Gjest fortvilt! Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Hei! Jeg er en jente som er 16 år gammel. Jeg har innetider klokken 12 i helgene, og 11 på hverdagene. Hvis mamma hører noe i det hele tatt om jeg har drukket eller lignende, klikker hun helt. Hun behandler meg som om jeg er 16 år, og tøylene holdes så stramt at jeg nesten kveles. Når hun finner ut at jeg har drukket, så truer hun med å kontakte barnevernet og blablabla, og truer med å selge begge hundene mine fordi at jeg er så "problembarn". Hun er 39 år, og burde jo huske litt av sin egen ungdomstid? Mye av at hun er så streng ligger i at jeg er litt lavere i vekst enn andre, men ikke mye. Men jeg er liksom mindre og tynnere, og da blir jeg sinnsykt irritert av at hun skal forskjellsbehandle meg på den måten. Det går heller ikke ann å snakke med hun om det. Jeg har prøvd utallige ganger, men hun blir bare tverr, sur og nekter å snakke med meg omtrent. Hun bare bruker meg som barnevakt for de to småsøsknene mine. Iallefall 3 ganger i uken er jeg barnevakt! Og av og til må jeg være barnevakt en hel helg, hun er jo hjemme om morgenen og kvelden men hun er å rir stevne på dagen så jeg må bruke min tid på å passe ungene. Og får jeg noe for å være barnevakt? _NEI!!!!! INGENTING. Vurderer å flytte til pappa, som bor 10 minutter unna. Gidder ikke mamma mer, hun er helt blåst i hodet.
bttb Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Hei! Jeg er en jente som er 16 år gammel. ... Hun behandler meg som om jeg er 16 år Vel, drikking er du for ung til, og selv om en del drikker selv om de er for unge til det, betyr det ikke at foreldrene skal synes at det er greit, litt grenser må man ha. Og du får vel NOE igjen for at du passer søsknene dine? Hjelper du til med andre ting i huset, eller er det kun dette du bidrar med? Alle må hjelpe til, og en kjip ting med å være eldst kan være bleieskift og pass av sure unger som bare vil ha mamma'n sin (snakker av erfaring).
bananbåt Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 men dette er vel sånn det er når man er 16 år? noen har det strengere enn andre, men hun gjør det jo fordi hun bryr seg om deg og er redd for at det skal skje deg noe. det er bare å holde ut, om to år er du 18 og kan flytte ut hvis du skulle føle for det!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Men du som mener mamma er blåst i hodet. Du må også huske på alt det bra mamma gjør da. Som at du får mat og drikke. Et sted å sove osv. Prøv å tenk gjennom 5 ting som mamma gjør og som du egentlig setter pris på slik som de eksemplene jeg kom med. Skriv de ned før du legger deg. Hver dag i en måned gjør du det. Da tenker du mer positivt og blir også mer glad i mamma, noe du vil se at både du og mamma tjener på.
Fanta Exotic Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 Du er for ung til å drikke, selvfølgelig reagerer hun på det.. Det er vel også å forvente at du passer småsøsknene dine? Er så mange unge som skal lage et nummer ut av at de har det så forferdelig grusomt hjemme, når de har det helt bra. Syns forresten kl. 23 på en hverdag er sent, og ingenting å klage over. Jeg ble oppfordret (aldri tvunget) til å legge meg rundt 22.30 på hverdager da jeg var 16
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 FÅr ingenting for å være barnevakt? Hvem betaler foret til bikkjene dine? Deg? Hvem har betalt for fritidsaktivitetene dine? Hvem har sørga for at du har alt du trenger? Faen meg bortksjemt er du, og har godt av å holdes i tøylene! Du er 16 år gammel, og behandles der etter, når du er 18 kan du flytte, drikke, og skeie ut det du vil, men så lenge er du et BARN som i ferd med å pushe og teste grenser, det er foreldrenes jobb å holde igjen tøylene!
Christina_ Skrevet 17. oktober 2010 #7 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg syns ikke moren din overreagerer i det hele tatt! Du er alt for ung til å drikke, og da kommer det reaksjoner! At du sier "Jammen, mamma, husk hvordan det var å være ung." Ja, kanskje hun husker det, og det er akkurat derfor hun reagerer? Moren din jobber seg gjennom dagen for deg. Hun gir deg tak over hodet, mat i magen, og takken er at du ikke skal gjøre noe, bare rave rundt og drikke alkohol?! Kjenner jeg blir helt
estrella Skrevet 17. oktober 2010 #8 Skrevet 17. oktober 2010 Mye av at hun er så streng ligger i at jeg er litt lavere i vekst enn andre, men ikke mye. Men jeg er liksom mindre og tynnere, og da blir jeg sinnsykt irritert av at hun skal forskjellsbehandle meg på den måten. Hvorfor i alle dager skal hun være strengere mot deg enn andre fordi du er lav i vekst? Det er jo ikke logisk i det hele tatt MEN du har det faktisk ikke unormalt strengt. Jeg hadde også blitt sinna hvis jeg hadde vært mor til ei på 16 år og hun kom hjem etter å ha drukket. Det er ikke for tidlig å være inne til midnatt i helgene, hva skal du være ute for etter midnatt? Jeg er helt sikker på at ved spesielle anledninger så får du lov å være ute lenger eller overnatte hos venner? Det å passe søsken er noe som kommer når man har yngre søsken. Jeg har 8 av dem Jeg har skifta bleier siden jeg var 8-9 år og passet søsken fra jeg var 6 år gammel....lever fortsatt Selvfølgelig var det ikke alltid like populært, men man må alle bidra for at ting skal gå rundt i hjemmet. Best å bare lære det og å innse at din mor er faktisk ikke den vanskeligste du kunne fått som mor. Vær takknemlig for at hun tar seg av deg, at hun gir deg mat på bordet, klær og ei seng å sove i.
Gjest brutal_mann Skrevet 17. oktober 2010 #9 Skrevet 17. oktober 2010 Riktig nok virker din mor lite pedagogisk,men la meg si det slik. Min 16 åring lever under et mye strengere regime enn deg. Så du har fint lite å klage på. Du får heller gjøre deg fortjent til tillit.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #10 Skrevet 17. oktober 2010 Hun er bare bekymret for deg TS. Vis at hun kan stole på deg da og hvorfor i alle dager må du drikke? hvordan får du tak i drikke? Vent til du er 18 år, og finn på noe annet som er like gøy og kreativt med vennene dine. Syng singstar,spill spill ha jentekvelder. kos dere, dere kan godt vente med drikkingen! Ikke noe som haster
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #11 Skrevet 17. oktober 2010 Hvorfor i alle dager skal hun være strengere mot deg enn andre fordi du er lav i vekst? Det er jo ikke logisk i det hele tatt MEN du har det faktisk ikke unormalt strengt. Jeg hadde også blitt sinna hvis jeg hadde vært mor til ei på 16 år og hun kom hjem etter å ha drukket. Det er ikke for tidlig å være inne til midnatt i helgene, hva skal du være ute for etter midnatt? Jeg er helt sikker på at ved spesielle anledninger så får du lov å være ute lenger eller overnatte hos venner? Det å passe søsken er noe som kommer når man har yngre søsken. Jeg har 8 av dem Jeg har skifta bleier siden jeg var 8-9 år og passet søsken fra jeg var 6 år gammel....lever fortsatt Selvfølgelig var det ikke alltid like populært, men man må alle bidra for at ting skal gå rundt i hjemmet. Best å bare lære det og å innse at din mor er faktisk ikke den vanskeligste du kunne fått som mor. Vær takknemlig for at hun tar seg av deg, at hun gir deg mat på bordet, klær og ei seng å sove i. Har du 8 søsken!?!?!? Det er det sprøeste jeg har hørt. Hvor gammel er du, og er du somalier?
~white lady~ Skrevet 17. oktober 2010 #12 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg holder med moren din. Du er 16 år, og har ingenting ute å gjøre midt på natta. Du skal ikke forvente noe for å passe småsøsknene dine. Vær glad du har ei mor som bryr seg om deg, det er det ikke alle som har.
estrella Skrevet 17. oktober 2010 #13 Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Har du 8 søsken!?!?!? Det er det sprøeste jeg har hørt. Hvor gammel er du, og er du somalier? Her prater vi fordommer ser jeg... Hva hvis jeg var fra Somalia? Hva har det å bety for din oppfatning av meg? Jeg er 20 år gammel. Yngstemann er 1 år Mitt navn er Rebecca - veldig norsk er jeg. Født og oppvokst i Norge. Mine foreldre er også det. Samme med mine besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre (ja, jeg har faktisk møtt min tippoldemor, så det kan jeg bekrefte overfor deg). Er ikke medlem av noen sekt, står faktisk oppført i humanetisk forbund;-) Det samme gjelder min familie, ingen sekt der i gården..ingen religion egentlig heller... I tilfelle du lurer så har jeg også ei venninne med 8 søsken. Norsk familie det også, på lik linje med meg. Hun er personlig kristen, men hennes foreldre er ikke det. Så det finnes faktisk personer med mer søsken enn 1-2 stk. Endret 17. oktober 2010 av estrella
Gjest Dhanu Skrevet 17. oktober 2010 #14 Skrevet 17. oktober 2010 Guess what? Min 12-åring må av og til passe lillebror, og har endatil andre oppgaver i huset! JEG er ond jeg, så vær glad du har så snill mamma som du har
Gjest ThatWoodcut Skrevet 17. oktober 2010 #15 Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Vær takknemlig for at hun tar seg av deg, at hun gir deg mat på bordet, klær og ei seng å sove i. Jeg synes sånne utsagn er litt teite for å være helt ærlig. Joda, man skal jo gi og ta og hjelpe til og alt det der. Men være takknemlig? Det var ikke TS som bad om å bli født... Nå får jeg sikkert masse kjeft, og mange kommer til å misforstå meg, men jeg prøver allikevel; selvfølgelig skal barn hjelpe til hjemme, men jeg synes det blir feil å forvente at de skal hjelpe til med alt. Bare fordi barnet er der kan man ikke sjefe dem rundt. Og så til TS: Hvis du ikke klarer å drikke uten at moren din finner det ut burde du ikke drikke. Klarer du å drikke ulovlig uten at hun finner det ut; da er du gammel nok. De fleste får ikke til dette før de blir gamle nok uansett Og 12 i helgene er lenger enn jeg fikk være ute da jeg var 17 så jeg synes du er kjempeheldig. Da jeg var 16 fikk jeg ikke lov til noen ting. Jeg er forresten 19, så ikke kom å si at jeg ikke skjønner deg Edit: Så nå at det ble litt oppfordrene mtp drikkingen. Jeg er bare klar over at hun kommer til å gjøre det uansett, og tenkte på meg selv som 16 Endret 17. oktober 2010 av ThatWoodcut
Gjest fortvilt! Skrevet 17. oktober 2010 #16 Skrevet 17. oktober 2010 Mente at hun behandler meg som om jeg er 13 år!!!
Lillemeg25 Skrevet 17. oktober 2010 #17 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg fikk heller ikke lov til å drikke alkohol da jeg var 16 år.Noe jeg ble ganske så sur for. Jeg skjønner jo i dag hvorfor jeg ikke fikk lov. Men jeg synes det blir teit å kalle ts for bortskjemt. Vi vet jo ikke om hun har andre oppgaver i huset enn å passe søskene sine? Har ts sagt hun raver rundt å bare drikker?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #18 Skrevet 17. oktober 2010 Her prater vi fordommer ser jeg... Hva hvis jeg var fra Somalia? Hva har det å bety for din oppfatning av meg? Jeg er 20 år gammel. Yngstemann er 1 år Mitt navn er Rebecca - veldig norsk er jeg. Født og oppvokst i Norge. Mine foreldre er også det. Samme med mine besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre (ja, jeg har faktisk møtt min tippoldemor, så det kan jeg bekrefte overfor deg). Er ikke medlem av noen sekt, står faktisk oppført i humanetisk forbund;-) Det samme gjelder min familie, ingen sekt der i gården..ingen religion egentlig heller... I tilfelle du lurer så har jeg også ei venninne med 8 søsken. Norsk familie det også, på lik linje med meg. Hun er personlig kristen, men hennes foreldre er ikke det. Så det finnes faktisk personer med mer søsken enn 1-2 stk. Har ingen betydning om du var fra Somalia, men det ville vært mindre overraskende. Som du sikkert vet så har de en tendens til å få veldig mange barn. Så dere er altså 9 barn med et lite troll på 1 år? Har aldri hørt om noe liknende før. Regner med dere bor på stor gård da eller?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #19 Skrevet 17. oktober 2010 Hun blir behandlet som hun er 13 år! Ikke 16, sier hun! Skjønner godt at hun da synes mamma er SUPERTEIT!
bananbåt Skrevet 17. oktober 2010 #20 Skrevet 17. oktober 2010 Alle fra 13-17 syns mamma er SUUUUPERTEIT!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå