AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #1 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg har en ny panelovn på 1000W. Har egentlig tilleggsvarme, men ikke akkurat nå. Skal varme opp et rom på 35 kvm. Jeg MÅ spare strøm, men liker ikke å fryse. Av ulike årsaker så er det kun den her ovnen jeg har akkurat nå. Hva er mest lønnsomt? Å komme hjem til 14 grader og la ovnen gå for fullt i mange timer sånn at det iallfall blir 18 grader eller å la termostaten stå sånn at det alltid er et minimum når det gjelder temperatur?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #2 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg lar termostaten så på cirka 17 grader når jeg er borte noen dager. På badet setter jeg på når jeg kommer hjem. Hvor lenge er du borte? I en liten leilighet varmer fryseskapet og avhengig av om du bor i første etg eller har naboer rundt.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #3 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg bor i første etasje og uten kjeller. Gulvkaldt. Kun en nabo på en side. Hvitevarer mm avgir lite varme. Må si at jeg bor i en toetasjes bolig med åpen trapp. Bad er varmt og det også soverom i 2. etasje. Eller det blir så varmt som jeg ønsker. Jeg er ganske mye hjemme. Da jeg kom hjem til 14 grader så tok det mange timer (6 timer) før det kom opp til 18 grader. Har jo skjønt at jeg må fryse uansett siden tilleggsvarmen min ikke fungerer akkurat nå. TS
Endlessly Skrevet 16. oktober 2010 #4 Skrevet 16. oktober 2010 Man bruker mindre strøm dersom man skrur ned varmen når man er borte. Så det lønner seg nok å komme hjem til 14 grader og la ovnen gå for fullt i mange timer sånn at det iallfall blir 18 grader når det kommer til strømbruk.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 Da får jeg satse på å slå ovnen når jeg er borte eller sover og heller kle godt på meg mens leiligheten varmes opp. TS
Gjest Spinell Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg vil foreslå at du skaffer deg et tidsur som kan monteres på panelovnen. Da kan ovnen f.eks skrus av like før du legger deg på kvelden og deretter skrus på to-tre timer før du vanligvis kommer hjem fra skole/jobb. Dermed er temperaturen på veg opp når du kommer hjem. Hvis du skal være borte noen dager i slengen sparer du penger på å senke temperaturen, men selvsagt ikke så lavt at vannet fryser på vinteren osv.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Kan programmere ovnen. Jeg har satt nattesekningen til 15 grader. Er for det meste hjemme og det merkes på strømforbruket. Brukte den bare som tilleggsvarme i fjor, men nå er det kun den jeg har siden jeg venter på reparasjon av hovedvarmekilden. Er bare på 1000W så den er jo ikke dimensjonert for å varme opp 35 kvm alene. TS
slask Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Kan programmere ovnen. Jeg har satt nattesekningen til 15 grader. Er for det meste hjemme og det merkes på strømforbruket. Brukte den bare som tilleggsvarme i fjor, men nå er det kun den jeg har siden jeg venter på reparasjon av hovedvarmekilden. Er bare på 1000W så den er jo ikke dimensjonert for å varme opp 35 kvm alene. TS Problemet er at hvis det tar f.eks. 4-5 timer før du er nede i 15 grader, så tar det like lang tid å varme opp igjen til der du slapp. Kanskje det er varmt nok når du skal legge deg?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Så å begynne nattsenkningen feks klokken 8 om kvelden, og programmere inn igjen varmen feks klokken ett om dagen burde jo gi deg samme strømregning, men en varmere hverdag?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 Det er akkurat det jeg har tenkt på. Ikke særlig å sitte her når det tar 6 timer å gå fra 14 til 18 grader. 14 grader er kaldt! Tror jeg skal omprogrammere ovnen til å starte nattesenking allerede kl. 20 og påan igjen en time eller to før jeg står opp. Det verste er at jeg er en som hater å fryse og gjerne vil ha 23 grader inne på vinterstid. Du kan trygt si at jeg vet hvor alt ulltøyet mitt er samt at jeg erfarer at jeg lever veldig fint med 20 grader inne. Vil også sende en takk til den som ga meg et ullpledd i innflyttingsgave. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå