Gå til innhold

Spiserutiner 5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 5 mnd. Jeg har slitt litt med ammingen, og har derfor ikke prioritert noen spiserutiner, men heller latt henne spise så ofte hun har villet. Nå føler jeg at jeg gjerne skulle hatt litt mer rutiner rundt spisingen.

Jeg ammer fortsatt, men vi har gått mer og mer over på flaske i det siste. For to uker siden begynte vi forsiktig med grøt. Hun var veldig skeptisk i starten, men spiser nå med stor iver (får bare en liten skål). På natten ammer jeg hver 3. time.

Hvor ofte og hva spiser deres babyer på 5 mnd? Kan jeg begynne med grøt til kveldsmat og noe grønnsaker midt på dagen? Jeg orker ikke å både amme og gi flaske til et måltid, så hun får enten eller. Hvor mange ganger om dagen er det greit å amme, slik at hun fortsatt får i seg de viktige næringstoffene fra meg, og at jeg ikke mister melken helt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en baby på 5 mnd. Jeg har slitt litt med ammingen, og har derfor ikke prioritert noen spiserutiner, men heller latt henne spise så ofte hun har villet. Nå føler jeg at jeg gjerne skulle hatt litt mer rutiner rundt spisingen.

Jeg ammer fortsatt, men vi har gått mer og mer over på flaske i det siste. For to uker siden begynte vi forsiktig med grøt. Hun var veldig skeptisk i starten, men spiser nå med stor iver (får bare en liten skål). På natten ammer jeg hver 3. time.

Hvor ofte og hva spiser deres babyer på 5 mnd? Kan jeg begynne med grøt til kveldsmat og noe grønnsaker midt på dagen? Jeg orker ikke å både amme og gi flaske til et måltid, så hun får enten eller. Hvor mange ganger om dagen er det greit å amme, slik at hun fortsatt får i seg de viktige næringstoffene fra meg, og at jeg ikke mister melken helt?

Det er ikke enkelt å svare deg, fordi barn er veldig ulike på dette området. Men min erfaring er at ved tilvenning til fast føde så er dette en stor overgang for barnet, og bør skje gradvis. Jeg ble rådet til å starte hvert måltid med amming, slik at tilvenning til fast føde skulle bli enklere, forhåpentligvis med mindre magetrøbbel osv. Husk at melkeproduksjonen kan raskt gå ned hvis du plutselig trapper veldig ned på ammingen. Det er umulig å svare på hvor mange ganger pr dag du må ammme for å holde på produksjonen da dette er veldig individuelt. Når barnet ditt er 5 mnd så begynner jo det å trenger mer næring enn kun fra morsmelk også. Det gjelder å finne en gylden middelvei som passer deg og ditt barn. Vi hadde ikke så faste rutiner på spisingen så tidlig, det varierte veldig hvor mye mat tuppa ville ha i gangen. Jeg opplevde at hun ble mindre interessert i morsmelk når hun begynte å få fast føde, så derfor var det en god løsning å amme før hun fikk noe annet, men den fant hun fort ut av. Andre kan slite omvendt, at barnet kun vil ha melk. Det er jo viktig å begynne tilvenning av mat med barnet siden det kan være tidkrevende for noen, med tanke på gulping, magetrøbbel og annet. Jeg tror ikke du skal være redd for å gi barnet ny mat så lenge du tar det gradvis. Husk at det kan noen ganger ta litt tid før magen rekker å reagere på nye ting, slik at det ikke alltid er så lett å vite hva som kan ha ført til magevondt eller hard mage. Derfor ble jeg rådet til å prøve ut en og en ny ting i noen dager før jeg økte dosen, og gikk over til å prøve nye ting igjen. Der er jo også anbefalinger på hvor mye morsmelkerstatning et barn bør drikke pr dag, vanlig morsmelk i tillegg kan du gi likevel. Du kan vel rådføre deg med helsestasjonen hvis du fortsatt er usikker?

Jeg brukte å gi morsmelk til hvert måltid, og begynte tilvenning først med grøt, og trappet opp til et fullt måltid. Så begynte jeg med moste grønnsaker og frukt, før jeg trappet opp med tilvenning først med moste middagssmakebiter og til slutt to grøtmåltid. Når tuppa mi nærmet seg 8 måneder fikk hun morsmelk bare en eller to ganger pr dag, men det også er jo ulik praksis på.

Skrevet

Mini er straks 5 mnd.

Ammer 1-2 ganger om natten. Om dagen får h*n pupp 3-4 ganger. Får litt fruktmos/grønnsaksmos (noen få skjeer - mindre enn et halvt glass) midt på dagen. Full posjon grøt ved leggetid, puppes i søvn.

Skrevet

Min lille har sluttet å spise pupp, dummingen! Så her går det i flasker.

Han får ca. 6 flasker (litt varierende menge i dem) i døgnet. I tillegg har han begynt å få smaksprøver med grøt, avocado, banan, eple, pære, gulrotmos etc. Han får litt fast føde på formiddagen. Først litt flaske, så litt mat, så resten av flaska om han vil ha.

Så gir jeg han gjerne en liten bit til med fast føde på ettermiddagen. På kvelden er han så trøtt at jeg ikke gidder å lage mat til han, han må jo være i form for å spise. Nå legger han seg tidlig da, mellom 18.30 og 19.00.

I begynnelsen gikk det ganske bra med grøt, nå er han ikke så glad i det igjen. Så vi prøver og feiler litt, så blir han nok etterhvert trent opp til å spise.

Det med amming, det har jeg ikke så gode svar på. Men det å miste melken det har jeg opplevd. Utgangspunktet var at han fikk brystvegring, og jeg fortsatte å pumpe meg i en måneds tid. Pumpet da 3 ganger i døgnet ( morgen, midt på dagen og kveld), en periode med litt stress med hussalg, huskjøp og dåp var en effektiv stopper for både pumpelysten og melkeproduksjonen. For å være ærlig så syntes jeg pumping var noe pes. Men med amming er det jo litt annerledes.

Lykke til! Høres lurt ut med grøt på kvelden og grønnsaker på dagen. :)

Skrevet (endret)

Snuppa får most frukt til frokost / lunsj. Eks. banan, melon... Og så får hun flaske (MME). Neste måltid får hun most grønnsaker, f.eks. potet og gulrot og så flaske. Til kvelds får hun flaske.

Ellers om dagen kan hun få pupp hvis situasjonen til sier det, utvannet blåbær (på flaske eller tutkopp) og så får hun vann.

Jeg ammer på kvelden og natta ved behov, men det blir mindre og mindre av det. Hun får to flasker MME på kvelden / natta.

Edit: Jeg gir ikke grøt. Hun fikk det i en periode (gradvis tilvenning så klart), men bare gråt og var urolig. Fikk en ny unge (ev. fikk tilbake den gode gamle ;) )da vi kuttet ut grøten.

Endret av Enny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...