Gå til innhold

Blinkhinnene vises hos katten min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blinkhinnene hos katten min som er snart 10 år gammel vises. De har vises en stund siden, men jeg oppdaget ikke før nå pga. de som passer på katta ikke sa i fra til meg. det er snakk om noen uker. Noen her som har erfaring med det. Hvilken sykdom/lidelse det kan være tegn på? Tenker på å ta med katten til legen på mandag, men ville også høre litt her.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet

Hvis hun ikke virker tydelig redusert og syk, kan det være noe så enkelt som innvollsorm. Katter får gjerne blinkhinna litt innpå øynene hvis de føler ubehag eller er syk. Det kan være "bare" dårlig form og det kan være tegn på alvorlige sykdommer. Hvis katten virker ute av form, spiser lite e.l., bør du ta den med til veterinæren for sikkerhets skyld.

Skrevet

Min erfaring er at de ofte har orm når de blir slik.

Skrevet

Hun har blitt tynnere, men hun virker ikke så veldig syk. Sover, maler og vasker seg selv, og er bare litt redusert. Hun spiste plutselig flere og tette måltider nå nettopp og drakk en masse. Mulig det kan være innvollorm, men jeg er enig med deg om å kontakte dyrelegen. Tusen takk for svar!:)

Gjest Blubberella
Skrevet

Det høres mest ut som orm siden hun ikke virker direkte syk og tross alt har gått i flere uker sånn uten forverring. Begynn med en ormekur og se det litt an.

Skrevet

Ok, en kur er gitt for ca to uker siden. men kanskje hun trener flere kur... Igjen takk for svar;)

Gjest Blubberella
Skrevet

Noen veterinærer anbefaler faktisk å gjenta ormekuren etter to uker dersom du har påvist orm ved første kur. Sist jeg var hos veterinær for å få resept på ormekur sa hun at siden ormekur ikke virker forebyggende, kan faktisk ei katt i teorien få orm bare ei uke eller to etter avsluttet ormekur. Kuren virker bare på ormer og egg som er i kroppen til katta akkurat da, og hvis katta er utekatt og spiser mus og fugler kan hun bli infisert på nytt rett etter en kur.

Det kan jo også hende at katta har en annen type orm denne gangen. Jeg har alltid vært vant med at kattene har hatt bendelorm, men sist fikk katta mi spolorm og reagerte helt annerledes.

Så lenge du ikke gir ormekur mer enn ca tre-fire ganger i året (etter tips fra min veterinær), gjør det ikke noe at du gir to kurer med to ukers mellomrom.

Skrevet

Skjønner... så det er faktisk lett å få orm siden kuren ikke er forebyggende. katten har ofte hatt bendelorm uten å reagere slik som det gjør nå så det er kanskje spolorm hun har fått nå. jeg ser dessuten ikke noen bedelorm som kommer ut fra rompa for tiden. kjipe greier er det, men jeg får forsøke kontakte dyrelegen. takk, det er litt beroligende å vite at det sannsynligvis bare er orm:)

Skrevet

Hei,

Når denne blinkehinnen vises, skal du ta den med til veterinær. Det trenger overhodet ikke være noe alvorlig feil, men det KAN også være det. Jeg har holdt på med katter både til "husbruk" og for utstilling de 16 år, og jeg har alltid fulgt denne policyen. Det betyr narligvis ikke at noe må være feil, men det er stor sjanse for at det er noe feil i alle fall.

Ønsker lykke til for deg og pus!

Gjest Blubberella
Skrevet

Skjønner... så det er faktisk lett å få orm siden kuren ikke er forebyggende. katten har ofte hatt bendelorm uten å reagere slik som det gjør nå så det er kanskje spolorm hun har fått nå. jeg ser dessuten ikke noen bedelorm som kommer ut fra rompa for tiden. kjipe greier er det, men jeg får forsøke kontakte dyrelegen. takk, det er litt beroligende å vite at det sannsynligvis bare er orm:)

Det var nettopp dette med at katta ikke fikk "riskorn" i rumpa som gjorde at jeg ikke klarte å koble det til orm med en gang. Men katta mi gikk rundt og brakk seg uten at hun fikk noe opp og virket også som at hun hadde vondt i magen. Hun var skikkelig slapp også. Så leste jeg på nett at spolorm kan gi brekninger, og dermed ga jeg henne en ormekur. Hun ble frisk med én gang, så jeg er ganske sikker på at det var spolorm.

Men er litt enig med voice4freedom også. synlige blinkhinner kan i verste fall bety alvorlig sykdom.

Uansett; lykke til med pusen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...