Gå til innhold

Kombinert vaskemaskin og tørketrommel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vaskemaskina er gåen, og siden jeg likevel må kjøpe ny har jeg vurdert å kjøpe kombinert vaskemaskin og tørketrommel. Jeg har nå hørt at disse kombimaskinene ikker tørker noe særlig, og at det er bedre å kjøpe vaskemaskin og tørketrommel separat. Noen som har noen erfaringer med kombinert vaskemaskin og tørketrommel? Både positive og negative erfaringer tas i mot med takk. Opplys gjerne om hva slags maskin du har erfaring med og når denne evnt ble kjøpt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også hørt at det ikke er noe særlig. Den vekten tørketrommelen tåler er klærne i våt tilstand, og da får man ikke tørket alle klærne. I tillegg blir det mer slitasje på motoren fordi den må gjøre oppgavene som to maskiner vanligvis gjør.

Skrevet (endret)

Kapasiteten som er oppgitt er klær i tørr tilstand. Samme som kapasiteten som er oppgitt for selve vaskemaskin-delen.

Vi har en Hoover med 9 kilo vask og 6 kilo tørk, kjøpt på Elprice. 1400 omdreininger og børsteløs motor, energiklasse A tror jeg. Jeg bruker ikke tørketrommelen til alt, men det jeg bruker den til er jeg fornøyd med. Jeg sørger for å ikke bruke den til full kapasitet på tørkingen, spesielt ikke for håndklær og slikt for resultatet blir ikke like bra. Men ellers så tørker den helt fint, og bedre enn mamma sin frittstående kondenstørketrommel.

Nå er vi bare to stykker, og den fungerer veldig bra for oss. Jeg vil ikke anbefale den til barnefamilier f.eks. for kapasiteten totalt sett blir for liten. Spesielt når man tenker på at man ikke kan vaske samtidig som tørketrommelen går, og da kan det fort bli litt knapt med tid til å få unna alt.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Enig med over. Vi leier en leilighet med hvitevarer, så vet lite om maskinen annet enn at det er en Electrolux Inspire 7 kg. Bruker tørken stort sett bare på sengetøy og håndklær, og sørger for at den ikke er helt full, for da tørker den ikke ordentlig. Vi har til tider måttet henge opp ting etter de er tatt ut av maskina. Men til et lite bad og få brukere er den ok, og jeg vil nå hevde at det er bedre med en maskin som gjør begge deler enn å bare ha en vaskemaskin.

Skrevet

Vi har denne: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-tork/vask-tork-kombinert/EWW148540/electrolux-vask-tork;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx , og er strålende fornøyd :) Ifølge manualen har den tørkekapasitet på 6kg, men vi pleier å dytte den full uten å tenke på vekten og tørking har fungert helt fint.

Det som er litt plagsomt er at vi ikke kan vaske samtidig som vi tørker (men alternativet for oss hadde vært bare vaskemaskin, og det hadde ikke akkurat gjort det noe enklere;) ) Lofilteret fungerer også litt dårligere enn på en vanlig tørketrommel, det er mer støv som blir værende igjen i tøyet.

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi har hatt en AEG i 4 år nå og er veldig fornøyde. Vi tørker det aller meste, men må dele en vask i to eller tre litt avhengig av hva vi har vasket. Det hadde selvsagt vært bedre med en egen tørketrommel men det har vi ikke plass til i leiligheten.

Skrevet

Har hatt en Miele kombimaskin i ferieleiligheten vår og den funker utmerket selv etter ti år nå. Utfordringene kommer om du har mye som skal vaskes/tørkes, då går det laaang til før både vasking og tørking er gjennomført. Men, det er sannelig plassbesparende, og det var viktig for oss.

Skrevet

Vi hadde antagelig den billigste drittmodellen du får tak i når vi bodde i Oslo, og var kjempefornøyd med den. Vi er jo bare to, og vasker klær ca. en gang i uka og en håndklevask annenhver uke. Vi kommer til å gå for kombimaskin når vi flytter :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva vi ender opp med, men vi trenger bare tørketrommel til håndkler og sengetøy. Vi har plass til separat vask og trommel, men det kommer til å bli fryktelig trangt. Skal uansett ikke kjøpe noe før etter jul, så jeg har litt tid til å tenke enda.

Skrevet

Vi hadde kombinert vaskemaskin og tørketrommel i 3 år, og jeg kommer IKKE til å kjøpe det igjen.

Vår tørket ikke skikkelig med mindre vi hadde veldig lite i, og ofte tørket den ikke helt da heller.

Nå skal jeg kjøpe meg ny vaskemaskin, har sett meg ut en som åpnes fra toppen, den er veldig liten, men tar like mange kg som de vanlige. Da har jeg plass til en tørketrommel også :jepp:

Skrevet

Vi hadde kombinert vaskemaskin og tørketrommel i 3 år, og jeg kommer IKKE til å kjøpe det igjen.

Vår tørket ikke skikkelig med mindre vi hadde veldig lite i, og ofte tørket den ikke helt da heller.

Husker du hva slags merke dere hadde?

Skrevet

Jeg har en fra Hoover kjøpt på Expert for 6000 kr. Storfornøyd! :)

Så lenge jeg passer på å ikke pakke den full, blir alt tørt!

Skrevet

Husker du hva slags merke dere hadde?

Ja, vi hadde Ariston :)

Skrevet

Det var en Ariston vi hadde også, kom jeg på nå. Den tørket alt helt fint, så kanskje det var noe galt med deres? :vetikke:

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva vi ender opp med, men vi trenger bare tørketrommel til håndkler og sengetøy. Vi har plass til separat vask og trommel, men det kommer til å bli fryktelig trangt. Skal uansett ikke kjøpe noe før etter jul, så jeg har litt tid til å tenke enda.

Blir det noe trangere fordi man har tørketrommel også? Trodde det var vanlig med vaskesøyle, dvs. vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre. De fleste vaskemaskiner har jo døra i front.

Skrevet

Blir det noe trangere fordi man har tørketrommel også? Trodde det var vanlig med vaskesøyle, dvs. vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre. De fleste vaskemaskiner har jo døra i front.

Det blir kanskje ikke trangere, men det blir mer "crowded". Vi lagrer en del ting oppå vaskemaskina, og hvis vi har egen tørketrommel må vi finne andre plasser å lagre dem, det er derfor jeg føler at det blir trangere.

Skrevet

"Hørt at det ikke er noe særlig" er det en som skriver iallefall.

Vel, både samboer og jeg, samt hans søster og samboer har samme maskin, med vask og tørk i 1. Den fungerer bra som bare det, jeg har ikke noe negativt å si. Var vel skeptisk i starten,jeg hadde aldri hatt en. Hvorfor skulle det ikke være bra egentlig?

Vår maskin har 3 forskjellige tørk-instillinger. En for fremdeles litt våt, neste for omtrentlig tørr som vi bruker til skjorter, gensere etc, bukser slik at de vi stryker de og så henger de opp, den siste til total tørk.

Det blir helt tørt hos oss, aldri vært plaget med noe.

Det praktiske: sparer plass, kjekt at du ikke trenger bytte maskin for å evt. tørke klærne, og bare vri på en knott så er den på tørk :D

Skrevet

Jeg hadde en kombinert vaskemaskin og tørketrommel noen år - den var fra Whirlpool - og jeg skal ikke ha det igjen. Jeg var skikkelig misfornøyd og den tok dessuten tilslutt fyr :overrasket:

Dette er noen år siden (midt på 90-tallet) så det kan godt hende teknologien har blitt bedre siden da.

Skrevet

Det som er dumt er jo at tørketromlen ikke har like stor kapasitet som vaskemaskinen, så om du vasker full maskin må du ta ut en del før du skal tørke det.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe problem å ta ut halvparten av tøyet. Det henger jeg litt rundt omkring på badet mens første runde går, og siden maskinen avgir så mye varme har de klærne som er på badet tørket en del før de skal inn i maskinen. De trenger derfor ikke like lang tid som første runde. Dessuten er det ofte mange av klærne som ikke tåler tørketrommel og de må uansett henges opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...