Gå til innhold

Samværsfradraget...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Bidragsyter vil nå få et samværsfradrag hvis samvær er dokumentert og over 2 dager i måneden.

Hva tror dere at det er meningen fradraget skal dekke?

Tror dere at bidragsmottaker har rett til å fortelle bidragsyter hvordan dette fradraget i bidraget skal disponeres?

Lurer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fragraget skal dekke utgifter når den andre parten har barnet. Du kan ikke bestemme hva pengene skal brukes til. Barnet skal ha tak over hodet, varme i leiligheten, spise mat o.s.v. Y see??

Skrevet

Fradraget skal dekke det samme hos bidragsyter som bidraget skal delvis dekke hos bidragsmottaker. Dvs. livsopphold til barnet.

Verken bidragsyter eller bidragsmottaker har noen som helst rett til å styre den andres økonomi/disponere den andres penger.

Husk at fradraget ikke er noe du som bidragsmottaker "betaler" da. Det er penger du IKKE mottar fordi du IKKE har barnet hos deg de dagene...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg takker for innspill.

Saken er den at jeg(BY) har fått beskjed om at samværsfradraget skal dekke løpende utgifter under samvær, trygdekontoret her mener at dette ikke beløper seg til klær til barnet, men til mat, kino, svømming, ferie osv

Min eks mener at samværsfradraget skal dekke klær, kontigenter osv, samtidig som hun forteller meg hva jeg skal kjøpe. Jeg har nå fått beskjed om at jeg ikke får klær til barnet ved samvær hvis jeg ikke gjør som hun sier.

Barnet har alltid fått både klær og utstyr hos meg, eget rom her og får være her så mye som min eks tillater.

Hva mener dere, er samværsfradraget til for å ha 2 garderober?

Skrevet

Det skal ikke dekke tøy. Men noen BM er små-skrudde, og gjør forskjellige ting bare for å markere seg. Drit i det. Har du råd til å kjøpe noe tøy så gjør det (min. truser/pysj/strømpebukse/t-shirt). Hvis ikke, så har barnet tøy på seg når h*n kommer, så du får vaske det om kvelden og henge det til tørk, og ta på igjen om morgenen. Fint hvis du møter venner at BM og lar de se at ungen må gå rundt i det samme tøyet hele helgen. Kanskje de kan si ifra til BM. Fortsett med dette noen ganger og se om det hjelper.

BM skal selvfølgelig sende med tøy når du henter barnet, men noen er så egosentrerte at de ikke tenker på andre en seg selv. Selv ikke sitt barn!!

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Kjempegodt råd tittit.... NOT. Du tenker tydeligvis kun på de voksne, og overhode ikke på BARNET.

Det nye bidraget baserer seg på en kostnadsmodell; dvs. det er satt en prislapp på hvor mye det koster å ha barn.

Kostnaden er basert på SIFOs modell, og satsene for livsopphold i denne er meget nøktern. I satsene har man utelatt utgifter til fødselsdager, (ikke barnets men slike barnet inviteres til) lommepenger, ferie, normalt sports- og aktivitetsutstyr, skoleturer m.m. Kostnaden som skal fordeles mellom foreldrene er reelt sett for lav. Dermed kommer man i en situasjon hvor det faktisk blir sånn som guest her sier: mor kan faktisk kreve mer, fordi ellers er det faktisk hun alene som må dekke det overskytende.

Skrevet
Kjempegodt råd tittit.... NOT. Du tenker tydeligvis kun på de voksne, og overhode ikke på BARNET.

Nei, for det tar BM seg av, som ikke vil sende med tøy!!

Det nye bidraget baserer seg på en kostnadsmodell; dvs. det er satt en prislapp på hvor mye det koster å ha barn.

Kostnaden er basert på SIFOs modell, og satsene for livsopphold i denne er meget nøktern. I satsene har man utelatt utgifter til fødselsdager, (ikke barnets men slike barnet inviteres til) lommepenger, ferie, normalt sports- og aktivitetsutstyr, skoleturer m.m. Kostnaden som skal fordeles mellom foreldrene er reelt sett for lav. Dermed kommer man i en situasjon hvor det faktisk blir sånn som guest her sier: mor kan faktisk kreve mer, fordi ellers er det faktisk hun alene som må dekke det overskytende.

Men det er medberegnet tøy i denne kostnadsmodeller, så det skal ikke være noe problem. Hva mener du BY skal gjøre? Ikke ha barnet på besøk? Et barn tar ikke skade av å bruke samme bukse fra fredag til søndag.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Nettopp - et barn tar ikke skade av å bruke samme bukse fra fredag til søndag. Slik du fremstilte det GJØR et barn det, samtidig skal barnet brukes for å straffe mor ved at hennes venner/bekjente ser at barnet går med samme klær hele helgen.

Jada, klær er med i det kostnaden i det nye bidraget, men om mor ikke sender med klær så tror jeg neppe far går konk av den grunn. Kan jo tenkes at hun mener at det er greiere at han kjøper klær til barmet da, i stedenfor at hun skal måtte be om penger til feks. betaling av kontingent til fritidsaktiviteter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker for flere innspill, tror jeg.

Jeg presiserer at jeg kjøper utstyr som sykkel og slalåm og langrennski, klær kjøper jeg også, dette sender jeg med barnet hjem. Jeg tar barnet med på ferie, barnet har eget rom her osv.

Til jul og bursdag blir mor spurt om hva barnet trenger, men hun mener at gaver ikke skal være nødvendige ting som sko, klær osv. Jeg mener at av 30-35 gaver kan noe være nødvendige ting,ikke bare leketøy.

Jeg ER med å forsørger barnet utover bidraget, men liker ikke at min ex skal kreve eller fortelle meg hvordan jeg bidra. Jeg kan gjerne diskutere og lytte, jeg ville at vi skulle ha privat avtale men dette ville ikke hun ikke diskutere og endte med mindre bidrag da hun forlangte at bidragsfogden skulle regne ut bidrag.

Jeg vil på ingen måte dra barnet inn i konfliktene på noen måte.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Det skal ikke dekke tøy. Men noen BM er små-skrudde, og gjør forskjellige ting bare for å markere seg. Drit i det. Har du råd til å kjøpe noe tøy så gjør det (min. truser/pysj/strømpebukse/t-shirt). Hvis ikke, så har barnet tøy på seg når h*n kommer, så du får vaske det om kvelden og henge det til tørk, og ta på igjen om morgenen. Fint hvis du møter venner at BM og lar de se at ungen må gå rundt i det samme tøyet hele helgen. Kanskje de kan si ifra til BM. Fortsett med dette noen ganger og se om det hjelper.

BM skal selvfølgelig sende med tøy når du henter barnet, men noen er så egosentrerte at de ikke tenker på andre en seg selv. Selv ikke sitt barn!!

ja og da tenker en selvfølgelig på barna først og fremst :roll:

Hvorfor prøve å straffe BM ved å la det gå ut over barna? ja om BM gjør det, er det ikke dermed sagt at BY behøver være like korka i hodet. Tåpelig utsagn spør du meg.

Hvorfor ikke kjøpe inn de klærne barna behøver hos deg, og beholde dem der slik at de da har klær når de er hos deg. Dette behøver ikke være dyrt, og det kan være fint for barna å ha andre stilige klær hos deg :wink:

Skrevet

Jeg er BM og "småskrudd" for jeg mener at den som har barnet hos seg skal sørge for det barnet trenger når det er der. Er barnet hos far to dager i mnd er det fars ansvar å sørge for at barnet har klær når h*n er på farsbesøk.

Det skulle bare mangle, det er faren det er snakk om og gidder han ikke å koste på ungen sin et par bukser utenom barnebidraget kan han kjøsse seg bak.

Skrevet

-og selvsagt disponerer du dine penger som du vil slik hun gjør, etter at alle nødvendige utgifter er betalt. Det vil også si å koste på ungen det h*n trenger.

Skrevet

Eh.... Er det virklieg så mange som SAMARBEIDER så dårlig når de ikke er sammenmer?... Jeg mener... Deter da FELLES barn, og man innretter seg til BARNETS beste?.... Dårlig samarbeid og prinsipper gr ut over barnet og ingen andre...

jaja...

Skrevet

Vi gir og tar og det gjør at barnet er fornøyd. Vil han se eller besøke den han ikke bor hos, så drar vi på besøk (om det passer), klær deler vi på, klær vasker vi der det passer, men det er en selvfølge at den som har barnet mest også har mest utstyr etc... Så får ting gå litt fram og tilbake uten å gjøre noe nummer av det... Ja det er viktig for oss: gjøre et nummer ut av så lite som mulig... Det har bare en tendens til å ekskalere konfliktnivået... og hvem går det ut over til syvende og sist?.... Deter da kjipt nok for barnet i utg punktet å ikke ha begge foreldrene sine til stede sammen... trenger ikke gjøre ting værre....

Gjest Anonymous
Skrevet
Dårlig samarbeid og prinsipper gr ut over barnet og ingen andre...  

jaja...

Enig!!

Hvis mannen bare har barnet annenhver helg- en dag i uken, så kan man virkelig ikke forlange at han skal ha samme klærne der, de det har hos moren.

Ytterklær, regnklær, sko og finklær er faktisk svært dyrt og bør få være med barnet.

Greit nok at far kan ha en del klær liggende som barnet kan ha der, men jeg mener det skal være den av foreldrene som har hovedomsorgen for barnet, og som får barnebidraget som bør sende med det nødvendigste klære. Men da bør jo begge parter klare å sammarbeide og vise ansvar til barnets beste, og hjelpe hverandre slik at når helgern er over, blir klærne sendt tilbake hvor de hører hjemme.

Skrevet

Hei BY. Siden du deler kostnader til andre ting som sportsutstyr, kontingenter etc., slik det er ment å være med den nye ordningen, kan jeg ikke se at BM kan kreve noe mer. OG som jeg skrev i mitt første innlegg, dette er ikke penger BY får av BM, men penger som ikke betales til BM fordi vedkommende ikke har utgifter på barnet i denne perioden.

Er ellers enig i at samværsforelder bør ha klær nok til barnet. Men dersom samværet er begrenset (av BM?) til så lite som 2 dager i måneden, mener jeg dette kravet er helt urimelig. Også for barnet. SKal det liksom ha klær som det kun kan bruke 2 dager i måneden? Spennende!

Høres ut som om samarbeidet her går litt på BMs premisser, eller leser jeg feil?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mener ganske enkelt at klærne til barnet er barnet sitt og ikke mors og fars..

Klart man sender med klær til samværsforelder uansett om det gjelder to dager eller 14 dager. Dette er jo en bagatell i det store og hele?

Skrevet
Jeg mener ganske enkelt at klærne til barnet er barnet sitt og ikke mors og fars..

Klart man sender med klær til samværsforelder uansett om det gjelder to dager eller 14 dager. Dette er jo en bagatell i det store og hele?

Enig i at klærne er barnet sitt. Men om en av foreldrene kjøper alle klærne, har det en betydning hvor mye samvær det dreier seg om.

Garderobe for voksende barn er på ingen måte en bagatell i den store sammenhengen, det dreier seg om mye penger.

Men om samværsforelder kun har samvær i 2 dager av 30, er det urimelig at h*n skal holde en hel garderobe. Har h*n barnet 50% av tiden, er det urimelig at h*n ikke er med og betaler det klærne koster.....

Syns jeg da.

Gjest Mayamor
Skrevet

Her opplever vi begge typer samarbeid...

Min eks og jeg samarbeider fint:

Jeg kjøper alle klær til gutten min og sender dem med ved samvær.

Vil han ha noen leker med seg - gjør han det.

Gaver åpner han der han er.

Han velger selv hva han vil ha hvor...

Han har 1 sykkel/1 par ski/1 akebrett/1 sparkesykkel etc.

Ikke noe ekstra arbeid å bringe dette fram og tilbake.

Kanskje mest fordi viljen er tilstede...? :wink:

Kan ikke annet enn å skryte av eksen med tanke på samarbeid...

Med samboers eks er det motsatt...

Vi kjøper alle klær de går med her.

De får ikke at med seg sykkel/akebrett/ski/barbidukker/el. til pappa

- for det kan han kjøpe selv... :roll:

Når de er her 1 helg i måneden pga lang og dyr reisevei - er dette komplett unødvendig...

Med litt gjensidig repsekt istedetfor gjenstridig motvilje

- kommer dette barna til gode... :wink:

Jeg mener at det min jobb som Bm å sørge for at min gutt har nødvendig utstyr.

Mayamor

Skrevet

I mitt tilfelle er det slik at det jeg sender med til far kommer enten ikke tilbake, eller det kommer tilbake ødelagt. Derfor er det helt uaktuellt for meg å sponse far slik at han kan slenge rundt på barnets ting uten tanke for at det faktisk kostet meg penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...