AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Hei! Jeg er 21 år og høygravid. Jeg har en helt fantastisk samboer i en helt greit 3 roms leilighet. Problemet er at jeg har vært så utrolig dum! Jeg ble arbeidsledig for et år siden og fikk veldig lite penger utbetalt fra nav. Jeg hadde ikke mulighet til å betale regningene mine, som da selvfølgelig hopet seg opp. Løsningen min var da å bare la være å åpne regninger, man kaste dem med en gang. (Ja, jeg vet at dette var utrolig dumt, og jeg angrer så utrolig på det, jeg føler jeg har ødelagt hele livet mitt med dette). Samboeren min har også sin gjeld, men ikke i samme grad som meg. Han skylder ca 5000 til inkasso, og har i tillegg lån på ca 40 000. Jeg derimot skylder ca 100 000 til inkassoselskap, og har ikke lån. Jeg HADDE lån, men siden jeg aldri hadde penger på konto gikk det og til inkasso. Samboeren min har jobb, men er nyansatt hvor han jobber, og det er mye kluss med lønnen. Jeg får ikke allverdens i permisjonspenger, ca 9000 i mnd. Når han får penger igjen vil vi ha ca 26000 i mnd. Jeg har nå tatt meg sammen og gått gjennom alle regninger, satt opp et budsjett og en oversikt over gjeld og når regninger skal betales. Problemet er at vi har ikke sjans! Ikke i det hele tatt. Uansett hva vi gjør klarer vi ikke betale regninene. Vi leier leilighet og har ingen sikkerhet, så å snakke med banken er nytteløst. Vi har ingen mulighet til å låne fra familie. Og jeg har ingen mulighet til å begynne i jobb nå siden jeg har termin om 2 uker. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men jeg håper vel egentlig at noen har noen råd. Når jeg går over dette virker det så nytteløst, og jeg vet ikke hvordan det skal bli bedre med en baby her. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal kunne gi henne et godt liv. Bilen blir nå tvangssolgt, og jeg er ikke ferdig med å gå gjennom alt, så mulig mer. Føler vi mister alt, og det beste for småen hadde kanskje vært å komme til et hjem hvor noen kan gi hun det hun trenger. Hadde jeg ikke vært så dum, og hadde jeg bare visst om dette da jeg ble gravid ville jeg aldri, ALDRI beholdt barnet. Vær så snill, er det noen som vet råd??
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Hei! Jeg er 21 år og høygravid. Jeg har en helt fantastisk samboer i en helt greit 3 roms leilighet. Problemet er at jeg har vært så utrolig dum! Jeg ble arbeidsledig for et år siden og fikk veldig lite penger utbetalt fra nav. Jeg hadde ikke mulighet til å betale regningene mine, som da selvfølgelig hopet seg opp. Løsningen min var da å bare la være å åpne regninger, man kaste dem med en gang. (Ja, jeg vet at dette var utrolig dumt, og jeg angrer så utrolig på det, jeg føler jeg har ødelagt hele livet mitt med dette). Samboeren min har også sin gjeld, men ikke i samme grad som meg. Han skylder ca 5000 til inkasso, og har i tillegg lån på ca 40 000. Jeg derimot skylder ca 100 000 til inkassoselskap, og har ikke lån. Jeg HADDE lån, men siden jeg aldri hadde penger på konto gikk det og til inkasso. Samboeren min har jobb, men er nyansatt hvor han jobber, og det er mye kluss med lønnen. Jeg får ikke allverdens i permisjonspenger, ca 9000 i mnd. Når han får penger igjen vil vi ha ca 26000 i mnd. Jeg har nå tatt meg sammen og gått gjennom alle regninger, satt opp et budsjett og en oversikt over gjeld og når regninger skal betales. Problemet er at vi har ikke sjans! Ikke i det hele tatt. Uansett hva vi gjør klarer vi ikke betale regninene. Vi leier leilighet og har ingen sikkerhet, så å snakke med banken er nytteløst. Vi har ingen mulighet til å låne fra familie. Og jeg har ingen mulighet til å begynne i jobb nå siden jeg har termin om 2 uker. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men jeg håper vel egentlig at noen har noen råd. Når jeg går over dette virker det så nytteløst, og jeg vet ikke hvordan det skal bli bedre med en baby her. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal kunne gi henne et godt liv. Bilen blir nå tvangssolgt, og jeg er ikke ferdig med å gå gjennom alt, så mulig mer. Føler vi mister alt, og det beste for småen hadde kanskje vært å komme til et hjem hvor noen kan gi hun det hun trenger. Hadde jeg ikke vært så dum, og hadde jeg bare visst om dette da jeg ble gravid ville jeg aldri, ALDRI beholdt barnet. Vær så snill, er det noen som vet råd?? Kan du ringe inkassoselskapet og spørre om å få til en nedbetalingsordning? Har dere noe dere kan selge? Dere må ikke kjøpe noen ting til barnet. Mye bedre å få tak i gamle ting som gis bort gratis eller eventuellt veldig billig. Samboeren din har en helt ok lønn, så om dere bruker minimalt av penger i et par år for å betalt ned inkassogjeld bør dere klare dere. Prøv også å finne en billigere leilighet. Flytt inn i en toroms for en periode. Økonomien er det viktigste nå. Skal dere komme dere på rett kjøl må dere gjøre alt som står i deres makt for å bedre økonomien. Det kan godt hende NAV har rådgivning for gjeldsofre også.
Pauline Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 Kommunen skal kunne gi råd til gjeldsoffer. Har dere familie som kan kausjonere, slik at dere får lån? Det er jo ikke de formidable summene det er snakk om viss dere slipper inkassoselskapets skyhøye renter? Bank 2 har vært nevnt i Luksusfellen. Ring dem og hør? Går det an å flytte hjem til foreldrene til en av dere for en periode, og på den måten slippe husleie?
Kara W Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Først ut vil jeg si at det er kjempeflott at dere tar tak i dette nå! Det er faktisk ikke snakk om allverdens summer, selv om det kanskje føles slik. Dette er fullt mulig å få ryddet opp i slik at dere kan gi barnet deres alle de mulighetene dere ønsker etterhvert. Du sier at dere hat satt opp budsjett. Har dere funnet ut hvor mye dere har mulighet til å betale hver måned? Kontakt inkassoselskapene og se om de går med på en nedbetalingsplan. Noen kan faktisk gå med på så lite som 50 kr i måneden (men det er ikke sikkert! Du bør helst være ydmyk og virkelig vise at du ønsker å rydde opp. Ikke forlang noe som helst). Prioriter de dyreste lånene (de med høy rente og gebyrer). Snakk med bankene. Det kan være at de ikke er villige til å hjelpe akkurat nå, men i så fall går dere tilbake igjen når du er ute i jobb, og dere kan vise til mange måneders hardt arbeid. Ang. det så vil jeg anbefale deg å gå ut i jobb så snart du føler deg klar for det. Det kan være vanskelig å gå fra en liten baby, men økonomien deres vil ha veldig godt av det, og babyen vil få et flott forhold til sin far. En liten baby koster ikke allverden. Det er mye fint babytøy å få kjøpt på loppemarked/Finn. Der finner du også en brukt vogn. Babyen kan fint sove i vognen om natten, eller i deres seng. Stelling kan du gjøre på et bord eller en seng. Er du så heldig at du får til å fullamme slipper dere å kjøpe mat på lenge, og med priskrig på bleier så koster det nesten ingenting nå. Bilstol trenger dere heller ikke. Kjøp ingenting før dere ser at dere trenger det, og lån ting av venner som har større barn. Det blir noen tøffe år, men jeg er sikker på at dere kan klare dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå