AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #21 Skrevet 16. oktober 2010 TS her! Prisen på MacBook er da ikke så høy, så det har ikke noe å si. Men fortell meg HVORFOR jeg heller burde kjøpe PC da, bortsett fra pris, som ikke har noe å si.... har du ikke testa en pc..hvorfor skal jeg agumentere for noe du har testa?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #22 Skrevet 16. oktober 2010 hun har jo hatt en pc da... Hadde hun hatt peil på data, hadde hun nok ikke spurt andre, men bare sanket inn fakta på egenhånd, og tatt avgjørelsen alene..
Gjest Airi Chikako Skrevet 16. oktober 2010 #23 Skrevet 16. oktober 2010 har du ikke testa en pc..hvorfor skal jeg agumentere for noe du har testa? Gode argumenter du har å komme med gitt. Ikke noe direkte negativt om mac unntatt at det er hypa, og ingen argumenter for PC.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #24 Skrevet 16. oktober 2010 Gode argumenter du har å komme med gitt. Ikke noe direkte negativt om mac unntatt at det er hypa, og ingen argumenter for PC. Du leser bare det du vil lese ikke sant? Som jeg skrev så ser jeg ikke poenget med å skrive argumenter for ett produkt hun allerede har prøvd. Regner med hun har prøvd en pc til sine formål? Selv min gammle pc takkler photoshop o.l programmer. Surfing vil jeg strengt talt si alle pcer og mac som finnes ute takkler.(til og med min pc som er 10 år gammel takler surfing så)
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #25 Skrevet 16. oktober 2010 "Once you go mac, you never go back" er vell strengt talt ikke noe argument det heller
Gjest goodtwin Skrevet 16. oktober 2010 #26 Skrevet 16. oktober 2010 jeg er strålende fornøyd med macbooken min. Den er på det 5 året og er fortsatt rask og god. Bytta riktignok ut harddisk og minne i sommer (da en harddisk fylles opp på 5 år.. spesielt med tanke på harddiskene gjerne var mindre for 5 år siden) og det som er genialt med mac er at til og med jeg, uten tekniske kunnskaper, klarte å bytte harddisk og minne helt på egenhånd! Har heller aldri hatt problemer med virus, og den har aldri vært på reperasjon. Eneste problemet jeg har hatt er at et par programmer jeg skulle bruke på skolen ikke var laget for mac, men det løste seg det og ved å bruke et program som heter WINE som gjør at man kan kjøre windowsprogrammer på den (eller noe), dessuten kan man jo også installere windows på mac om savnet skulle bli for stort. :rødme: Macbook
Gjest Airi Chikako Skrevet 16. oktober 2010 #27 Skrevet 16. oktober 2010 Du leser bare det du vil lese ikke sant? Som jeg skrev så ser jeg ikke poenget med å skrive argumenter for ett produkt hun allerede har prøvd. Regner med hun har prøvd en pc til sine formål? Selv min gammle pc takkler photoshop o.l programmer. Surfing vil jeg strengt talt si alle pcer og mac som finnes ute takkler.(til og med min pc som er 10 år gammel takler surfing så) Hun ber jo om argumenter...
Gjest BabyBlue Skrevet 16. oktober 2010 #28 Skrevet 16. oktober 2010 Å herregud - mac vs. pc diskusjonen igjen Grow up, people. Hva man foretrekker av pc og mac er helt individuelt. Det kommer først og fremst ann på hva man vil bruke maskinen til. Problemet med mac er at man er bundet til apple og deres produkter på et viss nivå, og ulempen med pc er at man må bla opp en god del penger for at pcen skal kunne stige opp på samme nivå som en mac. Det er mye dritt innenfor PCer, så man må kunne sakene sine for å finne en som virkelig duger år etter år etter år. Mac på den annen side er bare fra en produsent, så da vet man på en måte hva man kjøper. Vil man ha en bærbar pc som virkelig er bærbar er macbook å foretrekke, men ønsker man seg en god gaming pc bør man bla opp noen tusen for nettopp en PC. Jeg foretrekker mac fordi det er ypperlig til skole, er rask og enkel for pcgrønne meg, også er den utrolig lett og lekker. Men på den annen side har jeg en tyngre pc med mer GB jeg bruker til å spille på...
Gjest Airi Chikako Skrevet 16. oktober 2010 #29 Skrevet 16. oktober 2010 Å herregud - mac vs. pc diskusjonen igjen Grow up, people. Hva man foretrekker av pc og mac er helt individuelt. Det kommer først og fremst ann på hva man vil bruke maskinen til. Problemet med mac er at man er bundet til apple og deres produkter på et viss nivå, og ulempen med pc er at man må bla opp en god del penger for at pcen skal kunne stige opp på samme nivå som en mac. Det er mye dritt innenfor PCer, så man må kunne sakene sine for å finne en som virkelig duger år etter år etter år. Mac på den annen side er bare fra en produsent, så da vet man på en måte hva man kjøper. Vil man ha en bærbar pc som virkelig er bærbar er macbook å foretrekke, men ønsker man seg en god gaming pc bør man bla opp noen tusen for nettopp en PC. Jeg foretrekker mac fordi det er ypperlig til skole, er rask og enkel for pcgrønne meg, også er den utrolig lett og lekker. Men på den annen side har jeg en tyngre pc med mer GB jeg bruker til å spille på... Også kan vi som er pcgrønne skaffe oss datakyndige kjærester som kan fikse at det vi trenger av programmer som ikke er tilgjengelige til mac kan brukes likevel. Det var min teknikk, så nå bruker jeg wine til de programmene som liksom ikke skal kunne brukes med mac
Henkie Skrevet 16. oktober 2010 #30 Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Jeg må snart bytte ut pc'en min og har veldig lyst på Mac. Har ikke særlig greie på slikt, men dersom DU har Mac, kan du fortelle meg pos/neg egenskaper til Mac'en? Jeg bruker den ikke til å spille på eller se på film, mest til vanlig surfing og bilderedigering. Har IPhone 4 og er SÅ imponert over den derfor ble jeg også nyskjerrig på Mac book. Lurer også på om det er stor forskjell på Mac book og Mac book pro.... prisforskjellen er ihvertfall stor :-) Først: Jeg snakker av lang erfaring med både Mac og PC. Ikke bare gjetting eller meninger fra venner og bekjente. Liker du iPhone, vil du mest sannsynlig elske Mac. Jeg har både iPhone4 og MacBookPro. Begge deler er jeg superfornøyd med. Den største fordelen med Mac er at den er meget stabil og virusfri. Selv etter flere års bruk er den like rask, frisk og fin som da den var ny. Macene krever minimalt eller ingenting vedlikehold for å fungere bra. Brukervennlighet og pent design (design kan selvsagt diskuteres) er også Macens fordeler - mener jeg. Eneste bakdelen jeg klarer å finne er at Mac er noen få kroner dyrer enn vanlig PC. Selv mener jeg den er verd det. Bl.a fordi du får bedre betalt for en brukt Mac, hvis du en gang vil selge den. Byggekvalitet på en MacBookPro kan IKKE sammenliknes med en billig pc til 4-5000,- Da må du opp i omtrent samme prisen som Macen. Hjemme har ei loftstue som er hypprig besøkt av fjortiser Der har vi 2 Macer (3 og 5 år gamle maskiner) samt en 4 år gammel Acer (vanlig PC). Alle maskinene kan brukes fritt av besøkende. Macene tusler og går. Er fortsatt like friske og raske. Det samme kan IKKE sies om Aceren - for å si det mildt :-) Kjøp Mac du. Tror helt sikkert du blir kjempefornøyd. Endret 17. oktober 2010 av Henkie
Gjest Nedfall Skrevet 17. oktober 2010 #31 Skrevet 17. oktober 2010 [...] Eneste bakdelen jeg klarer å finne er at Mac er noen få kroner dyrer enn vanlig PC. Selv mener jeg den er verd det. Bl.a fordi du får bedre betalt for en brukt Mac, hvis du en gang vil selge den. Byggekvalitet på en MacBookPro kan IKKE sammenliknes med en billig pc til 4-5000,- Da må du opp i omtrent samme prisen som Macen.[..] ...nettopp! Hvis prisen er ca den samme, har man ett bedre sammenligningsgrunnlag. De som sammenligner en dyr mac med en billig pc sammenligner epler og appelsiner.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #32 Skrevet 19. oktober 2010 En av grunnene til at jeg er veldig fornøyd med min Macbook Pro er at jeg kan gjøre alt selv, som noen nevner lenger opp. Jeg er ikke særlig teknisk av meg, men selv jeg klarer å installere programvare, sette opp viruskontroller og backup og finne ut av småproblemer, fordi brukergrensesnittet gjør det veldig intuitivt for meg. Greit å slippe å ringe venner hver gang noe henger litt.
Spirali Skrevet 19. oktober 2010 #33 Skrevet 19. oktober 2010 For å være helt ærlig så ahr jeg alltid vært fornøyd med datamaskinene jeg har eid, både stasjonære og bærbare. Windowsdata har alltid vært mitt førstevalg fordi jeg syns Apple virket dyrt og "annerledes". Jeg var i hvert fall en dyktig windows-bruker, og hadde det jeg trengte i min fantastiske data. Men da det etter en fem-seks år ble på tide å bytte ut dataen sist (som forøvrig var blitt mer en bærbar stasjonær pga liten batteritid) fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve Apple. Jeg har nå en 13´ MacBook, tre år gammel, og kan derfor bare svare "på vegne" av den modellen. For å gjøre det enkelt setter jeg opp en liste over hvorfor jeg liker den så godt: - Apple er ganske intuitivt, du trenger ikke kløne lenge før du vet akkurat hvordan den fungerer. Jeg syns mac er mer brukervennlig enn Windows. Enklere å finne frem i maskinen. - den har god batterikapasitet. Det har selvfølgelig andre dataer og, men ikke de jeg har eid. Etter tre år har jeg fremdeles veldig god batterikapasitet. - den har gode designløsninger, som magnet i/på ladekabelen (forhindrer ulykker hvor dataen går i gulvet). Den er smal og pen å se på. Jeg har slitt endel med senebetennelser i armene, men macen er såpass lav at jeg ikke får en så altfor gæli vinkel på håndleddene. Men den veier litt da, såvidt jeg vet litt mer enn de nyeste dataene. Vet ikke hvordan dette er med de nye macene. - Jeg sitter med følelsen av at den bare gjør det jeg ber den om, der andre dataer trenger god tid på å lete frem og spørre om tillatelser. Igjen, bare noe jeg føler, det kan være det bare er noe jeg legger merke til. - Apples kundebehandling er i mine øyne feilfri (det kan selvfølgelig variere). Jeg har opplevd å få hjelp de gangene jeg har trengt det, og det har aldri kostet meg en krone (den berømte sprekken i chassiet, og en lader som ikke virket alltid). - Alt i alt ville jeg nok valgt en ny mac om jeg skulle kjøpe ny data i dag. Det koker ned til brukervennligheten og den følelsen av at jeg slipper å vente så mye.
Gjest Nedfall Skrevet 20. oktober 2010 #34 Skrevet 20. oktober 2010 Spirali:Hvor mye mer ga du for den makken, i forhold til den win maskina du hadde før det?
Spirali Skrevet 20. oktober 2010 #35 Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Spirali:Hvor mye mer ga du for den makken, i forhold til den win maskina du hadde før det? Litt usikker, husken er ikke hva den engang var. Men jeg mener win-maskinen (en Toshiba forøvrig) kostet meg 7-8000 i 2003. I tillegg måtte jeg betale for programmene jeg ville ha og klargjøring i butikken. Macen kostet meg rundt 7500 da jeg fikk studentrabatt via NTNU, i 2008. Edit: ble nysgjerrig og rotet frem kvitteringen på den gamle maskina. Den kostet 9945 + 900 i klargjøring, også måtte jeg ha programmer tror jeg, husker ikke helt hvordan dette var. Endret 21. oktober 2010 av Spirali
inga:) Skrevet 20. oktober 2010 #36 Skrevet 20. oktober 2010 Once you go mac, you never go back thats not true! jeg hadde mac, men nå har jeg gått tilbake til å bruke begge deler, for det er veeldig mange kule programmer som ikke er kompatible med mac og det irriterte vettet av meg Men mac er mer stabilt system og liker den m´bedre i bruk
charlott Skrevet 21. oktober 2010 #37 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg må snart bytte ut pc'en min og har veldig lyst på Mac. Har ikke særlig greie på slikt, men dersom DU har Mac, kan du fortelle meg pos/neg egenskaper til Mac'en? Jeg bruker den ikke til å spille på eller se på film, mest til vanlig surfing og bilderedigering. Har IPhone 4 og er SÅ imponert over den derfor ble jeg også nyskjerrig på Mac book. Lurer også på om det er stor forskjell på Mac book og Mac book pro.... prisforskjellen er ihvertfall stor :-) Vil anbefale deg å kjøpe en Mac, tror neppe du blir skuffet. Men uansett, det en datamaskin og ingen er vel perfekte. Opplever Mac totalt sett som et mer gjennomført produkt enn PC, mindre mas og programmene virker bedre integrert i operativsystemet. Hvis du skulle være avh av programmer som kun finnes til Windows, anbefaler jeg at du kjøper et program som heter Parallels Desktop, da kan du enkelt starte Windows som et eget program.
Gjest Airi Chikako Skrevet 21. oktober 2010 #38 Skrevet 21. oktober 2010 Vil anbefale deg å kjøpe en Mac, tror neppe du blir skuffet. Men uansett, det en datamaskin og ingen er vel perfekte. Opplever Mac totalt sett som et mer gjennomført produkt enn PC, mindre mas og programmene virker bedre integrert i operativsystemet. Hvis du skulle være avh av programmer som kun finnes til Windows, anbefaler jeg at du kjøper et program som heter Parallels Desktop, da kan du enkelt starte Windows som et eget program. evt kan du laste ned wine, som er gratis og lekkert
Vater Skrevet 23. oktober 2010 #39 Skrevet 23. oktober 2010 Kjøp Mac, du vil ikke angre. Jeg hadde vært PC/Windows bruker i nesten 20 år da jeg byttet til Mac i fjor sommer. Har både stasjonær iMac og bærbar MacBook Pro. Bruker fortsatt PC m/Windows på jobben, og det er et ork i forhold. Tar lang tid å starte, må reinstalleres titt og ofte da maskinen blir tregere og tregere. Begge mine Mac'er er like raske og friske som den dagen de var nye.
Gjest Thefainter Skrevet 23. oktober 2010 #40 Skrevet 23. oktober 2010 Av forskjeller jeg kommer på nå i farten så er det disse: Mac: + Lett vekt + Mindre virus + Lite støy - Mange programmer funker ikke på mac - Har som regel mindre skjerm enn en PC - har lite minne (i forhold til prisen) - liten harddisk (i forhold til prisen) PC: + Windows 7 (ikke mye problemer her nei! Vista er NEI!) + Støtter de fleste programmer (kommer ikke på noen som ikke støttes nå) + Mer minne (i forhold til prisen) + større harddisk (i forhold til prisen) - Kan støye (dette kom helt an på hva slags prossessor og vifte som er på den) - Kan bli varm (av samme grunn som ovenfor) Jeg valgt PC sist jeg kjøpte PC, pga programstøtten og fordi jeg ikke liker operativ systemet til Apple. Disse kan jo sammenlignes: Apple MacBook Pro 15 og MSI GX660-405 (ikke kjøp fra Elkjøp!) Du kunne jo ha kjøpt en mac, oppgradert minne og hardisk, og installert Ubuntu på den. Da hadde jeg vurdert den
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå