Gå til innhold

Photoshop vs photoshop Elements

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer egentlig på hva forskjellen er jeg, noen som kan forklare meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg virkelig mislikte med Elements, var at jeg ikke kunne bruke Curves såvidt jeg husker. Er helt avhengig av den funksjonen. Ellers er det nok flere andre ting du ikke finner i Elements, men det kommer jo an på hva du skal bruke det til?

Skrevet

Takk for svar :)

Bruker det vel igrunn mest til å justere farger og lys. Er ikke noe ekspert så trenger jo ikke de mest avanserte funksjonene. Prisforskjellen er jo ganske stor så dumt å bruke masse penger hvis man kan klare seg med Elements....

Skrevet (endret)

Du kan laste ned gratis prøveverson her: http://www.adobe.com/no/

Den funker i 30 dager, og så må du køpe lisens for å fortsette. Da får du testa ut om Elements holder for deg.

edit:

Eller, du kan laste ned Gimp helt gratis om du ikke absolutt vil ha Photoshop. Jeg forstår meg ikke på Gimp, men det er sikkert fordi jeg er vandt med photoshop.

http://www.gimp.org/

Endret av fruBeist
Skrevet

Hovedforskjellen er jo prisen da!

Elements koster under 1000 lappen mens fullversjons photoshop ligger på nærmere 10.000.

Så med mindre du er profesjonell eller jobber mye med grafikk er det ikke nødvendig med fullversjons photoshop!

Skrevet

Jeg lager kort og innbydelser, takkekort.

Nå er det julekort som står for tur.

Skrevet

Er noen av disse programmene slik at man kan sette copyright på bildene? Jeg har dårlig erfaring med at mange "stjeler" bildene mine bruker de som sine egne...

Skrevet

Er noen av disse programmene slik at man kan sette copyright på bildene? Jeg har dårlig erfaring med at mange "stjeler" bildene mine bruker de som sine egne...

Den eneste måten å forhindre misbruk av bilder, er å ikke legge de ut på nett. Det går an å legge inn copyright i infoen (metadata?) men denne forhindrer ikke at noen stjeler og bruker allikevel. Legger du ut bilder i blogger/hjemmesider er det en del som har valg om å fjerne funksjonen for høyreklikk+lagre, men man kan fortsatt ta skjermbilde. Du kan og legge inn et vannmerke på bilder, noe som gjør misbruk mindre atraktivt.

Legger du ut bilder på nett, så legg ut i ganske lav oppløsning (bare pass på å beholde orginalstørrelsen, ikke gå ned på størrelse, og lagre over orginalene dine!)

Skrevet

Den eneste måten å forhindre misbruk av bilder, er å ikke legge de ut på nett. Det går an å legge inn copyright i infoen (metadata?) men denne forhindrer ikke at noen stjeler og bruker allikevel. Legger du ut bilder i blogger/hjemmesider er det en del som har valg om å fjerne funksjonen for høyreklikk+lagre, men man kan fortsatt ta skjermbilde. Du kan og legge inn et vannmerke på bilder, noe som gjør misbruk mindre atraktivt.

Legger du ut bilder på nett, så legg ut i ganske lav oppløsning (bare pass på å beholde orginalstørrelsen, ikke gå ned på størrelse, og lagre over orginalene dine!)

Ja jeg begreenser det å legge ut bilder på nett. Er nettopp ett vannmerke på bildene jeg er ute etter... og lurer på i hvilke programmer man kan få benyttet seg av dette?

Skrevet

Du kan fint bruke photoshop til å lage vannmerker. Hvor mye kan du fra før? Kan du prinsippa med lag (layers)? Du lager deg en logo, eller bare skriver navnet ditt/epostadresse og plasserer dette laget på passende plass på bildet ditt. Så går du inn og setter ned saturation i tekstlaget til det er passe gjennomsiktig. Så høyreklikker du på det nederste laget i layersoversikta, og velger flatten, så lagrer du i f.eks jpeg med nytt navn.

Skrevet (endret)

Så lenge du ikke har brukt noen av delene, så er nok Elements mer enn godt nok! Men jeg som har jobbet i Photoshop i alle år, har vent meg til funksjoner som de ikke har i Elements. Og da hjelper det ikke hvor billig det er i forhold.

Søk på Photoshop vs Photoshop Elements i en søkemotor på nett, så finner du mer info om hva forskjellen er.

Endret av Jade
Skrevet

Forskjellen er vell at Elements er brukevennelig for nybegynnere :P og CS5 har flere avanserte verktøy :o Holder meg til Elements, da jeg åpnet CS5 ble jeg bare trist når jeg så alle de rare/vanskelige funksjonene så jeg lukket bare programmet :snurt:

Skrevet

CS5 er mye mer avansert enn Elements. Hvis programmet brukes utelukkende til enkel bildebehandling, hadde jeg definitivt foretrukket Elements. Fikk selv opplæring i Photoshop på skolen, og selv om jeg kan en del om bildebehandling, hadde jeg måttet bruke en del tid på selvstudier for å forstå det på egenhånd.

Som andre nevner er jo prisen også viktig å ta med i betraktningen. Elements er mye rimeligere, og kan absolutt anbefales.

Om du vil lage vannmerke, benytt layers-funksjonen, og skriv inn ønsket tekst. For eksempel: "Copyright: myinterior.com"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...