Gå til innhold

Merkelige seksuelle lavalder i verden

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.avert.org/age-of-consent.htm

Hvorfor har USA ulik seksuell lavalder i forskjellige stater? Og ulik seksuell lavalder for kjønn, noe flere land har? Noen stater i USA har jo 14 for jenter og 16 for gutter.

Noen land har også ulik aldergrense på sex mellom samme kjønn og for jenter kan den være lavere.

Sånn som Gibraltar har 16 for jente-jente og jente-gutt, men 18 for gutt-gutt.

Videoannonse
Annonse
Gjest BabyBlue
Skrevet

USA er et merkelig land med merkelige regler. Det at det er større aldersgrense for gutt - gutt har noe å gjøre med den homofobe innstillingen til befolkningen der.

Skrevet

USA er et merkelig land med merkelige regler.

Det er nå et av de de beste landene å bo i.

I muslimske land (innkls. deler av Norge :fnise: ) så er barnebruder helt greit.

Skrevet

Fordi det er et biologisk faktum at gutter er senere utviklet, både mentalt og fysisk, enn hva jenter er. Jeg synes det er langt merkeligere at man lar aldersgrensene være like for kjønnene.

Skrevet

Fordi det er et biologisk faktum at gutter er senere utviklet, både mentalt og fysisk, enn hva jenter er. Jeg synes det er langt merkeligere at man lar aldersgrensene være like for kjønnene.

Med en slik holdning så er det tydelig at du er unntaket fra regelen...

Skrevet

Med en slik holdning så er det tydelig at du er unntaket fra regelen...

Hehehe, må innrømme at jeg lo av denne.

Blir for dumt å ha forskjellig aldersgrense på kjønnene. Det vil ikke føre noe godt med seg.

Skrevet

Hehehe, må innrømme at jeg lo av denne.

Blir for dumt å ha forskjellig aldersgrense på kjønnene. Det vil ikke føre noe godt med seg.

Hva gjør det for dumt? At det er en erkjennelse av at det er forskjell på gutter/menn og jenter/kvinner, på generell basis, og at man til en viss grad skal ta hensyn til dette i lovverket? Ingen kan bortforklare at jenter kommer i puberteten flere år tidligere enn guttene, og at de er tilsvarende mye tidligere ute i den mentale utviklingen(og det gjevner seg ikke ut før tidlig i 20 - årene).

Skrevet

Hva gjør det for dumt? At det er en erkjennelse av at det er forskjell på gutter/menn og jenter/kvinner, på generell basis, og at man til en viss grad skal ta hensyn til dette i lovverket? Ingen kan bortforklare at jenter kommer i puberteten flere år tidligere enn guttene, og at de er tilsvarende mye tidligere ute i den mentale utviklingen(og det gjevner seg ikke ut før tidlig i 20 - årene).

Samtidig kan man argumenetere med at dere er følelsmessig mer bundet til sexen enn det vi menn er, og at dere derfor burde vente litt lenger. Vet om veldig mange kvinner som ønsket de hadde ventet litt med debuten. Dere er tidligere ute kroppslig, men det mentale følger ofte ikke etter, og puberteten sørger ofte for jenter i emosjonelt havari.

En annen ting er at man da ville på en måte tvunget fram en aldersforskjell på kjærestepar (dersom man skulle følge disse reglene da), ettersom jenter som gjerne ville ha sex ville søkt eldre gutter i stedet for guttene i klassen de kanskje hadde vært tryggere med. Dette er ikke utelukkende positivt, mener nå jeg. Eldre gutter fester mer, drikker, ruser seg, og har mer livserfaring enn disse yngre jentene.

Skrevet

http://www.avert.org/age-of-consent.htm

Hvorfor har USA ulik seksuell lavalder i forskjellige stater? Og ulik seksuell lavalder for kjønn, noe flere land har? Noen stater i USA har jo 14 for jenter og 16 for gutter.

Noen land har også ulik aldergrense på sex mellom samme kjønn og for jenter kan den være lavere.

Sånn som Gibraltar har 16 for jente-jente og jente-gutt, men 18 for gutt-gutt.

Grunnen til at USA har ulik seksuell lavalder i forskjellige stater, er at det er statene selv som har satt grensene, og har naturlig nok ikke kommet fram til akkurat det samme. F.eks går jeg utfra at sørstatene generelt har mye høyere seksuell lavalder enn nordstatene generelt, grunnet holdningene man gjrne finner der nede om synd, moral etc.

Skrevet (endret)

Det er vel ikke akkurat et biologisk faktum at jenter er mentalt tidligere modne, når unge jenter tror de er mentalt mye modnere og passer sammen med gutter som er flere år eldre, er det nok i mange tilfeller snakk om at man leter etter en unnskyldning for å gå etter gutter man kan se opp til på en annen måte enn jevnaldrende. Slik voksne kvinner ofte går etter menn som er eldre, har høyere status osv.

Selv om jenter gjennomsnittlig kommer noe tidligere i puberteten, er det så store variasjoner både blant gutter og jenter at det ville være hårreisende å innført ulik seksuell lavalder. Det er jo faktisk også statistiske variasjoner på gjennomsnittlig pubertet mellom ulike etnisiteter, og du mener vel ikke at vi av den grunn bør innføre ulik seksuell lavalder for mennesker av ulik etnisitet?

Endret av Cuckold
Skrevet

Samtidig kan man argumenetere med at dere er følelsmessig mer bundet til sexen enn det vi menn er, og at dere derfor burde vente litt lenger. Vet om veldig mange kvinner som ønsket de hadde ventet litt med debuten. Dere er tidligere ute kroppslig, men det mentale følger ofte ikke etter, og puberteten sørger ofte for jenter i emosjonelt havari.

En annen ting er at man da ville på en måte tvunget fram en aldersforskjell på kjærestepar (dersom man skulle følge disse reglene da), ettersom jenter som gjerne ville ha sex ville søkt eldre gutter i stedet for guttene i klassen de kanskje hadde vært tryggere med. Dette er ikke utelukkende positivt, mener nå jeg. Eldre gutter fester mer, drikker, ruser seg, og har mer livserfaring enn disse yngre jentene.

Det emosjonelle aspektet her(at kvinner lettere får følelser)er nok først og fremst en gammel myte. Jeg kunne sittet her hele dagen og listet opp kvinner jeg vet om som "ligger rundt"(dvs. at de har svært mange ONS), og synes dette er helt greit. Ser man på faktisk statistikk som er gjort på området, er det riktignok langt flere kvinner enn menn som angrer efter en ONS, men grunnen de hyppigst oppgir, er at "Sexen var dårlig".

Går man tilbake til da jeg gikk på ungdomsskolen(på begynnelsen av 80 - tallet), ble alle vi elever vist en statistikk som viste at flere jenter enn gutter angret efter første samleie, hvilket ble koblet opp mot at flere jenter enn gutter følte skyldfølelse efter sitt første samleie. Hva tilsier egentlig dette? Jeg anser det for å være indikator på at det hele bunner ned i at kvinner/jenter i en helt annen grad enn menn/gutter er bundet til gamle normer omkring sex og skam. Løsningen her er da ikke å fyre oppunder disse normene(hvilket vil være synonymt med å si at jenter bør vente lengre enn gutter med sex), men å arbeide for å bli kvitt dem.

Nei, hodet følger ikke nødvendigvis den kroppslige utviklingen i puberteten, men det er likevel et faktum at jentene er tidligere mentalt utviklet, også. Det gjervner seg, som tidligere nevnt, ikke ut før tidlig i 20 - årene, og er en viktig del av årsaken til at jenter som oftest har eldre kjærester frem til denne alderen(jenter i dag har gjennomsnittelig sin sexdebut med en gutt som er tre år eldre, og jeg tviler på at en endring i den seksuelle lavalderen vil endre på dette på noen som helst vis).

Skrevet

Det er vel ikke akkurat et biologisk faktum at jenter er mentalt tidligere modne, når unge jenter tror de er mentalt mye modnere og passer sammen med gutter som er flere år eldre, er det nok i mange tilfeller snakk om at man leter etter en unnskyldning for å gå etter gutter man kan se opp til på en annen måte enn jevnaldrende. Slik voksne kvinner ofte går etter menn som er eldre, har høyere status osv.

Selv om jenter gjennomsnittlig kommer noe tidligere i puberteten, er det så store variasjoner både blant gutter og jenter at det ville være hårreisende å innført ulik seksuell lavalder. Det er jo faktisk også statistiske variasjoner på gjennomsnittlig pubertet mellom ulike etnisiteter, og du mener vel ikke at vi av den grunn bør innføre ulik seksuell lavalder for mennesker av ulik etnisitet?

Jeg er kvinne selv, og husker veldig godt hvor stor forskjell det var på oss og guttene fra 13 - årsalderen og frem til vi var i begynnelsen av 20 - årene. At det er statistike variasjoner, endrer ikke på at den statistike tendensen er at jenter er mange år tidligere ute enn gutter både ift. kroppslig og mental utvikling, og det er de statistiske tendensene som styrer lovgivningen, da man aldri kan ta hensyn til alle enkeltindividene.

Nei, det blir selvsagt ikke rett å ha forskjellig lavalder for forskjellige etnisiteter, men all den tid jeg ennå ikke har sett noe som tyder på at noen etniske grupper er tidligere mentalt utviklet enn andre, anser jeg ikke problemstillingen som relevant.

Skrevet (endret)

Jeg er kvinne selv, og husker veldig godt hvor stor forskjell det var på oss og guttene fra 13 - årsalderen og frem til vi var i begynnelsen av 20 - årene. At det er statistike variasjoner, endrer ikke på at den statistike tendensen er at jenter er mange år tidligere ute enn gutter både ift. kroppslig og mental utvikling, og det er de statistiske tendensene som styrer lovgivningen, da man aldri kan ta hensyn til alle enkeltindividene.

Nei, det blir selvsagt ikke rett å ha forskjellig lavalder for forskjellige etnisiteter, men all den tid jeg ennå ikke har sett noe som tyder på at noen etniske grupper er tidligere mentalt utviklet enn andre, anser jeg ikke problemstillingen som relevant.

Jeg er mann selv ;) og kom først i puberteten av guttene i klassen. Noen av jentene var nok enda litt tidligere ute, men det var de definitivt ikke på det mentale plan. Det var ingen av jentene i klassen som var tidligere modne eller begynte ungdomslivet før meg. Det er altså store individuelle forskjeller, derfor ville det vært hårreisende urettferdig å hatt en lov som aktivt diskriminerte gutter.

Endret av Cuckold
Skrevet

Ja, jeg husker også at jentene trodde de var langt mer modne enn oss gutta, noe som selvsagt var sprøyt. Det er ikke modent å henge sammen med eldre gutter, drikke, spy og bruke gutta på samme alder som klagemur grunnet de utnyttende gutta som med glede brukte bad boy stempelet og tok imot det de kunne få. Og vel så det. Jeg skulle gjerne likt å se en seriøs undersøkelse på dette med mental utvikling, for på den tiden så jeg hormonelt forstyrrede jenter som fløy rundt og ikke ante hva de egentlig ville.

Kvinner har selvsagt hatt en seksuell utvikling, men det forandrer ikke det faktum at jeg et utall ganger hvert år må forholde meg til kvinner som går inn i uforpliktende forhold, ender opp med å få følelser, for så å sitte knust tilbake. Det er fremdeles en forskjell mellom menn og kvinner rent seksuelt, å si noe annet er å lure seg selv. Selvom noen kvinner oppfører seg som menn på byen, er flertallet av kvinner fremdeles kvinner. Uten at det er noe galt i det. Noen vil til og med si at det er positivt, og at det heller er vi gutta som burde nærme oss jentenes tilnærming til sexen.

Skrevet (endret)

Ja, jeg husker også at jentene trodde de var langt mer modne enn oss gutta, noe som selvsagt var sprøyt. Det er ikke modent å henge sammen med eldre gutter, drikke, spy og bruke gutta på samme alder som klagemur grunnet de utnyttende gutta som med glede brukte bad boy stempelet og tok imot det de kunne få. Og vel så det. Jeg skulle gjerne likt å se en seriøs undersøkelse på dette med mental utvikling, for på den tiden så jeg hormonelt forstyrrede jenter som fløy rundt og ikke ante hva de egentlig ville.

Kvinner har selvsagt hatt en seksuell utvikling, men det forandrer ikke det faktum at jeg et utall ganger hvert år må forholde meg til kvinner som går inn i uforpliktende forhold, ender opp med å få følelser, for så å sitte knust tilbake. Det er fremdeles en forskjell mellom menn og kvinner rent seksuelt, å si noe annet er å lure seg selv. Selvom noen kvinner oppfører seg som menn på byen, er flertallet av kvinner fremdeles kvinner. Uten at det er noe galt i det. Noen vil til og med si at det er positivt, og at det heller er vi gutta som burde nærme oss jentenes tilnærming til sexen.

De eldre guttene er noe en faller for i den alder nettopp fordi de fremstår som både mer modne, "kulere"(fjortisser flest blir dypt imponerte over en 18 - årig gutt med bil; selv om bilen skulle være det reneste vrak, reelt sett). I min omgangskrets på den tiden var det vel dessuten guttene, ikke jentene, som drakk seg altfor overstadige og stadig lå og spydde på lørdagsnatten. Og at jenter kommer tidligere i puberteten enn gutter, samt at det normalt sett er en kausalitet mellom fysisk og psykisk utvikling(selv om den fysiske går langt raskere, og det derfor er på sin plass å si at hodet ikke følger med - umiddelbart), er såpass velkejente faktum at jeg skulle tro at de ikke trengte å dokumenteres?

Edit: Jeg står på at det at kvinner lettere får følelser enn menn er et resultat av sosialisering og gamle kjønnsrollemønstre. Men så mener jeg da også at det er kvinner som bør ta efter menn på dette området, og absolutt ikke omvendt(og forveksl for all del ikke dette med det å ikke kunne ha en emosjonell forbindelse til en sexpartner: Det er en verdensvid forskjell på å kunne ha sex uten en emsjonell fornindelse til sexpartneren, og på å være ute av stand til å ha en emosjonell fordindelse til den man har sex med: Det første anser jeg som et ideal, det sistnevnte lyder utelukkende skremmende).

Endret av Monica1968
Skrevet

De eldre guttene er noe en faller for i den alder nettopp fordi de fremstår som både mer modne, "kulere"(fjortisser flest blir dypt imponerte over en 18 - årig gutt med bil; selv om bilen skulle være det reneste vrak, reelt sett). I min omgangskrets på den tiden var det vel dessuten guttene, ikke jentene, som drakk seg altfor overstadige og stadig lå og spydde på lørdagsnatten. Og at jenter kommer tidligere i puberteten enn gutter, samt at det normalt sett er en kausalitet mellom fysisk og psykisk utvikling(selv om den fysiske går langt raskere, og det derfor er på sin plass å si at hodet ikke følger med - umiddelbart), er såpass velkejente faktum at jeg skulle tro at de ikke trengte å dokumenteres?

Var det ikke du som bare for noen minutter siden skrev:

Hvis det skulle være en slik kausalitet mellom fysisk og psykisk utvikling måtte du jo også anta at etnisiteter som kommer tidligere i puberteten blir tidligere modne. ;)

Jeg tror vi kan slå fast at psykisk og fysisk modning ikke alltid følges ad, og at det er store individuelle forskjeller.

Skrevet

I omgangskretsen min var det jentene som skulle være så tøffe og modne, lå med de eldre gutta og ellers lå og spydde, så vi kommer nok ingen vei her heller. Og nei, det at man er tidlig ute fysisk behøver ikke bety at man er tidlig ute mentalt. Ellers synes jeg argumentasjonen til Cuckold holder.

Skrevet

Som noen skrev over her - årsaken til at statene i USA har ulike aldersgrenser er pga at statene selv setter grensene. Å differensiere utfra kjønn synes jeg derimot er merkelig.

Jeg tror muligens Norges seksuelle lavalder burde settes ned fra 16 til 15. Man anser 15 åringer som modige nok til å stå til ansvar for sine handlinger strafferettslig sett, og da burde de sannsynligvis også anses modne nok til å bestemme over eget sexliv.

Skrevet

Hvis det skulle være en slik kausalitet mellom fysisk og psykisk utvikling måtte du jo også anta at etnisiteter som kommer tidligere i puberteten blir tidligere modne. ;)

Jeg tror vi kan slå fast at psykisk og fysisk modning ikke alltid følges ad, og at det er store individuelle forskjeller.

Når vi snakker om kjønn, insisterer jeg på at det er holdepunkter for å hevde at det er en kausalitet mellom fysisk og psykisk modning(jeg er for øvrig en god del på utelivet, og de gangene jeg er innom et utested med litt blandete aldersgrupper(dvs. ikke bare oss på 30++, men også en del som er helt ned til 20), ser jeg alltid et betydelig antall unge gutter som er aaaltfor fulle, og åpenbart er på fjortissfylla i end`te grad; til tross for at de altså er over 20. Jeg ser ingen jenter på samme alder som holder på slik, hvilket jeg anser for å understreke poenget mitt med at guttene er mindre modne enn jentene frem til 22/23-årsalderen). Den erfaringen jeg har med forskjellige etnisiteter, kan jeg ikke si at understøtter at de er tidligere mentalt utviklet enn "oss", men her beveger jeg meg igrunnen ut på syltynn is, må jeg medgi(når det er sagt, er det absolutt ingen som er uenige i at man ikke skal ha rasehygieniske lover, da det gir mer enn ubehagelige assosiasjoner).

Skrevet (endret)

Når vi snakker om kjønn, insisterer jeg på at det er holdepunkter for å hevde at det er en kausalitet mellom fysisk og psykisk modning(jeg er for øvrig en god del på utelivet, og de gangene jeg er innom et utested med litt blandete aldersgrupper(dvs. ikke bare oss på 30++, men også en del som er helt ned til 20), ser jeg alltid et betydelig antall unge gutter som er aaaltfor fulle, og åpenbart er på fjortissfylla i end`te grad; til tross for at de altså er over 20. Jeg ser ingen jenter på samme alder som holder på slik, hvilket jeg anser for å understreke poenget mitt med at guttene er mindre modne enn jentene frem til 22/23-årsalderen). Den erfaringen jeg har med forskjellige etnisiteter, kan jeg ikke si at understøtter at de er tidligere mentalt utviklet enn "oss", men her beveger jeg meg igrunnen ut på syltynn is, må jeg medgi(når det er sagt, er det absolutt ingen som er uenige i at man ikke skal ha rasehygieniske lover, da det gir mer enn ubehagelige assosiasjoner).

Men dersom det er kausalitet mellom fysisk og psykisk modning skulle man jo anta at kausaliteten også ville gjøre seg gjeldende når en etnisitet kommer tidligere i pubertet enn en annen. Så det du sier tyder jo på at du egentlig ikke tror det er noen enkel kausalitet mellom fysisk og mental modenhet, men snarere et sammenfall akkurat når det gjelder kjønnenes mentale og fysiske utvikling. Men la nå det ligge.

Jeg tror det er lett å la seg narre til å dømme unge gutter som umodne rett og slett fordi en del mannlige verdier fremstår som mer umodne i vårt samfunn. Det er ikke tilfeldig at jenter gjør det bedre på skolen. Jenter har ofte mer av de kvaliteter en lærer verdsetter, slike som evne til å lytte, en viss autoritetstro, evne til å innordne seg. Jenter er ofte flinkere til å gjøre lekser enn guttene. Baksiden er at de sjeldnere leser fagstoff på egenhånd, det er færre kvinnelige nerder. Gutter følger sine interesser og leser av interesse, jenter lytter til læreren og er ofte mer konforme, opptatt av å tilpasse seg.

Men dette er ikke nødvendigvis tegn på at jentene er modnere. Disse forskjellene kan sees livet ut, mannen er ofte mer lekende enn kvinnen, og kan dermed oppfattes som mer umoden. Men det er bare hvis man ser moderasjon og snusfornuft som idealet. De unge jentene er ofte mer snusfornuftige og veslevoksne, men det betyr ikke nødvendigvis at der er mer modne. Bare at de utvikler seg litt annerledes enn guttene. Det de satser på er tryggere, sikrere og ofte litt mindre ambisiøst. Dermed fremstår de som mer jordnære og nøkterne. Mens guttene i større grad tøyer strikken og utfordrer både seg selv og omgivelsene. Ikke fordi de er umodne, men fordi de er menn.

Endret av Cuckold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...