Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste årene har jeg og sikkert veldig mange andre lagt merke til at det er blitt mer og mer amerikansk julepynt og tradisjoner her i norge.

Husker da jeg var liten, da var det ordentlig gammeldags norsk jul, med julepynt som var fra oldemor - det var veldig viktig for oss som barn og mamma.

I fjord var min første jul ute av "redet", og det ble automatisk blandet av ny og gammel pynt. Likte det veldig godt. Tror også at jeg overpynter her i julen :P

Hvordan ser din jul ut? Når det kommer til pynt.

Liker du det moderne, eller holder du deg til det gamle? Og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker en blanding av nytt og gammelt, og fokuserer på at det skal være koselig rundt meg. Er nok litt amerikanisert, for jeg skal ha en stor og symetrisk edelgran til juletre. Skal derimot ikke overpynte den, da. Vil se litt av treet også.

Prøver også å la være å pynte noe særlig før det er en uke igjen til jul. Synes ikke det er så koselig når jula varer fra midten av oktober til langt uti februar.

Skrevet

Tradisjonelt og gamaldags her gitt ;) Jul skal vere jul!

Gjest Consensio
Skrevet

Tja, heller nok mest mot gammeldags, men jeg pynter svært lite jeg da.

Henger en krans på døra, bytter ut stearinlys i diverse farger til grønne, røde, gull, lilla og slike "julefarger".

Har ikke juletre, hender jeg henger opp en slik "gardin" med stjernelys i vinduet.

Julestjerne i stuevinduet og kjøkkenvinduet...vil ikke ha slikt på bordene da dyrene kan nafse litt av det og plantene er giftige.

Hender jeg lager islykter og har ved innkjørselen og trappa dersom temperaturen tillater det.

Klarer ikke ha for mye pynt, da blir jeg bare tussete i hodet.

Skrevet

Har en blandings vi oxo , men ikea julepynten , synes jeg er stort sett er grusom.

Skrevet

Gammeldags jul er å foretrekke her :) Pynter ikke så mye hjemme, for vi har en lang juleferie hos foreldre som bor et stykke unna.

Mine foreldre har alltid vært veldig tradisjonelle når det gjelder jul og julepynt. Jule kuler fra oldemor og hjemmelaget pynt som henger i vinduet. Kjenner at jeg har arvet det.

Jeg er ikke så glad i all julepynt av plast som har kommet. Blir veldig masseprodusert, noe jeg ikke syns passer med jula. Det eneste jeg har falt for er julekuler. Syns det er utrolig mange fine å velge mellom :)

Skrevet

Blir en bladings her oxo , men Ikea julepynten , synes jeg er stort sett grusom.

Skrevet

Julepynt fra Ikea tror jeg ikke at jeg har sett, og noe sier meg at det ikke hadde kommet i hus her. Ei heller plastjulepynt, og dersom dette er definisjonen på moderne jul, så har jeg også en særdeles tradisjonell jul hjemme. :)

Skrevet

Liker ikke helt blinkende lys i regnbuens farger og plast Rudolf i hagen :) Men det finnes jo mye fint ved den moderne jul også da :)

Skrevet

Hmm...så brutal mann har kanskje bare litt julepynt rundt midjehøyde, kanskje? ;)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hmm...så brutal mann har kanskje bare litt julepynt rundt midjehøyde, kanskje? ;)

Ingen julepynt under hodet heller. Jul er årets mest traumatiske periode.

Skrevet

I fjor hadde vi faktisk ikea-julekuler på treet. Grunnen til det, var at vi hadde vilter valp for tiden, og vi måtte ha noe som ikke gjorde noe hvis det ble ødelagt. Det var liksom ikke tiden for å finne bestemors antikke glasskuler :gjeiper:

I år skal vi pakke for flytte, så leiligheten består vel av kofferter og kartonger til jul.

Kanskje det er håp for litt skikkelig pynting og bestemors kuler til neste år? :fnise:

Skrevet

For å si det som det er; min jul er så "gammeldags" som den kan få blitt - jeg er nemlig en hedning. :heks:

Skrevet

Jeg liker absolutt best elementer fra den gammeldagse julen, men jeg har jo mye nytt da, som bare ser gammelt ut.

Skrevet

For å si det som det er; min jul er så "gammeldags" som den kan få blitt - jeg er nemlig en hedning. :heks:

Bor da sammen med en hedning jeg, men han HATER jul. Hehe. Så fort jeg åpner munnen og nevner julepynt - sukker han alltid.

Skrevet

En blanding. Jeg liker å ha det koselig rundt meg, i og med at vi er nokså nyetablerte blir jo tinga kjøpt inn som nytt, men det betyr ikke at det er plastpyng og amerikanske blinkelys(det kan jeg ikke fordra!).

Skrevet

Her er det lite stil over julepynten.

Jeg har dorullnisser og andre nisser som ungene har lagd. Skikkelig koselig når alle står på samme sted.

Ingen blinkende lys eller annen pynt. Har gilander rundt døra og lys på utetreet.

Pynten til juletreet er en salig blanding av ting jeg vokste opp med og ting jeg har kjøpt samt litt som unger har lagd. Her er det ikke stilrent, men koselig. Ungene koser seg når den engelen blir hengt på treet eller den pynten blir satt fram. Det er en blanding av deres minner og mine minner.

Joda, stilrene juletrær er flotte å se på, men det føles helt feil å ha det sånn hjemme.

Skrevet

Her er det litt av hvert, fordi vi er 4 stykker i huset som alle liker forskjellige ting, og alle vil ha ting de synes gjør julepynten komplett.

Fargede lys og norske flagg på juletreet, som må være edelgran (lysene blinker ikke da ;) ).

Julekuler fra bestefar, og fra ellos, dorullnisser, flaskenisser, frynsete garnengler laget av ivrige barnehender, hjemmelagde kjeramikknisser, hjemmelagde papirkurver, "julesnø" i vinduene, girlandere og uroer, spilledåser, plysjnisser fra jysk...

Her er alt i skjønn forening... gammelt eller nytt, norsk eller amerikansk, kjøpt eller hjemmelaget, elegant eller glorete ... her er det rom for alt.

Julen er for oss en tid for overdådighet, og "Less is more", gjelder ikke for julehuset vårt. :)

Skrevet

Her er pynten gammeldags, julekuler i plast er no-no, har mye fin julepynt fra bestemor og mamma da hun var liten. Og så haR vi julemus"bamser" som sitter rundt omkring i stua. utrolig koselig:)

Fordi vi liker det slik:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...