Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går i 1. klasse på videregående og tar Medier og Kommunikasjon.

Han har fått stipend for først halvår kr. 870,-

Han forteller nå at en klassekamerat har fått over 7.000,-.

Denne kameraten bor alene med faren sin og mor er død.

Min sønn bor 50/50 hos meg og faren. Vi er altså skilt.

Hva er det som danner grunnlaget for beregning av stipendet?

Hvordan kan denne andre gutten få så mye? Bøker får de jo gratis på skolen og har ikke utgifter til andre ting utenom noen permer, skriveblokker, skrivesaker osv.

Skrevet

Det er foresattes inntekt og formue som legges til grunn for stipendet på VGS, samt om du er hjemme eller borteboer.

I tillegg leser jeg på lånekassens hjemmesider følgende:

Maksimalt stipend og lån til hjemmeboer

Grunnstipend: Inntil 1 900 kroner per måned

Lån: Inntil 2 640 kroner per måned

Sum stipend og lån: Inntil 4 540 kroner per måned

I tillegg får alle elever i videregående opplæring med ungdomsrett et ikke-behovsprøvd utstyrsstipend på 870, 1 940 eller 2 800 kroner i året. Størrelsen på stipendet er avhengig av hvilken utdanning du tar. Du får stipendet sammen med den første utbetalingen.

Derfor ser det ut til at det sønnen din har fått har det som ikke er behovsprøvd og at du og mannen din tjener for godt/har for høy formue til at han kan få mer stipend.

Du kan lese mer på lanekassen.no

Skrevet

Min sønn får også 870,- som er utstyrsstipend.

Men jeg lurer jo litt på hvorfor de andre (som har foreldre som tjener mindre) får mer når de går på en linje på videregående som ikke krever at du må bruke noe penger på skolen! Hva er det meningen at disse pengene skal gå til?

Jeg bruker jo ikke noen penger på å finansiere min sønns skolegang. Det koster ikke noe å gå på videregående! (hvis man ikke går på privatskole). Hva er det da stipend (utenom borteboerstipend) er ment for? Min sønn har et par venner som får stipend på en 1000-lapp (cirka) i måneden. Dette går rett i lomma skoleungdommen, og pengene brukes til røyk og ting de måtte ha lyst på.

Jeg forstår at stipend blir behovsprøvd ut ifra foreldres lønn.

Men burde det ikke være behovsprøvd ut i fra hva man trenger pengene til også. Grunnstipend 1.900 per måned for hjemmeboende??? Hvorfor skal de få dette beløpet per mnd for å gå på en skole som ikke koster noe???

Skrevet

Stipendet er behovsprøvd etter foreldrenes økonomi.

Det koster faktisk noe å ha et barn på videregående. Er klar over at det er gratis bøker nå, men det var det ikke for noen få år tilbake. Det er allikevel en del utgifter knyttet til skolegangen.

Mine barn har aldri fått de pengene rett i lomma. Her har det gått til meg og jeg har posjonert de ut. Far har aldri vært deltagende i kostnadene så alt går på min kappe.

Selv med lav inntekt (220 000) og en far som hadde null i inntekt så ble det ikke maksimalt utbetalt stipend. Her ble det en tusenlapp.

Skrevet

Min sønn får også 870,- som er utstyrsstipend.

Men jeg lurer jo litt på hvorfor de andre (som har foreldre som tjener mindre) får mer når de går på en linje på videregående som ikke krever at du må bruke noe penger på skolen! Hva er det meningen at disse pengene skal gå til?

Jeg bruker jo ikke noen penger på å finansiere min sønns skolegang. Det koster ikke noe å gå på videregående! (hvis man ikke går på privatskole). Hva er det da stipend (utenom borteboerstipend) er ment for? Min sønn har et par venner som får stipend på en 1000-lapp (cirka) i måneden. Dette går rett i lomma skoleungdommen, og pengene brukes til røyk og ting de måtte ha lyst på.

Jeg forstår at stipend blir behovsprøvd ut ifra foreldres lønn.

Men burde det ikke være behovsprøvd ut i fra hva man trenger pengene til også. Grunnstipend 1.900 per måned for hjemmeboende??? Hvorfor skal de få dette beløpet per mnd for å gå på en skole som ikke koster noe???

På enkelte linjer må de ha en god del utstyr, og de kommer ikke langt med utstyrsstipendet. Busskort koster, skrivebøker, skriveskaer osv,evnetuelle kostpenger(noen linjer har det), så det plukker fort til seg, og vgs er ikke gratis selv om de får bøker.

Skrevet (endret)

dobbelpost :)

Endret av Lizzee
Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Lizzee
Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Lizzee
Skrevet

På enkelte linjer må de ha en god del utstyr, og de kommer ikke langt med utstyrsstipendet. Busskort koster, skrivebøker, skriveskaer osv,evnetuelle kostpenger(noen linjer har det), så det plukker fort til seg, og vgs er ikke gratis selv om de får bøker.

Altså min sønn går ikke på en linje hvor han trenger mye utstyr. (det vi har kjøpt er skriveblokker, permer, nytt penal, passer, blyanter o.l.). Buss/tog-kort (Flexus-kort) får de på skolen (så vi betaler ikke noe for transport), det er ingen kostpenger.... Min sønn har fått 870 i utstyrsstipend som da selvfølgelig har dekket de tingene vi har kjøpt. Det er ingenting mer vi trenger å kjøpe.

Flere i hans klasse har fått maks-stipend - og dette er da kun basert på foreldres inntekt og ikke på de faktiske utgiftene til skolegangen, ettersom vi har nøyaktig like utgifter til det jeg har nevnt.

Jeg bare lurer, hvorfor får disse elevene (eller familien/foreldrene) penger fra Lånekassen for at barna går på videregående?

Har selv en annen sønn som går på internatskole og han får borteboerstipend som dekker skolepenger og kost/losji. Vi har tidligere hatt utgifter til vernesko, hammer, sag osv. da en sønn gikk på Byggfag så jeg vet at videregående kan koste penger.

Men i min yngste sønns tilfelle så er det altså ikke større utgifter enn hva utstyrsstipendet dekker. Og hvorfor skal da klassekamerater som ikke skal ha noe annet enn de samme permene, skriveblokkene og blyantene få opp til 1.900,- i måneden??? Hva er tanken bak disse utbetalingene?

Skrevet

Altså min sønn går ikke på en linje hvor han trenger mye utstyr. (det vi har kjøpt er skriveblokker, permer, nytt penal, passer, blyanter o.l.). Buss/tog-kort (Flexus-kort) får de på skolen (så vi betaler ikke noe for transport), det er ingen kostpenger.... Min sønn har fått 870 i utstyrsstipend som da selvfølgelig har dekket de tingene vi har kjøpt.

Flere i hans klasse har fått maks-stipend - og dette er da kun basert på foreldres inntekt og ikke på de faktiske utgiftene til skolegangen, ettersom vi har nøyaktig like utgifter til det jeg har nevnt.

Jeg bare lurer, hvorfor får disse elevene (eller familien/foreldrene) penger fra Lånekassen for at barna går på videregående?

Har selv en annen sønn som går på internatskole og han får borteboerstipend som dekker skolepenger og kost/losji. Vi har tidligere hatt utgifter til vernesko, hammer, sag osv. da en sønn gikk på Byggfag så jeg vet at videregående kan koste penger.

Men i min yngste sønns tilfelle så er det altså ikke flere utgifter enn hva utstyrsstipendet dekker. Og hvorfor skal da klassekamerater som ikke skal ha noe annet enn de samme permene, skriveblokkene og blyantene få opp til 1.900,- i måneden???

Jeg syns det er utrolig greit at de får stipend på VGS jeg. Hvorfor skal de ikke få det? De begynner tross alt å bli voksne. Greit å kunne ha stipend så de kan kjøpe seg ting selv, istedet for å spørre foreldrene om penger til alt. Det er litt kjipt når du er rundt 18 år..

Skrevet

Jeg syns det er utrolig greit at de får stipend på VGS jeg. Hvorfor skal de ikke få det? De begynner tross alt å bli voksne. Greit å kunne ha stipend så de kan kjøpe seg ting selv, istedet for å spørre foreldrene om penger til alt. Det er litt kjipt når du er rundt 18 år..

Joda.

Men hvorfor skal noen få 870,- (for hele året) mens andre får 1.900,- per måned - når de går på samme linje (og ikke har utgiftrer til transport, bolig, kostbart utstyr osv).

Hvorfor får noen elever som har foreldre med lav inntekt penger for å gå på videregående?

Ja, pengene kan gå inn på foreldres konto. Men det virker som om de fleste elevene får det rett til sin egen konto. Er det ment som sponsing av lommepenger? Er det meningen at foreldre med lav inntekt skal få økonomisk hjelp av Lånekassen når barna velger å gå videregående?

Vi klarer oss veldig fint uten disse pengene - men jeg lurer likevel på hvorfor noen får ekstra? (det lurer sønnen min og vennene hans på også, og det virker som om de synes det er urettferdig)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvis man har skilte foreldre og søsken under 18 år får man visstnok 20 tusen. Hvem i pokker trenger så mye penger? :sjenert: Selv om man har skilte foreldre er man ikke automatisk fattig. Gi heller penger til de som trenger det, istedenfor å gi penger som et plaster for såret pga. skilte foreldre.

Det går ann å kontakte lånekassen å klage, for det har vært mange tilfeller hvor de ser på eldre info fra hvor mye foreldrene tjener osv.

Skrevet

Hvis man har skilte foreldre og søsken under 18 år får man visstnok 20 tusen. Hvem i pokker trenger så mye penger? :sjenert: Selv om man har skilte foreldre er man ikke automatisk fattig. Gi heller penger til de som trenger det, istedenfor å gi penger som et plaster for såret pga. skilte foreldre.

Det går ann å kontakte lånekassen å klage, for det har vært mange tilfeller hvor de ser på eldre info fra hvor mye foreldrene tjener osv.

20.000? på hele skoleåret da eller? Det blir jo bare 2.000 kr i mnd da, så sååå mye er det ikke :)

Skrevet

Stemmer ikke helt. Det er inntekten til foreldrene som bestemmer, uavhengig om de bor sammen eller ei. Jeg og min eks tjener tilsammen for mye til at sønnen vår får stipend, og vi bor ikke sammen.

Man må ha foreldre med årsinntekt på mindre enn 370.000 for å få stipend. Hvis foreldrene tilsammen har mindre enn ca. 250.000 i året så får man 1.900 i stipend per måned. Men jeg lurer fortsatt på hvorfor?? De har jo ikke mer utgifter fordi barnet går på skolen enn hva jeg har?? De har heller ikke mer utgifter fordi barnet går på skolen - enn om barnet var hjemme (utstyrsstipend på 870 dekker absolutt alt de trenger av utstyr og transport er som sagt gratis!). Hvofor skal de da få 1.900 i mnd for å gå på videregående???

20.000? på hele skoleåret da eller? Det blir jo bare 2.000 kr i mnd da, så sååå mye er det ikke :)

Det er selvsagt kjekt å få disse pengene. Og hvorvidt det er mye penger i mnd for en ungdom eller ei er ikke poenget. Jeg lurer på hvorfor disse pengene utbetales? Hva er formålet?

Skrevet

Folk som har mindre inntekt sliter nok mer med å ha en ungdom boende hjemme enn det folk med høyre inntekt har. Man har større utgifter mht. mat, strøm, klær osv. Ved å gi disse studentene stipend, så kan stipendet brukes til husholdningen. Men om det skjer er jo en annen sak.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Må berre sei at dei godt kunne ha auka bortebuarstipendet. Eg budde vekke to av tre år, når eg gjekk på VGS. Eit år på internatskule og eit år for meg sjølve. Hadde ikkje klart meg utan hjelp frå mor og far.. Så har aldri skjønt heilt kvifor nokre får nesten 2000 kr i mnd til å bruke på tøys, og me som bur vekke og må betala mat/husleiga/straum osv får berre rundt 3400 kr i mnd...

Skrevet

Folk som har mindre inntekt sliter nok mer med å ha en ungdom boende hjemme enn det folk med høyre inntekt har. Man har større utgifter mht. mat, strøm, klær osv. Ved å gi disse studentene stipend, så kan stipendet brukes til husholdningen. Men om det skjer er jo en annen sak.

Det er jeg helt med på!

Men dette stipendet er linket opp mot at de går på videregående. Ungdom koster penger for foreldrene uavhengig av om de går på videregående eller ei. Foreldrene har uansett forsørgeransvar.

Hvorfor skal man sponses med 1.900 i mnd av Lånekassen fordi man har begynt på videregående?

Familien med lav inntekt får ikke disse pengene om sønnen/datteren ikke går på videregående...

Skrevet

Det er jeg helt med på!

Men dette stipendet er linket opp mot at de går på videregående. Ungdom koster penger for foreldrene uavhengig av om de går på videregående eller ei. Foreldrene har uansett forsørgeransvar.

Hvorfor skal man sponses med 1.900 i mnd av Lånekassen fordi man har begynt på videregående?

Familien med lav inntekt får ikke disse pengene om sønnen/datteren ikke går på videregående...

Går de ikke på videregående, så har man vel andre støtteordninger. NAV er det vel som ordner med slikt.

Skrevet

Joda.

Men hvorfor skal noen få 870,- (for hele året) mens andre får 1.900,- per måned - når de går på samme linje (og ikke har utgiftrer til transport, bolig, kostbart utstyr osv).

Hvorfor får noen elever som har foreldre med lav inntekt penger for å gå på videregående?

Ja, pengene kan gå inn på foreldres konto. Men det virker som om de fleste elevene får det rett til sin egen konto. Er det ment som sponsing av lommepenger? Er det meningen at foreldre med lav inntekt skal få økonomisk hjelp av Lånekassen når barna velger å gå videregående?

Vi klarer oss veldig fint uten disse pengene - men jeg lurer likevel på hvorfor noen får ekstra? (det lurer sønnen min og vennene hans på også, og det virker som om de synes det er urettferdig)

Kan virke som at det gjerne er sponsing av lommepenger, der de skal sørge for alt det de behøver forutenom mat og bolig. Da har de økonomi til ha en telefon, og kunne kjøpe seg litt ekstra. Vil tro det er ment slik

Skrevet

Går de ikke på videregående, så har man vel andre støtteordninger. NAV er det vel som ordner med slikt.

Hvis du ikke går på videregående og melder deg for NAV som ledig/arbeidssøkende så får du arbeidsledighetstrygd. Og det har ingenting med foreldres inntekt å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...