Gå til innhold

Gutter og dukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på to år. Når vi er på besøk hos venner med jenter, så er det ofte dukkeleker han er opptatt av, og samme når vi var på helsestasjonen sist. Opptatt av dukka, skulle trøste og legge henne til og sove og ordnet fælt i en slags rollelek.

Hjemme har vi ingen dukker, og jeg har nå lyst til å kjøpe en - siden jeg ser at rollelekbiten utvikles sånn med dukkelek. Han skal også bli storebror om noen måneder, så kan jo være en fin forberedelse til å snakke om baby i huset. Men mannen er skeptisk, selv om han ser poengene mine. Men han mener at ingen andre vi kjenner som har guttebarn har dukkeleker, og at det vil være litt "rart". Og han har rett, jeg kan ikke huske å ha sett dukker i huset til vennene våre som kun har gutter.

Så da er jeg litt nysgjerrig; dere andre som har gutter - har dere kjøpt dukker til de som de kan leke med når de er små? Og evt hvorfor ikke?

Skrevet

Selvfølgelig har vi kjøpt dukker og dukkeklær og dukkevogn og koppestell og hele greia til sønnene våre! Jeg kan ikke se en eneste grunn til ikke å gjøre det, med mindre man selvfølgelig er i en posisjon hvor man ikke har råd til å gi barna leker.

Vi vil at barna våre skal utvikle sin egen personlighet og sine egne interesser. Vi har da ikke barn for at andre vi kjenner skal synes de er "normale" og ikke "rare", hva nå enn de uttrykkene egentlig måtte bety...

Skrevet

Ja, jeg kjøpte ei dukke til guttungen min da han var 1-2 år gammel.

Var for å se om han kom til å leke med den, men neida, dukka havna i en krok og lekebilene kome fram ;)

Skrevet

Min lillebror var veldig glad i dukker når han var liten. Det kan nok henge litt sammen med at han hadde ei eldre søster og søskenbarn som var jente, som alltid lekte med dukker rundt han, men han fikk nå dukke han også. Vi lekte bra sammen vi, vasket og steller "barna" våre :jepp:

Skrevet

Jeg har et barn av hvert kjønn. Begge har hatt tilgang på såkalte typer jente- og gutteleker.

Jenta likte både dukker og kosedyr, men ikke mer. Gutten elsket dukka si som han ga navn til. Jenta nektet strikk og spenner i håret. Gutten ville ha strikk. Samtidig så lekte han masse med typiske gutteleker.

I dag er de tenåringer. Jenta er typisk jente, men ikke av type babe. Hun liker litt røffe aktiviter og er ikke redd for å prøve seg. Gutten er er blitt en nerd, vil aldri bli en av de matcho guttene og er veldig populær hos jentene.

La gutten få dukke :)

Skrevet

Guten vår (2 år) har fått ei av mine gamle dukker. Han leikar med den av og til. Han likar godt å kle av og på dukka, eller han kan sitte med dukka i fanget og lese bok. Dukka får også ligge i gåvogna for å sove eller "gå tur".

Eg synst det er heilt naturleg å la han prøve ulike leiker. Og eg ser også i barnehagen at gutane der ofte går rundt med dukkevognene.

Skrevet

Jeg har en sønn på to år. Når vi er på besøk hos venner med jenter, så er det ofte dukkeleker han er opptatt av, og samme når vi var på helsestasjonen sist. Opptatt av dukka, skulle trøste og legge henne til og sove og ordnet fælt i en slags rollelek.

Hjemme har vi ingen dukker, og jeg har nå lyst til å kjøpe en - siden jeg ser at rollelekbiten utvikles sånn med dukkelek. Han skal også bli storebror om noen måneder, så kan jo være en fin forberedelse til å snakke om baby i huset. Men mannen er skeptisk, selv om han ser poengene mine. Men han mener at ingen andre vi kjenner som har guttebarn har dukkeleker, og at det vil være litt "rart". Og han har rett, jeg kan ikke huske å ha sett dukker i huset til vennene våre som kun har gutter.

Så da er jeg litt nysgjerrig; dere andre som har gutter - har dere kjøpt dukker til de som de kan leke med når de er små? Og evt hvorfor ikke?

Selfølgelig har gutten min på snart 6 år både hatt jenteleker og gutteleker!!!Be mannen din om å sjerpe seg. Man blir ikke homo av å leke med dukker :roll:

Skrevet

Rolleleken lar jo barna prøve ut roller, hvorfor skal ikke gutten få leke pappa (eller mamma, for den sakens skyld - hvis man kan leke at man er en drage eller en undervannsbåt, må man da også kunne leke at man er mamma)? Jeg har barn av begge kjønn, interessen går i bølger. Men rundt to år er en alder hvor de fleste barn (tror jeg) er veldig opptatt av babyer.

Skrevet

Jeg ville også gitt ham dukker :) Det er jo en fin rollespillek, og om han utvikler omsorgsevner samtidig er ikke det en negativ egenskap, uansett kjønn. Jeg er jente, men lekte både med biler og kosedyr da jeg var liten, lite med dukker. Har blitt både feminin og hetero. Samboern min lekte mest med gutteleker, men har utdanning og jobb innen helse og omsorg - han er maskulin av utseende og guttete mentalt :fnise:

Skrevet

Synes det er en fin måte å forberede de små på å bli storesøsken på jeg.

Min gutt leker litt "familie" med jentene i barnehagen. Da bytter de gjerne på å være mamma, pappa, storebror, baby osv.

Han har hatt tilgang på dukke lenge. For jeg synes han skal ha tilbudet.

Dukka har navn, og har vært populær i perioder.

Men han er nok en mer typisk lego, biler og togbane-gutt.

Merker det godt etter at han blitt storebror, at han gjerne vil stelle baby, sånn som jeg gjør.

Tenker som så at han vil bli en bra pappa når den tiden kommer...

Skrevet

gutta våre har hatt dukker. Men eldstemann lot ganske snart verdens beste kosefrosk overta dukkens rolle OG utstyr, så i stedenfor å trille dukke i dukkevogn, ble det froskevogn, etc... Akkurat den dukkevognen måtte jeg argumentere ganske grundig ovenfor Gubben om å kjøpe forresten, han mente det var en jenteleke, jeg forklarte ham at i den alderen er ikke barnevogner en jenteting, men et fremkomstmiddel, (gutten hadde en lillebror på et år som hadde en sportsvogn som var helt lik dukkevognen) Og da ga han seg...

Så om du ser at ungen ville ha glede av en dukke, så kjøp en dukke til ham da vel. du kan jo legge ned litt arbeid i det og få tak i en guttedukke?

Skrevet

Begge mine barn har fått leke med alt mulig, da jenta vår var mindre kjøpte vi inn biler, traktor og flere typiske "gutteleker" slik at hun også fikk tilgang på disse. Hun brukte "jente-" og "gutteleker" om hverandre.

Nå går hun i 1. klasse og er vel mest opptatt av de typiske jentetingene, men kan også leke med biler sammen med lillebror - ikke alene.

Lillebror har hatt tilgang på alle leker siden han ble født, fattet interesse for storesøsters dukker og kjøkkenleker tidlig - så dette måtte vi kjøpe mer av.

Han har egen dukkevogn, dukke og egne pledd til babyen sin. Dukken kan ligge i en krok i flere uker, helt bortglemt og plutselig så er dukka i fokus hele dagen i flere uker.. Da må den koses med, mates, vaskes, hysjes på, trøstes og synges for...

La nå gutten din få en dukke hvis han vil ha det.. :)

Skrevet

Vår gutt fikk babydukke i 2-årsgave. Senere fikk han dukkevogn. Leker med den enda, nå er han 3,5. Jeg har tro på at dukkelek får frem omsorg, empati og følelser - noe jeg absolutt vil at gutten min, en fremtidig mann, skal inneha.

Skrevet

Gutten vår fikk dukke da han var liten men han viste aldri interesse for den. Eneste "myke" leken han vist interesse for var kosedyret han hadde i senga. Lekte ikke med kosedyret, men passet på det og holdt rundt det. Kosedyret hadde også tanker og følelser. Han er tenåring idag, er ikke en macho type, tvert imot en svært emosjonell og følsom kar.

Neste unge var en jente, hun hadde veldig interesse for jenteting; klær, smykker, jålesaker og dukker (og dette arvet hun neppe fra sin mor). Fram til hun var 7-8 hadde hun likevel en bestevenn som var gutt.

3.unge ble en jente og hun er en som ikke er så opptatt av å jåle seg til. Hun leker like mye med gutter som med jenter, leker både med gutteting og jenteting. Liker like mye fysisk lek som rolig lek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...