

Anbefalte innlegg

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Ja, går det an? Eller blir det moduser?

Modi virker mer korrekt, men jeg ble litt i tvil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror modus - modi er korrekt. Ville ikke sagt moduser i alle fall. på norsk kan man muligens bruke modus i både entall og flertall - har i alle fall hørt dette når det gjelder ordet tempus, selv om den korrekte flertallsformen her er tempora.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Tror modus - modi er korrekt. Ville ikke sagt moduser i alle fall. på norsk kan man muligens bruke modus i både entall og flertall - har i alle fall hørt dette når det gjelder ordet tempus, selv om den korrekte flertallsformen her er tempora.

Ah, det er sikkert lov å si "modus" begge gangene ja! Selvfølgelig :) Tror det har blitt litt vel mye pugging på meg i det siste, hodet mitt er jo grøt :ler:

Gjest Spinell
Skrevet

Det er lov å skrive både moduser og modi i ubest. flertall.

Se lenke: modus

Hva M1 betyr finner du selvsagt under oversikt over grammatiske koder.

I og med at modus oppfører seg som hankjønn kan en neppe bruke modus i ubest. flertall. Tempus oppfører seg som intetkjønn.

Skrevet (endret)

Nei, du kan ikke bruke "modus" i flertall. Derimot er både "modi" og "moduser" korrekt.

ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

modus

modus m1 el. modi, modiene i fl (lat. 'mål, måte')

Et tips til deg neste gang er å bruke www.sprakrad.no og slå opp i Bokmålsordboka. Da får du svar kjappere enn på KG, og du er garantert et korrekt svar!

Endret av Golde
Skrevet

Beklager dobbeltsvar! Spinell kom meg i forkjøpet mens jeg skrev :)

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Nei, du kan ikke bruke "modus" i flertall. Derimot er både "modi" og "moduser" korrekt.

Et tips til deg neste gang er å bruke www.sprakrad.no og slå opp i Bokmålsordboka. Da får du svar kjappere enn på KG, og du er garantert et korrekt svar!

Av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på bokmåls- og nynorskordboka på nettet her, derfor KG. Da får jeg i alle fall innspill, som er sårt trengt akkurat nå :P

Skrevet

Av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på bokmåls- og nynorskordboka på nettet her, derfor KG. Da får jeg i alle fall innspill, som er sårt trengt akkurat nå :P

Har du prøvd å slå av pop-up-blokkeringen? ;)

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Har du prøvd å slå av pop-up-blokkeringen? ;)

Det virka :flau:

Var jo det jeg skulle spurt om her inne :P

Skrevet

Det virka :flau:

Var jo det jeg skulle spurt om her inne :P

Hehe, fint! Ting er ikke alltid så komplisert som vi ofte tror :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...