Gå til innhold

Julemarsipan, jeg har fått brev fra Nidar..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev et brev til Nidar for å vite næringsinnholdet i julemarsipanen..men hvordan skal jeg tolke dette svaret?

Marsipan både med og uten sjokolade vil ligge i området 470 - 520 kalorier

per 100 gram, avhengig av hvor mye sjokolade det er på marsipanen. Marsipan

uten sjokolade har lavest kaloriinnhold, mens marsipan med sjokolade

liggere høyere.

Med vennlig hilsen

Nidar AS

Åshild Indresøvde

Informasjonsrådgiver

Hjelp..kjenner angstklumpen i magen nå..hva skal jeg stole på? Hvilket tall skal jeg regne ut i fra? Her er en mail jeg fikk angående de andre produktene deres:

Hei!

Beklager at dette har tatt noe tid. Som jeg antydet i mail til dere

tidligere er det nok ikke mulig for oss å oppgi nøyaktig næringsinnhold i

alle våre produkter, fordi vi dessverre ikke har en slik detaljert oversikt

per i dag. Jeg håper likevel at informasjonen under kan være til hjelp.

Sjokolade

Generelt sett er det 450-500 kalorier i 100 gram sjokolade. Mer spesifikt

kan vi si at det sjelden er under 450 kalorier og sjelden over 500 kalorier

i 100 gram sjokolade. Sjokolade inneholder vanligvis rundt 40%

karbohydrater og 30-32% fett. Både kaloriantall, fettprosenten og

karbohydratprosenten er lik i lys og mørk sjokolade.

Smash! inneholder 70-80% sjokolade og 20-30% maiskjerner. Produktet

inneholder totalt sett omtrent samme mengde kalorier per 100 gram som

sjokolade, altså 450-500 kalorier per 100 gram.

Sukkervarer

Sukkervarer inneholder generelt ca 400 kalorier per 100 gram. Dette

varierer imildertid noe med andel vann i produktene. I Laban er det ca 20%

vann og Laban inneholder derfor rundt 330 kalorier per 100 gram. Det samme

gjelder for Nidars Lakrisbåter. Doc derimot er massive drops som ikke

inneholder vann. Kaloriinnholdet i Doc er derfor ca 400 kalorier per 100

gram.

I Smørbukk uten sjokolade er det ca 450 kalorier per 100 gram. Smørbukk

inneholder både karbohydrater og fett, derfor er kaloriinnholdet høyere for

Smørbukk enn for sukkervarer.

Det er ikke tilsatt hvetemel i vår Lakris, da vi bruker gummi arabicum og

gelatin som fortykningsmiddel.

Gelatin er alltid av animalsk opprinnelse og den vi bruker i våre

sukkervarer kommer fra svin.

For mer detajlert informasjon om næringsinnhold vil jeg anbefale dere å se

i Næringsmiddeltabellen, som er utgitt i samarbeid mellom Statens

ernæringsråd og Statens næringsmiddeltilsyn.

Med vennlig hilsen

Nidar AS

Åshild Indresøvde

Informasjonsrådgiver

Jeg har kjøpt Den store Matvaretabellen fra næringsmiddeltilsynet, men hva skal jeg stole på når tallene der ikke står i samsvar med f.eks det som står PÅ matvarene jeg kjøper? Hvem skal jeg stole på?

Blir så redd jeg.. Kan noen gi konkrete svar? :cry: :sur: :veldigsur: :Gjesp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første tror jeg ikke du skal henge deg opp i kcalori-innholdet i godterier. Om du forsøker å slanke deg, bør du holde deg unna. Og når du en sjelden gang unner deg godteri (f.eks. en gang i uka) bør du spise uten dårlig samvittighet og tanke på kcal. - bare nyt. Ellers kan du jo like godt la være?

Ellers kan jeg ikke helt se at det er noe motstridende i informasjonen du har fått? Ikke se så mye på alt utenomsnakket - har kuttet litt i brevene, og satt opp en tabell:

Alle tall gjelder pr. 100 gram

Marsipan med/uten sjokolade 470 - 520 kalorier

Sjokolade 450-500 kalorier

Smørbukk u/sjokolade er det ca 450 kalorier

Sukkervarer inneholder generelt ca 400 kalorier

Doc ca 400 kalorier

Laban/Nidar lakrisbåter 330 kalorier

Jeg må si jeg nesten blir litt skremt av at du "blir redd" av dette. For det første kan det da ikke være så store avvik? For det andre må du ikke henge deg så mye opp i kcalorier at det går ut over livskvaliteten din.

Skrevet
Hvem skal jeg stole på?  

Blir så redd jeg.. Kan noen gi konkrete svar?  :cry:  :sur:  :veldigsur:  :Gjesp:

Jeg skjønner virkelig ikke helt problemet her.....

Næringsinnholdet i matvarer vil neppe være 100% likt fra produksjon til produksjon, selv for en og samme vare, og derfor svarer også Nidar generelt. Råvarene de bruker kan ha ulikt næringsinnhold avhengig av produksjonssted, klima etc.

Matvaretabellen gir også et ca. næringsinnhold. Ikke alle produsenter av matvarer bruker samme resept, produksjonsmetoder og leverandører, så det er ikke lett å si at det er EKSAKT så og så mange kalorier i en type vare.

Hvorfor må du vite på tiendedels desimalen hvor mange kalorier det er i en vare?????

Regn ut fra den høyeste verdien du får oppgitt, så er du ihvertfall rimelig sikker på at du ikke får i deg mer kalorier enn du tror (hvis det er det som er poenget).

Dette er ihvertfall ingenting å være redd for ;-) Får du angst av dette tror jeg du har et forhold til kalorier og kosthold som ikke er helt bra for deg!!!

Skrevet
  Hjelp..kjenner angstklumpen i magen nå..hva skal jeg stole på? Hvilket tall skal jeg regne ut i fra? Her er en mail jeg fikk angående de andre produktene deres:

Angstklump?

Nå må tante Tusenfryd vifte med pekefingeren :fy: Seriøst?

Du er altfor opphengt i kaloriutregning og sånne ting, dette skal du tenke myyyyyye mindre på. Du er fastkjørt i ett spor og dette fører ingen steder hen! Når man begynner å regne ut kalorier i en marsipanpølse er det i og for seg ok (selv om jeg synes den strekkes litt for langt allerede der) men når man sliter med utregningne, begynner med korrespondanse med produsenten, ja da har det gått for langt.

Mener jeg!

Tenk slik:

Marsipanpølser er godt og kaloririkt. For det vet vi.

Har jeg lyst på marsipan i dag? Ja, det har jeg. Kan jeg unne meg den i dag? Nei, ikke i dag, for jeg spise en i går, da venter jeg til lørdag. For det er godtedag.

Lørdag: Kan jeg unne meg en marsipanpølse i dag? ja, det kan jeg. For det er en uke siden sist og da er det ok.

Eller slik:

Skal du slanke deg og holde deg unna snop - ikke spis marsipanpølse.

Kan du unne deg noe ekstra godt i dag? Ja? Spis en marsipanpølse.

Skrevet

Takk for svar dere.. jeg forstår at ingen kan forstå..egentlig min feil å skrive dette innlegget, men jeg måtte bare få det ut.. :veldigsur:

Jeg vet jeg har psyke tanker, jeg har en tvangsdiagnose som jeg kjemper med hver dag. Medisiner holder det meste i sjakk, men jeg har fortsatt øyeblikk med panikk over mangel på kontroll.

Hver eneste matbit jeg putter i munnen må jeg skrive opp..har en egen ringperm med tabeller, regnskap og oversikter..det gjør meg rolig.

Hvis jeg ikke gjør dette så klarer jeg ikke å puse--*panikk*

Så.. jeg vet jeg er psyk, men jeg prøver å gjøre det beste ut av det.. og jeg går i behandling.

Skrevet
Takk for svar dere.. jeg forstår at ingen kan forstå..egentlig min feil å skrive dette innlegget, men jeg måtte bare få det ut.. :veldigsur:  

Jeg vet jeg har psyke tanker, jeg har en tvangsdiagnose som jeg kjemper med hver dag. Medisiner holder det meste i sjakk, men jeg har fortsatt øyeblikk med panikk over mangel på kontroll.  

Hver eneste matbit jeg putter i munnen må jeg skrive opp..har en egen ringperm med tabeller, regnskap og oversikter..det gjør meg rolig.

Hvis jeg ikke gjør dette så klarer jeg ikke å puse--*panikk*

Så.. jeg vet jeg er psyk, men jeg prøver å gjøre det beste ut av det.. og jeg går i behandling.

Føler med deg Lalique, men forstår det absolutt ikke... Håper uansett at du kommer deg ut av dette...

Kanskje det hadde vært lettere for deg å ikke spise matvarer du ikke klarer å finne næringsinnholdet i? (sånn som godis)

Vet ikke - dette er så langt unna min verden og min virkelighet. Her sitter jeg og gnafser sjokoladekjeks og drikker kaffe (fikk du kaffe??) - og det faller meg ikke inn å tenke på kaloriene... jeg er heldig.

Lykke til Lalique! Kom deg ut av dette :)

Suz

Skrevet

Problemet er bare at hvis jeg nekter meg selv sjokolade og slike ting så ender jeg opp med tvangsspising :roll:

Så derfor prøver jeg å spise dette i kontrollerte mengder, og det går som regel bra da..

Ja, jeg sitter og drikker kaffe nå, med melk i :lol: Skummet riktignok,men dog melk :wink:

Skal jobbe med kollokviegruppa snart. Takk for at du svarte, vet du hva?

Jeg blir så glad for at mine problemer er langt fra din virkelighet :ler:

Ha en fin dag, Suzy :vinke:

Skrevet

Det var ikke meningen å få deg til å føle deg ille, Lalique - beklager.

Dersom det er som du sier, foreslår jeg at du gjør som Tusenfryd sier, og skriver ned den høyeste verdien du finner.

Håper behandlingen hjelper deg *klem*

Skrevet

Det er så bra at du vet hva du feiler! Det synes jeg alltid er en lettelse når folk finner ut av - for først da kan man jo gjøre noe... ikke sant? Og du vet hva som funker for deg, da holder du deg til det!

Du har sikkert vært i kontakt med Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser - men jeg legger nå linken her i alle fall, jeg.

Lykke lykke til videre.

Skrevet

Du gjorde ikke det, Sissan :) Når man skriver her må man jo forvente ulike reaksjoner, og det er jo bare bra!

Klem til deg :kgsmil:

Skrevet

Jeg skjønner nå at dette ikke handler om "vanlig" slankehysteri, Lalique.

Det er godt å høre at du går til behandling og får hjelp mot problemet. Det kan ikke være lett å leve med en tvangsdiagnose som gir seg slike utslag.

Lykke til, jeg håper du blir bedre snart :trøste:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...