Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusina mi kastet opp i dag, og fra avstand så det ut som en hårball med noen gresstrå rundt. Men når jeg skulle til å løfte det opp, fikk jeg se at det var ikke hår, men derimot noen store lange brunsvarte marklignende greier!

Ligner definitivt ikke noe av mark jeg har sett hos katter før. Jeg fikk skilt de fra hverandre (var litt sammenfløkt), og den lengste er 6 cm. lang, nesten 1 cm. bred, har leddet kropp, er nesten helt svart, og har "hode" som er litt orange med noen streker på. :sjokkert:

De lever ikke, og er litt "slunkne" i kroppen, noe som kan tyde på at magesyren har gjort litt jobb (?, men var ellers hele og "fine". Det var tils. 5 stk. i litt forskjellige størrelser. Det kan på en måte se ut som noen digre åmer, uten at jeg kan si jeg har sett noe sånt før..

Eh.... Har noen vært borti noe sånt før da? Kan det være noe hun har spist? Men SÅ store, og hele??

:forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hadde du fulgt opp med ormekurer hadde du sluppet det der :fnise: Æsj! Er forskjellige tarmparasitter når det gjelder dyr. Hadde sendt mail til veterinær om jeg var deg : )

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Høres ut som en solid samling larver av noe slag.

Mitt beste tips er at hun har spist dem ja (og så kom de opp igjen, - ugreie greier...... Man blir kvalm selv)

Endret av Lille-pus
Gjest Consensio
Skrevet

Hadde du fulgt opp med ormekurer hadde du sluppet det der :fnise: Æsj! Er forskjellige tarmparasitter når det gjelder dyr. Hadde sendt mail til veterinær om jeg var deg : )

Hva mener du med fulgt opp? Man skal bare ta ormekur dersom man ser orm hos dyret.

Spør en hvilken som helst (seriøs) veterinær.

Skrevet

Har du mulighet for å legge ut et bilde? Jeg har litt zoologibakgrunn og kunne kanskje bestemt dem til om det er innvollorm eller insektlarver... Evt bein og hode er fint å få med.

Skrevet

Har tatt bilder nå, men får ikke til å sette de inn... :snurt:

Skrevet

Har du mulighet for å legge ut et bilde? Jeg har litt zoologibakgrunn og kunne kanskje bestemt dem til om det er innvollorm eller insektlarver... Evt bein og hode er fint å få med.

Du har ikke en link til bilder av div. insektslarver da? Kanskje jeg kjenner den igjen der.

Skrevet

Jeg tenkte på tredreperlarver: http://no.wikipedia.org/wiki/Vanlig_tredreper

De er påfallende store, og er ute og trasker på seinsommeren før de overvintrer i trær. Jeg vil vel egentlig tro det er for seint på året for dem, men med mildvær og slikt er vel sesongen deres utvidet siden litteraturen om dem ble skrevet.

Skrevet

Insektlarver kan forøvrig variere veldig mye i utseende og størrelse - fra tovingelarver uten avsatt hode og bein, til f eks sommerfugllarver med sugeføtter og kitiniserte bein og hode.

Skrevet

Takk for link. :) Nei, det var ikke den. Det er ikke noe rosa på de, og så er de liksom litt gule og svarte frampå "hodet". Påfallende dårlig med "larvestoff" på nettet gitt. :roll: Iallefall med skikkelige bilder. Men "ormene" er nå behørlig "vakumpakket" til neste veterinærbesøk, så får hun noe å undre seg over.. :unsure: Det er tid for revaksinering snart uansett, så da tar vi to fluer (eller larver :gjeiper:) i en smekk! Jeg skal iallefall LOVE dere oppdatering! :Nikke:

Skrevet

Takk for link. :) Nei, det var ikke den. Det er ikke noe rosa på de, og så er de liksom litt gule og svarte frampå "hodet". Påfallende dårlig med "larvestoff" på nettet gitt. :roll: Iallefall med skikkelige bilder. Men "ormene" er nå behørlig "vakumpakket" til neste veterinærbesøk, så får hun noe å undre seg over.. :unsure: Det er tid for revaksinering snart uansett, så da tar vi to fluer (eller larver :gjeiper:) i en smekk! Jeg skal iallefall LOVE dere oppdatering! :Nikke:

Kan du ikke ta bilde og legge ut daaa? Nyskjerrig jeg.

Skrevet

Jeg prøvde, men fikk det ikke til La Flaca. Holdt på en halvtime... :tristbla: Må lære det sikkert.. en gang jeg har bedre tid.

Skrevet

Du må legge de ut på et annet nettsted, først. Så høyreklikker du bildet, velger egenskaper og kopierer linken som er der :) Det er hvertfall slik jeg gjør det.

Skrevet

Ja, nå ser jeg at det kun er mulighet til å sette inn url her. Sånn var det da ikke før? Dumt.

Skrevet

Aha! Derfor altså.. Enig i at det er kjempedumt. De burde gjøre det enkelt å legge ut bilder da.

Men nå har jeg iallefall fått sendt de pr. mail til veterinær. Så da er jeg spent på tilbakemeldingen derfra. De sitter vel og klør seg i hodet. :klø:

Skrevet

Dette ga meg frys og grøss, tenker på en drøm jeg hadde i natt om katten min. Men aner ikke hva det kan være Aurora. Venter spent på oppdatering!

Drømte ikke om orm, men en lang hvit snor/tråd som kom ut av munnen hans:

Inatt lå katten min på rygg ved sengekanten, jeg så at noe var galt med han siden han hadde munnen helt på gap og lå helt merkelig. Jeg prøvde å stryke på hodet hans, som rett som det var falt ned på gulvet. Hodet hans lå på et pledd på gulvet mens resten av kroppen hans var på sengekanten. Han hadde fortsatt munnen helt åpen og jeg så at noe langt tråaktig stakk ut av gapet hans. Jeg prøvde å trekke i tråden,men den var helt endeløs. Jeg var livredd for at tråden skulle skjære han opp mens jeg trakk.

Etter en lang stund kom endelig hele tråden ut av han, og da kom plutselig hodet hans på plass. Jeg ble stående og klemme han og holde rundt han, skulle til å ringe veterinæren før jeg så bråvoknet... Fy....Grøsser enda, var veldig virkelighetsnært. Så jeg har klemt katten flat flere ganger i dag. :tristbla:

Skrevet

Uff, ekkel drøm.. :tristbla: Men hos meg har det faktisk hendt i virkeligheten. En av småtrollene hadde klart å åpne skapdøra ( :Nikke:), finne en sytråd og svelget den. Heldigvis stakk en ende ut av munnen, så jeg fikk dratt den ut. Den var lang den og, men pus var samarbeidsvillig, så jeg fikk ut hele. :)

Har fått tilbakemelding fra veterinæren på bildene jeg sendte! Hun skrev at det "ligner veldig på insektslarver". Men hun er ikke 100% sikker, så jeg skal følge litt med og se om det kommer mer... :spy: Hvis ikke, kan jeg bare slå meg til ro med at det var det.

Det var vel egentlig det første som slo meg når jeg så de og, men jeg syntes det var rart at det var så mange, og at de var hele...

Vet ikke helt om jeg skal føle meg fornærmet som matmor... Hvordan kan hun komme på å gumle i seg hele larver da?! Mus og fugl som hun kommer med, spiser hun ikke, men larver derimot... :sukk:

Skrevet

:klemmer:

Katten min spiste en liten og tynn kvist. Det smakte sikkert godt, det, men han fikk den jo i halsen. Synes det er helt grusomt når de spiser uttrygge ting. Kvisten prøvde han å kaste opp hele helgen :(

Håper jeg slipper flere gourmeter. Spesielt larver, og hvertfall LANGE TRÅDER!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...