Gå til innhold

Den klassiske musikk-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg undres på om det finnes folk her inne på forumet, som faktisk liker klassisk musikk? Spiller du selv kanskje? I såfall; kan det tipses (gjerne med link fra youtube el.l.) om hva vi som har lyst til å utvide horisonten bakover, kan forsøke å lytte på?

Hva er ditt forhold til klassiske svisker m.m.?

Hva har du stående i hylla di?

Hva er din(e) favoritt(er)?

Hva er bra med dem?

etc.

Jeg lytter mye til Edward Grieg i disse dager:

http://www.youtube.com/watch?v=sL_DT4DRxVA

http://www.youtube.com/watch?v=ACpOAT8ZcF0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Fl9H4fxripo&feature=related

Jupp, alle hører sammen - en etter en.

Dette er Rock`N Roll på høyt nivå! :biggrin:

Endret av Margareth
Videoannonse
Annonse
Gjest hogwash
Skrevet

Hører mye opera for tiden, spesielt Angela Gherorghiu.

Ikke så mye anbefalinger nå, men vil følge med om det dukker opp noe bra :)

Skrevet

Takk for tips, hogwash; jeg lytter "as we speak"... ;)

Skrevet

Jeg har vokst opp i et hus fyllt av klassisk musikk, så for meg er det like naturlig å høre på klassisk som andre sjangre.

Jeg har ikke sett på lenkene dine, men på stående fot kan jeg anbefale:

Rachmaninovs pianokonserter (den tredje er mest berømt, men alle er bra)

Tsjaikovskijs symfonier

Vivaldi "Gloria" og "Nulla in mundo pax sincera", i tillegg til den obligatoriske "Fire årstider"

Verdis requiem

Beethovens 9. symfoni (siste satsen er blitt litt klisje, jeg vet, men hele symfonien i sin helhet er et mesterverk)

Mozarts requiem

Gjest Pippelipp
Skrevet

Jeg hører mye på klassisk musikk, det er også jobben min, ikke å lytte, men å fremføre. Akkurat np kommer jeg ikke på noen spesielle anbefalinger, men skal poste når noe faller meg inn.

@hogwash: Jeg hører også mye på opera for tiden og Gheorghiu er helt fantastisk! Forøvrig må jeg si at jeg har begynt å høre mye på de gamle sangerinnene også, de som spilte inn musikk på begynnelsen av forrige århundre og de kunne også synge selv om lydteknikken var i sine barnsben da. Bare hør på orkesteret, da kan du begynne å forestille deg hvordan de klang i virkeligheten!

Gjest hogwash
Skrevet

Hvis vi først skal trekke inn "gamlinger" synes jeg Jussi Björling fortjener å bli nevnt!

Skrevet

Den før nevnte er bare av ypperste klasse.

Men det er denne sangen jeg har som nummer absolutt èn med ham. Ingen kan synge som denne karen gjorde.

Skrevet (endret)

Jeg hører gjerne på klassisk musikk, og har noen favoritter blant de mest kjente. :)

Vivaldi sine årstider, min favoritt er

beste linken på youtube jeg fant (leitet ikke så lenge), men vil anbefale å søke i Spotify om man har det. :)

Moonlight sonata av Beethoven, er jo som kjent nydelig.

The girl with the flaxen hair og Clair de lune av Debussy.

Romeo og Juliet Dance of the knight av Prokofiev.

Endret av Oliva89
Skrevet

var på nippet til å utdanne meg i klassisk sang, men kom heldigvis ikke så langt i planene(hadde vært utrolig stress å være konstant nervøs på jobb:P )det ble med noen år på øvingsrommet, og ble veldig forelsket i klassisk musikk.

er forskjell på hva jeg likte å fremføre kontra høre på....fikk veldig sansen for samtidsmusikk etterhvert, men kunne ikke begripe hvordan noen orket komme på konsertene. er jo veldig krevende...

ELSKER Verdis requiem, helt fantastisk oppsetning å være med på både som utøver og lytter.

"with drooping wings" av purcell - og egentlig mange andre stykker av samme komponist.

har igrunnen mange favoritter, både svisker og mindre kjente verk.

fikk veldig sansen for musikkvalgene i "a clockwork orange", mye symbolikk og bevisste valg av tema til ulike scener.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Jeg kom på noe. Mozarts c-moll-messe er etter min mening helt fantastisk, rett og slett! Korene er nnydelige og solobitene er veldig kontrastrike og flotte. Løp og eh...hør? :goodbye:

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg hører mye klassisk musikk - både vokal- og instrumentalmusikk. Jeg er ganske alt-etende, men har perioder der det er spesielle stiler som berører meg spesielt (og som oppsøkes avhengig av humør etc). Blir lett fascinert av store korverk fra barokk og romantikk - det samme med opera. Er enormt fascinert av Maria Callas og hennes tolkninger - rimelig dramatisk men kan jammen være lyrisk som søren.Kirsten Flagstad kommer vi ikke utenom.

Har også latt meg fascinere av den russiske sopran - kometen Anna Netrebko - hun synger flott og har et nydelig uttrykk. Men er redd hun fort blir kvalt i måten hun kjøres frem på.

Hvis noen er interessert i å høre barokkmusikk som svinger så se etter London Handel Choir and Orchestra (fant ikke noe på You Tube). Har hørt de med Messias i Oslo - det var vannvittig bra.

Skrevet

Hvis vi først skal trekke inn "gamlinger" synes jeg Jussi Björling fortjener å bli nevnt!

Hogwash - vi kommer ikke utenom Björling!

Skrevet

Å, ja! :) Hører mye på klassisk musikk!

Glenn Gould sin tolkning av Bach har jeg hørt mye på; særlig " das Wohltemperierte Klavier "

Glad i Bach, Händel ( særlig Lascia ch'io pianga fra Rinaldo...:rødme: ), Beethoven og Mozart.

Har sansen for klassisk sang i form av gregorianske ensembler ( og middelalderensembler som Hilliard )

Lager en del musikk selv, men ikke innenfor den klassiske sjangeren.

Skrevet

ELSKER Verdis requiem, helt fantastisk oppsetning å være med på både som utøver og lytter.

Er så enig med deg! Har også vært med på å fremføre Verdis Requiem - det er en opplevelse. Det samme med Mozarts tilsvarende. Det som er så fascinerende med disse verkene er jo at de er bygget på vekselvirkningen mellom det voldsomme, og dramatiske - og det skjøre og lyriske.

Endelig fant jeg en "klassisk" tråd. Skal finne frem en del nydelige ting fra You Tube.

Til TS - flott at du startet tråden.

Skrevet

Har sansen for klassisk sang i form av gregorianske ensembler ( og middelalderensembler som Hilliard )

Deler denne!

Gjest sardintroll
Skrevet

Jeg synes en del klassisk er ok, om det ikkeblir for sært.

blir jeg aldri lei av. :biggrin:
Gjest Pippelipp
Skrevet

Jeg har nettopp oppdaget Brahms' Requiem. Smelt!

Skrevet

Hva med denne:

Jessey Norman synger "Beim Schlafengehn" fra Vier Letzte Lieder - R. Strauss

Skrevet (endret)

Så koselig at denne tråden begynner å vokse litt. :biggrin:

Det finnes så mye fin klassisk musikk, og takk til dem som deler og foreslår det som ligger deres hjerte nærmest. Mange vet jo om "basis-sviskene", men det finnes mere enn det der ute.

Et univers av musikk som gjør noe med oss, i alle retninger.

En ekstra liten takk til dem som også finner frem en link med grei lyd som eksempel.

Setter veldig pris på det.

:smilyblomst: :smilyblomst: :smilyblomst:

Dagens forslag fra meg, er et stykke av Elgar, fremført på fantastisk vis av Jaqueline du Prè - jeg har aldri sett eller hørt noe spilt på en så totalt innlevende måte før...og blir like bergtatt hver gang.

http://www.youtube.com/watch?v=L5C99JyP2ns

(flere linker etter denne på youtube)

Endret av Margareth

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...