Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2003 #1 Skrevet 8. oktober 2003 Hvorfor i huleste stopper maskinen min opp hele tiden? Har tatt Windows Update og instalert Norton AntiVirus, og den er fremdeles like h...gal??? Noen som vet?
Catzy Skrevet 8. oktober 2003 #2 Skrevet 8. oktober 2003 Hvordan stopper opp? Henger den seg opp / fryser den eller restarter den? Feilmeldinger? Er det noe som har skjedd i det siste? Hvor mye RAM og hvilket OS bruker du? (Hvilken Windows?) Catzy
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2003 #3 Skrevet 8. oktober 2003 Den henger seg opp. Det kommer ingen feilmelding. Må trykke på Ctrl/Alt/Delete to ganger og så kommer den andre som jeg ikke husker hva var opp, trykker på den, og da kommer jeg tilbake til "skrivebordet. Og slik er det oftere og oftere. Hvor mange RAM det er, vet jeg ikke. Men ser det er lastet ned ganske mye, om det har noe å si (det har det vel?) Det siste spørsmålet skjønte jeg ikke helt, Windows 98, hvis det sier noe?
Crazee Skrevet 8. oktober 2003 #4 Skrevet 8. oktober 2003 Lite plass igjen på harddisken? Bør vera 20% (trur eg det var) ledig plass for at ting skal gli greitt, på grunn av swapfila i Windows. Berre eit forslag til kva du kan sjekke.
Catzy Skrevet 9. oktober 2003 #5 Skrevet 9. oktober 2003 Du sjekker mengde RAM ved å høyreklikke på ikonet for Min datamaskin / My computer, velge Egenskaper / Properties og se hva som står under Datamaskin (?) / Computer på arkfanen Generell. Sjekk også hvor mye plass du har ledig på harddisken(e) din(e). Start filutforsker, marker Min Datamaskin / My Computer og se om du får opp "Total størrelse" og "Plass som er igjen" (eller noe sånn). Hvis du har flere partisjoner (at harddisken er oppdelt, f.eks. c:/ og d:/ som er harddisk), er det særlig viktig å sjekke den partisjonen som windows-mappa ligger i. Det pleier å være c:/ . Hvis denne er under 20% ledig, så vil du slite med at Windows ikke får jobbet skikkelig. Swapfilen som Crazee nevner er en mellomlagrings-fil, som maskinen bruker når den arbeider. Har du noen gang defragmentert maskinen din? Det betyr å rydde opp alle de forskjellige filene som er blitt liggende og flyte når du har installert programmer eller opprettet / kopiert filer til harddisken. Hvis du ikke har en supermaskin, vil det lønne seg å kjøre defragmentering med jevne mellomrom. (Par ganger i måneden, avhengig av hvor mange filer du flytter rundt på vanligvis.) Du finner Disk Defragmenter ved å gå Start -> Programs -> Accessories (tilbehør) -> System tools (systemverktøy) -> Disk Defragmenter. Her kan du igjen se kapasitet, ledig plass og prosentvis ledig plass. Velg harddisken din (hvis du har f.eks. både c: og d:, tar du en av gangen) og trykk på Defragment-knappen. Da vil maskinen din mest sannsynlig stå og jobbe en god stund med å flytte filer til der de bør ligge. Hvis du har under 15% ledig plass, vil Disk Defragmenter si at det er for liten plass. Da får du prøve å slette ting som ligger på harddisken, og som du ikke har bruk for. Hvis harddisken er delt i to, så kan du f.eks. flytte enkelte filer (dokumenter, mp3) til den andre delen midlertidig, så du får gjort en grovopprydding. I tillegg bør du slette cache, dvs alle filer som lagres på maskinen din når du surfer. Det blir lett veldig, veldig mange filer. Du sletter det enklest gjennom nettleseren din (f.eks. Internet Explorer). For IE gjør du slik: Trykk på Tools / Verktøy -> Internet Options / Alternativer for Internett -> Trykk på Delete Temporary (files) / Slett midlertidige filer. Du kan også slette Cookies når du er i gang. Hvis det ligger mange filer der, vil det ta tid å slette alle. Da kan det nesten være greiere å slette alle temp-filene manuelt... Håper du kommer litt på vei med dette. Catzy
Gjest Anonymous Skrevet 9. oktober 2003 #6 Skrevet 9. oktober 2003 Da har jeg gjort alt du har skrevet ned Catzy! Hvis jeg har skjønt rett så er det 65% ledig kapasitet? Det er kun en hardisk og der var masse plass. Defragmenterte maskinen for par måneder siden, men kan kanskje gjøre det igjen? Gjorde også det siste du nevnte, slettet cache? (var det rett?), men der kom det ingen resultat. Tro om det er gjort rett da? Ser ellers på skrivebordet at der er masse ikoner. Hvis jeg tar sjansen på å slette noe, hvordan gjør jeg på den helt rette måten, slik at alt og ikke bare deler slettes? Mange takk for hjelpen, har lært en god del nå
Catzy Skrevet 9. oktober 2003 #7 Skrevet 9. oktober 2003 Hvis du lagrer filer på desktoppen din, så vil i hvertfall oppstarten gå tregere. Lagre alle filer alle andre steder enn desktoppen, når du har bestemt deg for å bruke dem. (Det er greit å mellomlagre på desktop, men slett eller flytt når du er ferdig med dem.) Den greieste måten å flytte filer fra desktop'en, er å gå i Filutforskeren. Velg Desktop, og flytt filene derfra på vanlig måte (drag and drop til riktig folder.) Det kan være greit å rydde opp i shortcuts også, hvis du har mange av disse ikonene på desktopen din. De tar ikke særlig plass, men jeg synes det blir litt rotete og ikke så lett å finne fram, som hvis jeg hadde hatt alle under programmer. Siden det er så mye ledig, så kan det ikke være plassmangel som er problemet. Du bør kjøre defrag et par ganger i måneden. Passer fint å gjøre når du ikke er så aktiv på maskinen, evt. når man spiser middag hvis maskinen står på etc. Det kommer ikke noe resultat av at du har slettet cache. Men hvis du går inn der du gjorde det, trykker på Settings / Instillinger > View files / se filer (?), så kan du se om den er tommere enn sist. I så fall så har du klart det. Ellers kan du slette dem manuelt, men det er en litt mer komplisert greie. Catzy
Gjest Anonymous Skrevet 9. oktober 2003 #8 Skrevet 9. oktober 2003 Desktoppen? Er det det samme som skrivebordet? I såfall, der er ikke så mange ikoner, men kanksje noen som ikke brukes så ofte/mye?! Ja, må vel ta meg tid til å defragmentere litt oftere. Sjekket cache, å slettet de som var der. Det gikk egentlig fort, kanskje et lite tips fra meg óg? Gå på Rediger- merk alt- høyre klikk- slett. Det gikk rasende fort. Men det viste du vel?! Ellers virker det som at maskinen er blitt bedre, har faktisk ikke stoppet etter første runde på det artige navnet cache. Det gjenstår å se. Og om den stopper opp så sletter jeg ALT av ikoner som ikke er i bruk?! Tusen, tusen takk for hjelpen igjen
Catzy Skrevet 10. oktober 2003 #9 Skrevet 10. oktober 2003 Desktop = Skrivebord. Ikoner til snarveier tar ikke så mye plass. Men ikoner som er filer tar mye plass. Så ta en titt på ting som ser ut som mapper, word-ikon, excel-ikon etc. Høres ut som om maskinen din er blitt litt friskere. Ofte så hjelper det å rydde litt opp på den. Catzy
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2003 #10 Skrevet 10. oktober 2003 Hei igjen hjelperen min Catzy! Har 18 ikoner på det du kaller for Desktoppen. Er det det rette ordet? Skjønner, jeg er ikke så veldig innpå dette med data :-? Der ligger i tillegg en ikon som kanskje hører under virus programmet? Prøvde å flytte den dit, men det gikk ikke. Etter at jeg instalerte virusprogrammet, kommer jeg meg ikke inn å kaaza. Er det normalt? Maskinen har hengt seg opp noen ganger, men ikke nært så mange ganger som tidligere. Så alt i alt den fungerer meget bra, og vil si den er frisk nå. Og igjen, tusen takk for hjelpen Catzy
Catzy Skrevet 10. oktober 2003 #11 Skrevet 10. oktober 2003 Virusprogrammet ditt oppfatter nok Kazaa som virus, eller i hvertfall noe snusk. Kan ikke så mye om akkurat den problematikken. Du får spørre deg selv om hva som er viktigst, å kunne tyvkopiere musikk, eller å sikre seg mot virus. (hehe, litt satt på spissen.) Det går kanskje an å gjøre noe med innstillingene i virusprogrammet, men det er utrolig mengder med virus som sprer seg med mp3-filer som ikke er mp3-filer like vel. Hvis ikonene ser ut som programikoner, så er de ikke noe problem. Programikoner pleier å ha en liten pil nederst i venstre hjørne. Filer har ikke den pila. Det er filene du bør lagre på et annet sted enn skrivebordet ditt, fordi de tar plass. Hvis det bare er programikoner igjen, så tror jeg du kan slappe av. Enkelte programmer nekter deg å fjerne ikonene, så hvis noen kommer tilbake etter at du har slettet dem, så ikke bry deg mer om dem. Når du har kommet så langt, så kan du tenke på å patche opp maskinen din. Gå på http://windowsupdate.microsoft.com . Da står maskinen og tenker litt, før den spør om du vil lete etter siste oppdateringer. Svar ja / trykk på "Se etter oppdateringer" eller noe sånn. Når den har funnet alle de siste oppdateringene, kan du gå gjennom listen. For Win98 er det MANGE languagepacks, men med mindre du vil ha fransk, katelansk, thailandsk eller swahili språk på maskinen din, så glem dem. Gå for ting det står "Service pack" og "Recomended updates" evt. "Security Updates", og gjerne det meste annet som ikke er disse language packene. Microsoft har sluttet å støtte Win98, men sikkerhetsoppdateringer ligger ute fremdeles. Dette er viktig! Når du er ferdig med å installere patchene (kan være du må gjøre det i flere omganger), så kjører du defragmentering igjen. Like greit å la det bli en vane når du installerer programmer. Catzy
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2003 #12 Skrevet 11. oktober 2003 Heisann Catzy! Sant det med Kaaza og tyvkopiering, men det er nå engang slik at det er greiere å ta en-to sanger fra en cd derfra, i stedet for å kjøpe i dyre dommer, og det viser seg at resten er bare dritt. Men, jeg styrer nok automatisk unna den, det er da mye bedre å ha en maskin som fungerer 8) Innstillinger i virusprogrammet? Tenker du i forhold til Kaaza nå? At det kanskje finnes et lite håp? :o Nei, på desktoppen( )så har jeg ingen ikoner med piler. Men, det er ikke sagt at det ikke frister å fjerne noen ubrukelige(?) som "bare" ligger der. Vet ikke hvordan jeg gjør det, tenker da på hvor andre plasser jeg må, for å få fjernet alt?. Ja du sier noe om updaten (rett skrevet tro?) Der var utrolig mange språk å velge mellom, som jeg vet med 100% sikkerhet aldri vil bli brukt. Kanskje slette noen av dem, går det ant? Må vel legge til at der er merkelig nok språk som ikke er med, blandt alle de mange Det ble vist noen spørsmål igjen. Og enda engang, takk for at du hjelper en ekte data-nerd
Catzy Skrevet 11. oktober 2003 #13 Skrevet 11. oktober 2003 De forskjellige språkpakkene på windows update må du selv velge, så hvis du ikke velger dem, så blir de ikke med. Tror de språkene som evt. ikke er der er enten inkludert eller for sære. Husker ikke hvilke du sikter til. Du fjerner filer fra desktopen ved å markere dem og trykke på delete eller trekke dem til søplekassen. Hvis du ikke vil slette dem, men lagre dem et annet sted, så kan du gjøre det gjennom filutforskeren. Marker Skrivebord, og flytt alle filene dit du vil ha dem slik du gjør med andre filer. Du kan jo også åpne dem først, og se om det er noe å spare på. Når det gjelder filkopiering, så var jeg også litt for flink til det før. Hadde flaks som ikke fikk virus, men jeg er med på tanken om å bare laste ned et par sanger og ikke kjøpe et helt album. (Selv om det er ulovlig.) Har sluttet med det nå, siden vi kjører en veldig sikker brannmur hjemme. Du er foresten ikke en data-nerd. Jeg er nerd, du er noob*. Men det er bare gøy å hjelpe. Catzy Noob = newbie = nybegynner
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #14 Skrevet 13. oktober 2003 Hei! Om jeg ikke velger de språkpakkene som er på windows update, hva skjer da i forhold til opdateringen, tenker da på at blir de bare liggende der eller? Eller skal jeg fjerne de på en annen måte? Dette skjønner jeg ikke helt. Språk som ikke er inkludert ble vel ikke nevnt Den skal jeg laste ned fra en annen plass. Ja du sier noe, brannmur hadde jeg engang i tiden. Men er det nødvendig å ha begge, både brannmur og virusgreia? Nå ble det bare rot på uttrykk her, men du skjønner vel hva jeg mener. Maskinen fungere veldig bra nå, lenge mellom hvergang den henger seg fast Data-nerd... om jeg er det eller ikke, men så sies det av mine som er rundt meg. Kanskje feil bruk av tittel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå