Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(La inn denne under "graviditet og spedbarn" også.)

Min nesten sju måneder gamle gutt har helt siden fødselen vært veldig flink med nattesøvnen sin. Han har lagt seg 19.00-19.30 og stått opp mellom 07.00 og 09.00 iallefall de siste 4 månedene. Jeg har ammet, så det har hele tiden vært nattamming, men siden vi begynte med fast føde, har det kun vært amming i fem-seks tiden om morgenen, før vi står opp. Men nå, helt plutselig, våkner han og surver ved to tiden om natta, roer seg ikke før han har fått litt pupp. Så våkner han mellom 5 og 6, da skal han helst ha litt pupp, men jeg har ikke nok melk, så det blir så lite da. Finner jeg flaske med MME, skal han helst ikke ha det heller. Og iallefall ikke sove igjen, bare surve.

Jeg er jo klar over at babyers søvnmønster kan gå veldig frem og tilbake, så jeg regner med det handler om det. MEN, kan det være at han sover for mye på dagtid, tror dere? Han sover tre ganger på dagen; en gang ca 09.00 i opptil en time, andre gang ca 13.00 i opptil en time, og tredje gang som regel etter middag, dvs ca 16.30, i opptil 1 1/2 time. Leggetid for natta er 19.00. Jeg har vært inne på tanken om at den lengste våkenperioden burde være før leggetid, så jeg har tenkt å prøve å la han sove litt tidligere og litt kortere, og kanskje legge han en halvtime senere for natta, altså 19.30.

Hvordan høres dette ut for dere? Noen som vil gi meg litt tips her? Jeg er førstegangsmamma og har veldig lite erfaring på dette, så all hjelp mottas med takk :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat sånn har mine vært også, ved 6-9 måneders alderen har de våknet oftere og oftere om natten, noe som har tvunget frem nattavenning her i huset. De blir større og begynner kanskje å våkne mer for kosen sin del. Pass på at barnet også spiser godt på dagtid slik at du kan være sikker på at han får nok mat.

Jeg fikk noen skikkelig vrange netter med to av mine ved ca 7-8 mnd. Plutselig begynte de å våkne omtrent hver time og forlange pupp. Jeg brukte vel ca en uke på begge to for å venne dem av med nattpupp. Jeg satt med dem i armene inne på rommet deres og tilbød smokk og vann til de roet seg, så la jeg dem ned i sengen, før neste våkning. Pappaen bidro også med å roe dem. Det er veldig litsomt de første nettene, men plutselig skjønner de poenget og sover mye bedre.

Skrevet

Tror det var akkurat på den tiden jeg gikk over fra tre til to lurer. Da sov de fra 9.30-11 og fra 14- 15 ca. La dem i 19.30-tiden.

Men om det vil hjelpe på nattlige oppvåkninger er ikke sikkert. Det kan være helt andre grunner til at barnet våkner, men det er jo verdt et forsøk. Og det er nok uansett greit å få de ned til to lurer nå.

Ellers er det nok, som du er inne på selv, en fase.....disse evinnelige fasene... :kjefte:

Håper det går seg til, lykke til !!!

Skrevet

Tusen takk for svar, begge to :)

Det er nok mest for kosens skyld at han våkner ja, siden han har fått pupp om natta hele livet. Gammel vane er vondt å vende.. Har prøvd å ikke la nattmåltidet være kosestund, men det har nok blitt det likevel.. :sjenert:

Jeg frykter også at det er en fase, og det får man ikke akkurat gjort så mye med.. Men jeg krysser fingrene for at det i såfall er en kort fase ;)

Men skal uansett forsøke både å øke litt på mat i løpet av dagen og kutte ned lurene fra tre til to :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...