AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #1 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg holder på å jobbe meg ut av en spiseforstyrrelse, som også innebærer å gå opp i vekt. I følge behandlereren min skal jeg gå opp ca. 7 kg. Har komt godt på vei, og gått opp 4 kg. Stolt. 4 kg. har jeg brukt i underkant av 2 mnd. på, men kan dette være fett og muskler? Jeg trener nemlig styrketrening. Eller er mesteparten vann? Håper ikke det.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Så flink! Bra du jobber med saken. Det er ikke lett, men nødvendig! Det er lite trolig at du har lagt på deg 4 kg vann. Noe av det kan være vann fordi du mest sannsynlig var dehydrert i utgangspunktet, men det er nok ikke snakk om mye. Har selv gått opp 10 kg. Noe av det var fett - som jeg virkelig trengte. Resten muskler. Er man undervektig tærer det på musklene også. Ved normalt kosthold og NOK mat, nok proteiner og litt styrketrening vil man gå opp i muskelmasse. Nok karbohydrater gjør at kroppen orker. Normal mat og inntak, normal trening/aktivitet og normale rammer er det som skal til. Som en regel sier de som jobber med dette at målet for de som er undervektige er ca. 1 kg vektoppgang i uka. Ideelt sett. Dette gjelder som grunnreger når man er innlagt de fleste steder. De antar at om man driver med vektoppgang og styrer dette selv poliklinisk, vil vektøkningen være ca. 500g i uka. Alt varierer. Men egentlig liker jeg ikke ordet vektoppgang. Det heter "å redusere undervekt". Mer positivt ord! Jeg var redd for at alt jeg la på meg ville være fett. Det var ikke tilfelle. Jeg har jo lagt på meg fett, men med en fettprosent på ekstremt lite var det nødvendig. Det er ikke snakk om "skummelt fett", men det som er nødvendig for at kroppen skal fungere. Muskelmassen min var også borte. Den trengte jeg knapt nok å "trene opp". Det kom av seg selv fordi jeg spiste normalt, fikk utnyttet maten og orket å gjøre mer. Det ble ikke bare nedbrytning. Det tar tid, men det er verdt det. Jeg har ikke nådd normalvekt enda heller, men merker at hjernen sakte, men sikkert har skiftet fokus fordi jeg rett og slett har kommet opp på et nivå vektmessig hvor hjernen er i stand til å fungere. Og fungere slik at jeg klarer å tenke på noe annet enn mat fordi kroppen får nok og hjernen har andre ting å tenke på enn kropp og vekt. Jeg trener ikke aktivt heller. Ikke sunt for meg enda. Har noen veldig få joggeturer av og til, som egengtlig ikke er anbefalt. Men det er stort sett fordi jeg har sittet på rompa i flere dager uten å gjøre noe som helst. Jeg er ganske lat til å slite med dette her. Hehe. Da er det godt å komme seg litt ut, men det handler om å spise nok mat før og etter så jeg ikke bryter meg ned. Ellers går jeg mye, prøver å ta noen enkle styrkeøvelser og har øvelser fra fysioterapeut for å bli mindre stiv, myke opp musklene, styrke dem og få i gang sirkulasjonen. Da jeg var på mitt sykeste hadde jeg plutselig krympet flere cm i høyden. Men det var fordi jeg var sammensunket, ikke hadde noen muskler og generelt var alt for sliten til å stå ordentlig oppreist. Det har rettet seg nå selv om jeg har osteopeni. Nok en grunn til å drive med styrketrening/belastningstrening. Det er ikke snakk om tung trening, men tung nok til at jeg kan bygge meg opp på normalt vekt- og muskelnivå uten at kroppen min sulter. Jeg venter på en eller annen støtte til trening på treningssenter, inkl. oppfølging av personlig kostholds- og treningsveileder med erfaring. Fordi jeg ikke kan nok om dette og ikke vil gjøre vondt verre. Jeg har en kostliste, men syns den er kjedelig. Samtidig som jeg sliter med å variere den fordi jeg ikke har helt oversikt over forskjellene på ulike alternativer, pålegg, brød osv. Derfor spiser jeg av og til energibarer eller nutridrikk i tillegg. En idé? Hver kilo er en seier, ikke et nederlag! Du gjør kroppen din til en levelig og fin kropp, ikke en kropp i forfall. Stå på! Og er du usikker, kom deg til ernæringsfysiolog (helst en med treningserfaring også.) Det er veldig verdt det!!! Ja, vi kan litt om kalorier og slikt, men det er veldig mye av de riktige tingene vi ikke vet. Det som kan roe oss ned og ikke tenke at vi blir noen fettberg f.eks. Lykke til!!!
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 Så flink! Bra du jobber med saken. Det er ikke lett, men nødvendig! Det er lite trolig at du har lagt på deg 4 kg vann. Noe av det kan være vann fordi du mest sannsynlig var dehydrert i utgangspunktet, men det er nok ikke snakk om mye. Har selv gått opp 10 kg. Noe av det var fett - som jeg virkelig trengte. Resten muskler. Er man undervektig tærer det på musklene også. Ved normalt kosthold og NOK mat, nok proteiner og litt styrketrening vil man gå opp i muskelmasse. Nok karbohydrater gjør at kroppen orker. Normal mat og inntak, normal trening/aktivitet og normale rammer er det som skal til. Som en regel sier de som jobber med dette at målet for de som er undervektige er ca. 1 kg vektoppgang i uka. Ideelt sett. Dette gjelder som grunnreger når man er innlagt de fleste steder. De antar at om man driver med vektoppgang og styrer dette selv poliklinisk, vil vektøkningen være ca. 500g i uka. Alt varierer. Men egentlig liker jeg ikke ordet vektoppgang. Det heter "å redusere undervekt". Mer positivt ord! Jeg var redd for at alt jeg la på meg ville være fett. Det var ikke tilfelle. Jeg har jo lagt på meg fett, men med en fettprosent på ekstremt lite var det nødvendig. Det er ikke snakk om "skummelt fett", men det som er nødvendig for at kroppen skal fungere. Muskelmassen min var også borte. Den trengte jeg knapt nok å "trene opp". Det kom av seg selv fordi jeg spiste normalt, fikk utnyttet maten og orket å gjøre mer. Det ble ikke bare nedbrytning. Det tar tid, men det er verdt det. Jeg har ikke nådd normalvekt enda heller, men merker at hjernen sakte, men sikkert har skiftet fokus fordi jeg rett og slett har kommet opp på et nivå vektmessig hvor hjernen er i stand til å fungere. Og fungere slik at jeg klarer å tenke på noe annet enn mat fordi kroppen får nok og hjernen har andre ting å tenke på enn kropp og vekt. Jeg trener ikke aktivt heller. Ikke sunt for meg enda. Har noen veldig få joggeturer av og til, som egengtlig ikke er anbefalt. Men det er stort sett fordi jeg har sittet på rompa i flere dager uten å gjøre noe som helst. Jeg er ganske lat til å slite med dette her. Hehe. Da er det godt å komme seg litt ut, men det handler om å spise nok mat før og etter så jeg ikke bryter meg ned. Ellers går jeg mye, prøver å ta noen enkle styrkeøvelser og har øvelser fra fysioterapeut for å bli mindre stiv, myke opp musklene, styrke dem og få i gang sirkulasjonen. Da jeg var på mitt sykeste hadde jeg plutselig krympet flere cm i høyden. Men det var fordi jeg var sammensunket, ikke hadde noen muskler og generelt var alt for sliten til å stå ordentlig oppreist. Det har rettet seg nå selv om jeg har osteopeni. Nok en grunn til å drive med styrketrening/belastningstrening. Det er ikke snakk om tung trening, men tung nok til at jeg kan bygge meg opp på normalt vekt- og muskelnivå uten at kroppen min sulter. Jeg venter på en eller annen støtte til trening på treningssenter, inkl. oppfølging av personlig kostholds- og treningsveileder med erfaring. Fordi jeg ikke kan nok om dette og ikke vil gjøre vondt verre. Jeg har en kostliste, men syns den er kjedelig. Samtidig som jeg sliter med å variere den fordi jeg ikke har helt oversikt over forskjellene på ulike alternativer, pålegg, brød osv. Derfor spiser jeg av og til energibarer eller nutridrikk i tillegg. En idé? Hver kilo er en seier, ikke et nederlag! Du gjør kroppen din til en levelig og fin kropp, ikke en kropp i forfall. Stå på! Og er du usikker, kom deg til ernæringsfysiolog (helst en med treningserfaring også.) Det er veldig verdt det!!! Ja, vi kan litt om kalorier og slikt, men det er veldig mye av de riktige tingene vi ikke vet. Det som kan roe oss ned og ikke tenke at vi blir noen fettberg f.eks. Lykke til!!! Jeg er ikke ts men dette var et veeeldig bra svar! Så utrolig inspirerende å se hvor bra du gjør det!! Jobber meg ut av undervekten selv og er godt på vei, det er herlig rett og slett En ting jeg lurer på, hva slags enkle styrkeøvelser gjør du? Selv gjør jeg ingenting annet enn å gå dit jeg må og ikke noen annen form for trening. Har tenkt litt på veldig enkel styrke som pushups osv, så hva driver du med? Har også tenkt å ta kontakt med treningsstudio for å få satt opp ett opplegg men venter litt for å ikke ta i for hardt i starten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå