Gjest Airi Chikako Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Ja, går det an? Eller blir det moduser? Modi virker mer korrekt, men jeg ble litt i tvil.
Rhiannon Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Tror modus - modi er korrekt. Ville ikke sagt moduser i alle fall. på norsk kan man muligens bruke modus i både entall og flertall - har i alle fall hørt dette når det gjelder ordet tempus, selv om den korrekte flertallsformen her er tempora.
Gjest Airi Chikako Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 Tror modus - modi er korrekt. Ville ikke sagt moduser i alle fall. på norsk kan man muligens bruke modus i både entall og flertall - har i alle fall hørt dette når det gjelder ordet tempus, selv om den korrekte flertallsformen her er tempora. Ah, det er sikkert lov å si "modus" begge gangene ja! Selvfølgelig Tror det har blitt litt vel mye pugging på meg i det siste, hodet mitt er jo grøt
Gjest Spinell Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Det er lov å skrive både moduser og modi i ubest. flertall. Se lenke: modus Hva M1 betyr finner du selvsagt under oversikt over grammatiske koder. I og med at modus oppfører seg som hankjønn kan en neppe bruke modus i ubest. flertall. Tempus oppfører seg som intetkjønn.
Golde Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Nei, du kan ikke bruke "modus" i flertall. Derimot er både "modi" og "moduser" korrekt. ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) modus modus m1 el. modi, modiene i fl (lat. 'mål, måte') Et tips til deg neste gang er å bruke www.sprakrad.no og slå opp i Bokmålsordboka. Da får du svar kjappere enn på KG, og du er garantert et korrekt svar! Endret 18. oktober 2010 av Golde
Golde Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Beklager dobbeltsvar! Spinell kom meg i forkjøpet mens jeg skrev
Gjest Airi Chikako Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Nei, du kan ikke bruke "modus" i flertall. Derimot er både "modi" og "moduser" korrekt. Et tips til deg neste gang er å bruke www.sprakrad.no og slå opp i Bokmålsordboka. Da får du svar kjappere enn på KG, og du er garantert et korrekt svar! Av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på bokmåls- og nynorskordboka på nettet her, derfor KG. Da får jeg i alle fall innspill, som er sårt trengt akkurat nå
Golde Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på bokmåls- og nynorskordboka på nettet her, derfor KG. Da får jeg i alle fall innspill, som er sårt trengt akkurat nå Har du prøvd å slå av pop-up-blokkeringen?
Gjest Airi Chikako Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Har du prøvd å slå av pop-up-blokkeringen? Det virka Var jo det jeg skulle spurt om her inne
Golde Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 Det virka Var jo det jeg skulle spurt om her inne Hehe, fint! Ting er ikke alltid så komplisert som vi ofte tror
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå