Gå til innhold

Dagslinser vs månedslinser.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestandig brukt månedslinser, men har i det siste vært litt plaget av dem. Har lange negler og det blir ofte et hakk i dem.

Var hos optiker her om dagen og hun sa det var litt hovent på innsiden av øyelokket. Hun foreslo dagslinser.

Jeg fikk med meg noen dagslinser for å prøve. Leverte inn mndlinsene jeg hadde igjen.

Klarer ikke å bestemme meg jeg! Dagslinser virker jo bedre å ha på pga de er tynnere og det er mer hygenisk. Ulempen er jo at det er over dobbelt så dyrt! Det er også styr å ta nye hver dag (åpne ny pakke) og det blir mye søppel av det (hvis man skal tenke på miljøet). Dessuten har jeg de ofte på bare noen timer, hvis jeg står opp seint i helger og det blir litt sløsing.

Kan man bruke en dagslinser to korte dager? Eller blir de ødelagte hvis de brukes mer enn en gang?

Hva ville du valgt? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bruk linsene mer enn 1 dag. De er ikke beregnet for mer enn endagsbruk!! Du kan skade øynene dine ved å bruke linser på andre måter enn det de faktisk er beregnet på.

Dagslinser er dyrere ja, men du slipper bruke penger på rensevæske, etui osv, så det går nesten opp i opp.

Hakk vil det bli uansett om du bruker mnd- eller dagslinser - dog så koster mer å måtte kaste en mndslinse i forhold til en dagslinser. Et tips er jo å klippe neglene ;)

Et annet alternativ er linser som du sover med, men det er kanskje ikke aktuelt?

Endret av Alyah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig brukt månedslinser, men har i det siste vært litt plaget av dem. Har lange negler og det blir ofte et hakk i dem.

Var hos optiker her om dagen og hun sa det var litt hovent på innsiden av øyelokket. Hun foreslo dagslinser.

Jeg fikk med meg noen dagslinser for å prøve. Leverte inn mndlinsene jeg hadde igjen.

Klarer ikke å bestemme meg jeg! Dagslinser virker jo bedre å ha på pga de er tynnere og det er mer hygenisk. Ulempen er jo at det er over dobbelt så dyrt! Det er også styr å ta nye hver dag (åpne ny pakke) og det blir mye søppel av det (hvis man skal tenke på miljøet). Dessuten har jeg de ofte på bare noen timer, hvis jeg står opp seint i helger og det blir litt sløsing.

Kan man bruke en dagslinser to korte dager? Eller blir de ødelagte hvis de brukes mer enn en gang?

Hva ville du valgt? Erfaringer?

Mye søppel skal du ihvertfall ikke tenke på. Du forurenser nesten like mye ved å fise som de pakkene med linser.

Vet ikke hva du forventer å betale, men i overkant av 2000 kroner i året koster dagslinser. Du kan jo også vurdere linser som du har på en hel måned, uten å ta de av annet enn et par ganger i måneden kanskje. Du kan bruke dagslinser to korte dager om du ønsker, men du må oppbevare de i et linseetui med linsevæske da såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye søppel skal du ihvertfall ikke tenke på. Du forurenser nesten like mye ved å fise som de pakkene med linser.

Vet ikke hva du forventer å betale, men i overkant av 2000 kroner i året koster dagslinser. Du kan jo også vurdere linser som du har på en hel måned, uten å ta de av annet enn et par ganger i måneden kanskje. Du kan bruke dagslinser to korte dager om du ønsker, men du må oppbevare de i et linseetui med linsevæske da såklart.

Det kostet 1800 pr halvår i følge optikeren min. Dvs 3600 i året, ganske mye:s

Har ikke så lyst på sånne man sover med pga ser for meg at det er sunnest for øynene å puste. Dessuten hadde jeg gnidd de lett utav:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så lyst på sånne man sover med pga ser for meg at det er sunnest for øynene å puste. Dessuten hadde jeg gnidd de lett utav:p

Du kan få det for rundt 2300 i året. Månedslinser kan du få for 1000 kroner i året, inkludert linsevæske og etui. Trenger du toriske linser blir det dyrere da såklart. Er litt enig med deg at linser man bruker veldig lenge av gangen som man sover med ikke er så bra ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sarte øyer, og MÅ bruke dagslinser. Og jeg syntes det er mye bedre enn mnd-linser, faktisk. Å hive av seg/på seg linser to ganger om dagen er ikke så ille. Og på søndager har jeg brille-dag, så øynene får hvile. Skal jeg bare gå hjemme hele dagen og ikke gjøre noe, så gidder jeg ikke ta på meg linser.

Du merker ikke at linsene er der, de er tynnere og bedre. Du kan IKKE sove med de, er det krise kan du bruke en linse to dager på rad, men da må du ta de av om natten og legge dem i linsevann. Men da kun som nødstilfeller og ikke som vanesak.

Jeg betaler litt over 300 i mnd for mine. Billigere på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kunde hos Brilleland og har alltid kjøpt linser gjennom dem. Får automatisk tilsendt i posten.

Dere som sier det er billigere på nett: Hvor bestiller dere? Og hvordan gjør dere det med kontroller? Jeg har sjekk av øyner hos optiker inkludert (to ganger i året, men gjør det maks 1 gang i året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kunde hos Brilleland og har alltid kjøpt linser gjennom dem. Får automatisk tilsendt i posten.

Dere som sier det er billigere på nett: Hvor bestiller dere? Og hvordan gjør dere det med kontroller? Jeg har sjekk av øyner hos optiker inkludert (to ganger i året, men gjør det maks 1 gang i året).

Kan bestille mange steder. Som LensOn.no eller shopping4net.no f.eks. Vet ikke hva du betaler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ukeslinser?

Jeg gikk over til ukeslinser, og jeg er veldig fornøyd. Dagslinser ble for dyrt for meg, og jeg fant ingen dagslinser som kunne erstatte de jeg hadde til en billigere pris. Betalte vel ca. 4000 kr i året for linsene. Jeg fant derimot noen ukeslinser som var mer behagelige enn dagslinsene jeg hadde for en mye billigere penge.

Jeg tar de ut nesten hver kveld, men jeg kan sove med de om jeg ønsker det og ha de på flere dager. Da slipper du å tenke på alle pakkene (jeg ble faktisk ganske lei av de) og det å ha de på veldig kort tid.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ukeslinser?

Jeg gikk over til ukeslinser, og jeg er veldig fornøyd. Dagslinser ble for dyrt for meg, og jeg fant ingen dagslinser som kunne erstatte de jeg hadde til en billigere pris. Betalte vel ca. 4000 kr i året for linsene. Jeg fant derimot noen ukeslinser som var mer behagelige enn dagslinsene jeg hadde for en mye billigere penge.

Jeg tar de ut nesten hver kveld, men jeg kan sove med de om jeg ønsker det og ha de på flere dager. Da slipper du å tenke på alle pakkene (jeg ble faktisk ganske lei av de) og det å ha de på veldig kort tid.

Hvor mye betaler du for det da i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De linsene som man ha på i 2 måneder trenger man ikke å ta de ut når man skal sove heller?Og er de beregnet for alle?Jeg reagerte på måneds linser etter noen år pga de ble for tykke jeg fikk røde øyner hele tiden.Nå går jeg med dagslinser dalis og er super fornøyd,men hadde vært greit å prøve de man ikke trenger å ta ut..Jeg bestiller fra lensway mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De linsene som man ha på i 2 måneder trenger man ikke å ta de ut når man skal sove heller?Og er de beregnet for alle?Jeg reagerte på måneds linser etter noen år pga de ble for tykke jeg fikk røde øyner hele tiden.Nå går jeg med dagslinser dalis og er super fornøyd,men hadde vært greit å prøve de man ikke trenger å ta ut..Jeg bestiller fra lensway mye billigere.

Må undersøke med optikeren at man tåler den type linser da. Ikke 2 måneder det er snakk om da, men 1 måned om gangen eller 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker månedslinser, både fordi de er lettest å ta på, lettest å håndtere og.. ja, lettest generelt. Pluss at jeg ikke trenger å være redd for å rive av meg hornhinna om jeg våkner etter ei fyllekule med gårdagens linser. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foretrekker månedslinser, både fordi de er lettest å ta på, lettest å håndtere og.. ja, lettest generelt. Pluss at jeg ikke trenger å være redd for å rive av meg hornhinna om jeg våkner etter ei fyllekule med gårdagens linser. :P

Er det farligere å sove med dagslinser enn mndlinser??

Selv bruker jeg mndlinser:) Syns dagslinser blir for dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagslinser er ment for - ja nettopp, en dag. Månedslinser puster vel på en annen måte, ikke vet jeg, men både mor og ei venninne har våknet av at de har glemt å fjerne dagslinsene kvelden før, gnir seg i øya og bæng - plasterlapp over øyet i ei uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagslinser er tynnere og mykere,men helt latterlig dyrt.

Maanedslinser syns jeg bare er noe herk, de puster daarlig, de er tykke, og jeg fikk konstant roede oeyne av de.

Doegnlinser er de man har paa en maaned av gangen, bruker for tiden de, men jeg har begynt aa reagere paa de ogsaa naa...litt irriterende, for aa kunne gaa en maaned uten aa engang tenke over at man hadde linser paa var genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de Specsavers der du bor? De er like billige som mange nettbutikker, og man får optikeroppfølging. Jeg betaler 226 pr måned for mine dagslinser der, og det er like billig dersom man bare kjøper for en og en måned, noe som passer veldig godt for min lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har faktisk hatt mye mindre problemer med øynene etter at jeg byttet til døgnlinser som jeg sover med, rett og slett fordi disse linsene puster utrolig godt. Merker de ikke, og jeg tror nesten ikke det er mulig å gni de ut av øynene mine ;)

Når det er sagt så mener jeg å huske at jeg betaler mindre i året for mine døgnlinser enn det du gjør for dagslinser, men så kjøper jeg både linsekontroll og linser hos specsaverse som stort sett er mye billigere enn de andre kjedene (min erfaring!). Usikker på hva dagslinser koster der, men jeg tror nok jeg hadde sjekka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betaler du for det da i året?

Ca 1400kr.

Ang å sovne med dagslinser; grøss og gru hvor ubehagelig det er! Jeg endte opp med blodrøde øyne når jeg, en sjelden gang, sovnet med de - de er rett og slett som limt på øynene. Man må grave og grave for å få de ut! Men jeg merker ingen forskjell på disse jeg har nå og dagslinsene jeg hadde, utenom at det er greit å sovne med de - det er kun lommeboka som kjenner det. Jeg prøvde andre merker dagslinser, men jeg ble så tørr på øynene at det gjorde vondt.

Og det er ikke så enkelt å gni dem ut av øynene. Jeg var kjemperedd for at jeg kom til å sløse masse penger på døgnlinser - for jeg var sikker på at jeg kom til å ødelegge de i løpet av et par dager, but no :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sånne linser fordi jeg sitter hele dagen foran en dataskjerm og får tørre øyne av det. Jeg tar av meg linsene hver kveld og synes det er supert. De linsene jeg har nå kunne jeg aldri gnidd ut av øyet, for å si det på en merkelig måte: de sitter godt.

Jeg har skjeve hornhinner og betaler ca. 3000 i året for linsene og kontroll hos Specsavers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...