Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Av forskjeller jeg kommer på nå i farten så er det disse:

Mac:

+ Lett vekt

+ Mindre virus

+ Lite støy

- Mange programmer funker ikke på mac

- Har som regel mindre skjerm enn en PC

- har lite minne (i forhold til prisen)

- liten harddisk (i forhold til prisen)

PC:

+ Windows 7 (ikke mye problemer her nei! Vista er NEI!)

+ Støtter de fleste programmer (kommer ikke på noen som ikke støttes nå)

+ Mer minne (i forhold til prisen)

+ større harddisk (i forhold til prisen)

- Kan støye (dette kom helt an på hva slags prossessor og vifte som er på den)

- Kan bli varm (av samme grunn som ovenfor)

Jeg valgt PC sist jeg kjøpte PC, pga programstøtten og fordi jeg ikke liker operativ systemet til Apple.

Disse kan jo sammenlignes: Apple MacBook Pro 15 og MSI GX660-405 (ikke kjøp fra Elkjøp!)

Du kunne jo ha kjøpt en mac, oppgradert minne og hardisk, og installert Ubuntu på den. Da hadde jeg vurdert den :)

Thefainter, hvor lenge har du brukt Mac, egentlig?

Mindre programstøtte? Drar dere virkelig den enda? OS X har veldig mye programvare, og svært mye Win ikke har. Jeg nevner blant annet iLife med iPhoto. Win har ingen tilsvarende programmer som er like brukervennlige og gode. Det er sikkert mange flere eksempler som jeg ikke kommer på i farten.

En annen ting man ikke alltid tenker over er at svært mange programmer kjører bedre på en Mac enn PC. iTunes er et ypperlig eksempel. På PC er dette så fullt av unødvendige kodelinjer og blir derfor så tungt og dårlig.

Det at man får lite harddisk/minne ift. pris er bare tull. Ønsker man mer HDD/RAM er det bare å oppgradere slik som man selv skulle ønske. Det er faktisk veldig enkelt, og det er meningen at man skal kunne gjøre dette selv, og da blir prisen på lagring plutselig veldig overkommelig. Jeg vet ikke hvordan det er med Dell og alle andre PC-produsenter for tiden, men jeg regner med det koster en del å oppgradere HDD/RAM når du bestiller hos dem også.

Det at de har mindre skjerm er også bare tull. Velg fra 11,6 til 17. Tror du dekker det meste der. Prisene er ikke høyere enn tilsvarende kvalitets-PCer med lik skjermstørrelse.

En kvalitets-PC støyer like lite som en Mac, men da koster den selvsagt også like mye. Det samme gjelder varme. En aluminiumsmac kan faktisk bli fryktelig varm om man driver med litt tunge oppgaver. Grunnen er rett og slett at aluchassiet funker som kjøler.

Jeg kan legge til på plussiden for Mac at de har utrolig gode tastaturer og touchpader. Jeg har enda ikke prøvd en eneste touchpad som er like god som de du finner på Macs. De er store, veldig presise og behagelige å jobbe med.

Endret av aluminium
Videoannonse
Annonse
Gjest Thefainter
Skrevet

Thefainter, hvor lenge har du brukt Mac, egentlig?

Personlig: 1 time. Jeg baserte det jeg sa om mac på hva andre som har eller har hatt mac har fortalt meg.

Det at man får lite harddisk/minne ift. pris er bare tull. Ønsker man mer HDD/RAM er det bare å oppgradere slik som man selv skulle ønske. Det er faktisk veldig enkelt, og det er meningen at man skal kunne gjøre dette selv, og da blir prisen på lagring plutselig veldig overkommelig. Jeg vet ikke hvordan det er med Dell og alle andre PC-produsenter for tiden, men jeg regner med det koster en del å oppgradere HDD/RAM når du bestiller hos dem også.

Ja, det er kjempelett å gjøre dette selv. Men poenget er at da må man jo bruke enda mer penger.

Jeg kan legge til på plussiden for Mac at de har utrolig gode tastaturer og touchpader. Jeg har enda ikke prøvd en eneste touchpad som er like god som de du finner på Macs. De er store, veldig presise og behagelige å jobbe med.

Acer og PB (de nyeste) har komfortable tastaturer og touchpads, syns nå jeg :)

Skrevet

Det at du har brukt 1 time på Mac beviser bare at du egentlig ikke kan si noe som helst om programvareutvalget.

Det med pris. Det å kjøpe en basic Mac uten noen oppgraderinger på HDD/RAM er ikke spesielt dyrt ift. andre maskiner med samme spesifikasjon. Skal man kjøpe mer HDD/RAM fra Apple blir det latterlig dyrt, og det er i dette tilfellet jeg mener det er mer fornuftig å kjøpe og installere selv. Da tipper jeg det også blir rimeligere enn de fleste andre.

Gjest Thefainter
Skrevet

Det at du har brukt 1 time på Mac beviser bare at du egentlig ikke kan si noe som helst om programvareutvalget.

Jeg siterer meg selv:

Jeg baserte det jeg sa om mac på hva andre som har eller har hatt mac har fortalt

Man får fint en PC med Intel i5, 2GB ram og 250GB harddisk til under 7000kr. Det blir vanskelig med Mac :)

Skrevet (endret)

Ja, det er mulig, men de er likevel ikke sammenlignbare. Ville du sagt at en Hyundai og en Audi er sammenlignbare, så lenge motoren er like stor, like store dekk, bilen er like lang osv., men Hyundaien koster mye mindre? Som jeg har sagt før så er det en grunn til at Macbooks er dyre, det er kvalitetsmaskiner. Det er som du sier lenger oppe at de støyer lite og ikke blir like varme. Slik er det med en PC i samme prisklasse også...

Endret av aluminium

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...