Gjest Cecilia Skrevet 16. oktober 2010 #1 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg skal hjelpe en utenlandsk venn med noe fint å skrive på et bryllupskort til hans kusine og hennes fremtidige ektemann, som også er utenlandske. Jeg mistenker at grunnen til at folk fra deres land og med deres kultur gifter seg, ikke hovedsakelig nødvendigvis er dyp kjærlighet. Jeg foreslo b.la. disse: -Det er bare en lykke i livet: å elske og bli elsket igjen. -Den største tingen du noen gang vil lære er bare å elske og bli elsket tilbake. -Tusen dikt har fortalt oss at vi ikke kan eie hverandre, men vi kan låne hverandre og glemme å gi tilbake. -Kjærligheten er det eneste som vokser når vi ødsler med den. Jeg ville ikke nølt med å bruke disse sitatene på et kort til et norsk par, etterfulgt av gratulasjon og lykkeønskninger for fremtiden. Men jeg har sett med egne øyne at det kanskje ikke helt passer til de som skal gifte seg. Det ser rett og slett ut som at det ikke er så mye kjærlighet der, det ser ut til å være mer andre årsaker til ekteskapet. Kan hende kjærligheten kommer etterhvert, hvem vet. Han jeg skal hjelpe sa ikke det rett ut, men han syntes ikke sitatene passet helt. Han vil ha noe fra han til dem, ikke så generelt om kjærlighet. Men han kommer ikke på noe... Annet enn sitater, kommer jeg ikke på annet enn "Til lykke med dagen og fremtiden!" og "Gratulerer med dagen! Ønsker dere alt godt i fremtiden!" jeg heller. Men det er ikke nok synes han. Hva pleier å stå i de "ferdigutfylte" norske hvor man bare skriver "Klem fra NN"? Kanskje noen her kan hjelpe? Setter veldig stor pris på det!
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2010 #2 Skrevet 16. oktober 2010 Hva med: Gratulerer så mye. Håper det varer...
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Når kjærlighet begynner som en glovarm gryte, så koker den ofte over og lager stygge merker på ovnen. Når den begynner som en kald gryte og varmes langsomt med respekt og omtanke. Så vil den holde seg varm og lun i mange år. Det sa en indisk dame på tv en gang og jeg glemmer det aldri. Så det ville jeg skrevet!
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 Når kjærlighet begynner som en glovarm gryte, så koker den ofte over og lager stygge merker på ovnen. Når den begynner som en kald gryte og varmes langsomt med respekt og omtanke. Så vil den holde seg varm og lun i mange år. Det sa en indisk dame på tv en gang og jeg glemmer det aldri. Så det ville jeg skrevet! Haha, godt sagt! Respekt står vel like dårlig stilt som kjærlighet i enkelte kulturer, men det den indiske damen sa var litt bra. Men er det arrangert ekteskap eller ble de sammen fordi de likte hverandre? En kald gryte høres jo ikke akkurat koselig ut, jeg ville blitt litt fornærmet hvis noen tolket min og min manns kjærlighet som det. Ferdigskrevet, gratulerer og lykke til ville vært nok for meg tror jeg.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg ville foreslått gratulerer og lykke til. Hvis ikke det er bra nok, får han finne på noe bedre selv, da!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #7 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg hadde tenkt at jeg ikke hadde noe med deres grunner til ekteskap og skrevet det jeg vanligvis ville skrevet, altså noe à la "gratulerer med dagen og til lykke med fremtiden."
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2010 #8 Skrevet 17. oktober 2010 Å leve lykkelig til sine dagers ende kan man bare gjøre fra dag til dag. Margaret Bonnano Nei, gleden, den må man være to om. Henrik Ibsen Legg di hand i mi hand, så er vi sterke saman Så er vi svake saman Så er vi saman Åse-Marie Nesse Et lykkelig ekteskap er et hus som må bygges på nytt hver dag. André Maurois Ekteskapet er det eneste lotteri man vinner bare med viljen. Ranveig Sørensen For å bli lykkelig i et ekteskap gjelder det noe meget mer enn å finne den rette, det gjelder også å være den rette. Letland Foster Wood å gifte seg betyr å halvere sine rettigheter og fordoble sine forpliktelser. Arthur Schopenhauer Det er ikke mangel på kjærlighet, men mangelen på vennskap som forårsaker ulykkelige ekteskap. Friedrich Nietzsche Det kreves to for å gjøre ekteskapet til en suksess, og én til å gjøre det til en fiasko. Herbert Samuel Ekteskapet blir innstiftet i himmelen, det er derfor det krever en slik overjordisk tålmodighet å være gift. Johann Nepomuk eduard ambrosius nestroy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå