Gjest Vampen Skrevet 17. oktober 2010 #41 Skrevet 17. oktober 2010 Det er jo selvsagt en grunn til at Kari og Ola stoler på andre, eller som du nedlatende kaller det; "blåøyd". Nordmenn har erfaringer med at man faktisk kan stole på andre mennesker og at folk er ærlige i Norge. At man har tillit til folk skaper et langt bedre samfunn enn et samfunn hvor man er mistenksomme til hverandre hele tiden slik albanere for eksempel er og må være fordi det er så mye svindel og lureri. Hvordan kan man da forvente at nordmenn skal ha tillit til folk flest fra Albania når albanere ikke har det? Vel, dette stemmer ikke overens med mine erfaringer. De fleste jeg kjenner, nordmenn, har møtt såpass mange norske "luringer" i forskjellige situasjoner i livet, at det på ingen måte er noen automatikk i å stole på en ukjent nordmann. Om man går rundt og tror at man kan stole på et villt fremmed mennesker, bare basert på at de er norske, så vil jeg absolutt påstå at man er blåøyd.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #42 Skrevet 17. oktober 2010 Vel, dette stemmer ikke overens med mine erfaringer. De fleste jeg kjenner, nordmenn, har møtt såpass mange norske "luringer" i forskjellige situasjoner i livet, at det på ingen måte er noen automatikk i å stole på en ukjent nordmann. Om man går rundt og tror at man kan stole på et villt fremmed mennesker, bare basert på at de er norske, så vil jeg absolutt påstå at man er blåøyd. Undersøkelser taler jo sitt tydelige språk. Nordmenn er de mest tillitsfulle. Du tror altså at grunnen er at nordmenn er idioter, og ikke lærer av feil, istedet for at nordmenn har opparbeidet et samfunn hvor man stoler på folk flest, et system bygget på tillit, som gjennomsyrer mye av samfunnet, kanskje bortsett fra UDI og innvandringsetatene, hvor svindel og lureri er så vanlig. Men også der er nok norsk samfunnsstruktur basert på tillit til en viss grad synlig. Når nordmenn bosetter seg over lengre tid i et land med langt mindre grad av tillit mellom menneskene, hvor svindel og lureri er dagligdags, så tar selvsagt nordmenn etter denne mentaliteten og får mindre tillit til omgivelsene. Eller f.eks. om denne mentaliteten råder i subkulturer i Norge, f.eks.
Gjest Vampen Skrevet 17. oktober 2010 #43 Skrevet 17. oktober 2010 Undersøkelser taler jo sitt tydelige språk. Nordmenn er de mest tillitsfulle. Du tror altså at grunnen er at nordmenn er idioter, og ikke lærer av feil, istedet for at nordmenn har opparbeidet et samfunn hvor man stoler på folk flest, et system bygget på tillit, som gjennomsyrer mye av samfunnet, kanskje bortsett fra UDI og innvandringsetatene, hvor svindel og lureri er så vanlig. Men også der er nok norsk samfunnsstruktur basert på tillit til en viss grad synlig. Når nordmenn bosetter seg over lengre tid i et land med langt mindre grad av tillit mellom menneskene, hvor svindel og lureri er dagligdags, så tar selvsagt nordmenn etter denne mentaliteten og får mindre tillit til omgivelsene. Eller f.eks. om denne mentaliteten råder i subkulturer i Norge, f.eks. Hehe, jaja, ikke rart man ser saker som at Ola Nordmann har blakket seg helt på å sende penger til den søte, nigerianske dama han har møtt på nett om dette er virkeligheten. Og du må for all del komme med linker, det hadde vært interessant å se hvor mange, og i hvilken aldersgruppe disse blåøyde og tillitsfulle nordmennene er.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #44 Skrevet 17. oktober 2010 Hehe, jaja, ikke rart man ser saker som at Ola Nordmann har blakket seg helt på å sende penger til den søte, nigerianske dama han har møtt på nett om dette er virkeligheten. Og du må for all del komme med linker, det hadde vært interessant å se hvor mange, og i hvilken aldersgruppe disse blåøyde og tillitsfulle nordmennene er. Jeg tror nok at anti-rasismen som fører til at nordmenn skal ha samme tillit til utlendinger som til nordmenn, hvis ikke føler de seg rasistiske og disriminerende, gjør at mange havner i ei knipe. Tillitt for et samfunn er samfunnets beste smøremiddel. Det gjør at samfunnet glir lett og skaper et svært harmonisk samfunn, noe som man må si at Norge er. Tillitt tar svært lang tid å bygge opp for et samfunn. Men kan svært lett brytes ned, når man ofte nok opplever at man ikke lenger kan stole på folk. Da forvandles samfunnet til det verre.
Gjest Vampen Skrevet 17. oktober 2010 #45 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg tror nok at anti-rasismen som fører til at nordmenn skal ha samme tillit til utlendinger som til nordmenn, hvis ikke føler de seg rasistiske og disriminerende, gjør at mange havner i ei knipe. Tillitt for et samfunn er samfunnets beste smøremiddel. Det gjør at samfunnet glir lett og skaper et svært harmonisk samfunn, noe som man må si at Norge er. Tillitt tar svært lang tid å bygge opp for et samfunn. Men kan svært lett brytes ned, når man ofte nok opplever at man ikke lenger kan stole på folk. Da forvandles samfunnet til det verre. Ok, bytt ut Ola Nordmann med Kari Nordmann, og nigerianer med nordmann. http://www.dagbladet.no/2010/10/17/nyheter/innenriks/kvinnebedarer/bedrageri/13873946/ Blåøyd noen? Å stole på noen man ikke kjenner, om vedkommende er norsk eller ikke, er idioti. Og det virkelig er slik at majoriteten av mine landsmenn går rundt og har tillit til villt fremmede mennesker, så må noe være alvorlig galt.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #46 Skrevet 17. oktober 2010 Ok, bytt ut Ola Nordmann med Kari Nordmann, og nigerianer med nordmann. http://www.dagbladet.no/2010/10/17/nyheter/innenriks/kvinnebedarer/bedrageri/13873946/ Blåøyd noen? Å stole på noen man ikke kjenner, om vedkommende er norsk eller ikke, er idioti. Og det virkelig er slik at majoriteten av mine landsmenn går rundt og har tillit til villt fremmede mennesker, så må noe være alvorlig galt. Å bruke enkelttilfeller til å dømme alle er jo noe du virker som er svært opptatt av at man ikke skal gjøre, så du blir jo litt hyklerisk her. Selvsagt vil noen nordmenn oppleve at de blir brent en gang i blant, men såpass sjelden at fordelene ved å ha tillitt til folk oppveier for ulempene. Grunnen til at nordmenn mener man kan stole på folk flest er jo at det i de aller fleste tilfellene er sant. Nordmenn opplever folk flest som ærlige i motsetning til folk i andre land.
Gjest Vampen Skrevet 17. oktober 2010 #47 Skrevet 17. oktober 2010 Å bruke enkelttilfeller til å dømme alle er jo noe du virker som er svært opptatt av at man ikke skal gjøre, så du blir jo litt hyklerisk her. Selvsagt vil noen nordmenn oppleve at de blir brent en gang i blant, men såpass sjelden at fordelene ved å ha tillitt til folk oppveier for ulempene. Grunnen til at nordmenn mener man kan stole på folk flest er jo at det i de aller fleste tilfellene er sant. Nordmenn opplever folk flest som ærlige i motsetning til folk i andre land. Er det forresten undersøkelsen European Social Survey (ESS) du sikter til? Den som omtales i media under overskriften "Nordmenn er Europas mest naive"? Med konklusjonen tillitsfull og naiv, så er jeg i grunn ikke så fryktelig nedlatende når jeg bruker ordet blåøyd. Denne undersøkelsen tar forøvrig for seg tillit til "folk flest", uten noen begrensninger til hvor folk flest kommer fra. Sånn sett burde Ola Nordmann også ha tillit til f. eks en albaner. Det pekes også på flere årsaker enn det du nevner, f. eks at vi er et ruralt bondeland med lite urbanisering. Vi er også så heldig at vi bor i et rikt land med frynsegoder, lite korrupsjon og likhet for loven. Med andre ord er det ganske så naturlig at Ola Nordmann er mer tillitsfull til verden rundt seg enn folk som kommer fra korrupte bananstater og tvilsomme regimer. Med andre ord, at albanere og en del andre er mindre tillitsfull enn europas mest naive og priveligerte folkeslag sier i grunn ikke så mye om albanere (som ikke er nevnt i de kildene jeg kunne finne), annet enn at de er en av de folkeslagene som er mindre naive og tillitsfulle enn europas mest naive folkeslag.. der er de jo forøvrig i godt selskap, med sånn ca resten av Europa.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #48 Skrevet 17. oktober 2010 Er det forresten undersøkelsen European Social Survey (ESS) du sikter til? Den som omtales i media under overskriften "Nordmenn er Europas mest naive"? Med konklusjonen tillitsfull og naiv, så er jeg i grunn ikke så fryktelig nedlatende når jeg bruker ordet blåøyd. Denne undersøkelsen tar forøvrig for seg tillit til "folk flest", uten noen begrensninger til hvor folk flest kommer fra. Sånn sett burde Ola Nordmann også ha tillit til f. eks en albaner. Det pekes også på flere årsaker enn det du nevner, f. eks at vi er et ruralt bondeland med lite urbanisering. Vi er også så heldig at vi bor i et rikt land med frynsegoder, lite korrupsjon og likhet for loven. Med andre ord er det ganske så naturlig at Ola Nordmann er mer tillitsfull til verden rundt seg enn folk som kommer fra korrupte bananstater og tvilsomme regimer. Med andre ord, at albanere og en del andre er mindre tillitsfull enn europas mest naive og priveligerte folkeslag sier i grunn ikke så mye om albanere (som ikke er nevnt i de kildene jeg kunne finne), annet enn at de er en av de folkeslagene som er mindre naive og tillitsfulle enn europas mest naive folkeslag.. der er de jo forøvrig i godt selskap, med sånn ca resten av Europa. Det er kun media som bruker nedlatende betegnelser på denne undersøkelsen. Et seriøst institutt gjør selvsagt ikke det, og kommer slett ikke med ville og nedlatende spekulasjoner for å få lesertall. Nå er det selvsagt ikke slik at "frynsegoder" kommer dalende ned fra himmelen. Verken i Norge, Danmark eller andre land med høy grad av tillit til hverandre. Det er en bevisst politikk hvor et høyt skattenivå er mulig pga høy grad av tillit til at man får tilbake det man betaler inn, og lite skattesvindel. Et høyt skattenivå er ikke mulig uten svært høy grad av ærlighet blant befolkningen. Ærlighet er jo en forutsetning for lite korrupsjon og likhet for loven. Du kan jo bare se på velstående land som Italia og Hellas hvor gjennomsyret svindelkulturen er der selvom de er rike land. Det finnes mange bøker som tar for seg hvor viktig tillit mellom folk er for landets utvikling og dens økonomiske situasjon.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #49 Skrevet 17. oktober 2010 Det er forøvrig ikke norske menn som er spurt spesielt, siden du ser ut til å konsekvent omtale norske menn som Ola Nordmann, og spesifikt Kari Nordmann når du omtaler norske kvinner.
Gjest ? Skrevet 18. oktober 2010 #50 Skrevet 18. oktober 2010 Ja, men husk på at kommende døtre ikke kan velge. En ting er hva man velger selv, men man velger jo også sin far til sine døtre, og det er veldig viktig at man forsikrer seg om at man ikke gambler med sine kommende døtres fremtid. Hvordan albanske søstre behandles sier alt om hvordan døtre behandles også. Ikke i noe land i Europa er ære og stammekultur mer utbredt enn i Albania, Europas fattigste land og trolig det mest korrupte. Det er stooor forskjell på albanerne som er fra bittesmå landsbyer, og albanere fra større byer. De albanerne jeg har møtt på er absolutt ikke så gammeldagse som dere skal ha det til, å hvis dattera vil ut på kvelden eller får seg flere gutte kjærester er dette HELT NORMALT. de er som vanlige mennesker
Gjest Vampen Skrevet 18. oktober 2010 #51 Skrevet 18. oktober 2010 Det er forøvrig ikke norske menn som er spurt spesielt, siden du ser ut til å konsekvent omtale norske menn som Ola Nordmann, og spesifikt Kari Nordmann når du omtaler norske kvinner. Ola Nordmann er et navn brukt på gjennomsnittsnordmannen. Såvidt jeg kan se har jeg brukt Kari Nordmann litt for lite til at du kan si noe om konsekvens. At man i undersøkelsen har snakket med både menn og kvinner er en selvfølge.
Gjest Vampen Skrevet 18. oktober 2010 #52 Skrevet 18. oktober 2010 Det er kun media som bruker nedlatende betegnelser på denne undersøkelsen. Et seriøst institutt gjør selvsagt ikke det, og kommer slett ikke med ville og nedlatende spekulasjoner for å få lesertall. Nå er det selvsagt ikke slik at "frynsegoder" kommer dalende ned fra himmelen. Verken i Norge, Danmark eller andre land med høy grad av tillit til hverandre. Det er en bevisst politikk hvor et høyt skattenivå er mulig pga høy grad av tillit til at man får tilbake det man betaler inn, og lite skattesvindel. Et høyt skattenivå er ikke mulig uten svært høy grad av ærlighet blant befolkningen. Ærlighet er jo en forutsetning for lite korrupsjon og likhet for loven. Du kan jo bare se på velstående land som Italia og Hellas hvor gjennomsyret svindelkulturen er der selvom de er rike land. Det finnes mange bøker som tar for seg hvor viktig tillit mellom folk er for landets utvikling og dens økonomiske situasjon. Tatt i betraktning at du fortsatt har til gode å komme med noen kilder, så forholder jeg meg til de jeg fant, og de bruker betegnelsen naiv. Har du problemer med det, så får du hoste opp en link.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2010 #53 Skrevet 18. oktober 2010 Vår veldferdstat er bygget opp på tillit. Slik er det. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Det sier jo seg selv; når alle har lik rett på ytelser og ingen trenger legge ekstra penger på bordet for å få noe...
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2010 #54 Skrevet 18. oktober 2010 Får samboeren til en som jobber svart straff? Kan hun regne med å få spørsmål og bli dratt inn i saken siden hun sannsynligvis vet at typen jobber svart eller går det kun utover svartjobbern og arb.givern? Jeg så en dokumentar om bl.a. narkohandel i Oslo. "Plata" er velkjent flere steder i Europa og Nord Afrika... Og alle vil dit! De utenlandske som ble intervjuet lo og ristet på hodet da de snakket om hvor lett det er å være kriminell her, hvor åpenlyst det kan foregå osv. Blir de tatt, så får de det bedre i fengsel enn de har til vanlig i hjemlandet. Politiet gjør ikke nok, og nordmenn er naive. Litt mer uskyldig: På landet er det self service på noen gårder. Man kan plukke med seg egg og poteter, betalingen legger man i en boks der. Det funker visst som regel fint. Jeg mener det er naivt og gjenspeiler troen på ærlighet i større sammenhenger også...
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #55 Skrevet 18. oktober 2010 Tatt i betraktning at du fortsatt har til gode å komme med noen kilder, så forholder jeg meg til de jeg fant, og de bruker betegnelsen naiv. Har du problemer med det, så får du hoste opp en link. Hva norsk tabloidmedia skriver for å få lesere er fullstendig irrelevant. At nordmenn og dansker er de minst skeptiske og mener man kan stole på folk flest er et enormt kompliment til både nordmenn og dansker. Folk har erfaring med at folk flest faktisk er ærlige og at man faktisk kan stole på folk i motsetning til i andre land. Alle land ønsker å komme høyt opp på en slik liste, med god grunn. Når folk føler andre ikke er ærlige og kommer unna med det så reduseres også ens egen vilje til å opptre korrekt. Det er ikke akkurat overraskende at en slik kultur også gir seg utslag i et godt samfunn. Du må gjerne være nedlatende om det, men du nyter selv svært godt av det, og det er noe du bør tenke på.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #56 Skrevet 18. oktober 2010 Får samboeren til en som jobber svart straff? Kan hun regne med å få spørsmål og bli dratt inn i saken siden hun sannsynligvis vet at typen jobber svart eller går det kun utover svartjobbern og arb.givern? Jeg så en dokumentar om bl.a. narkohandel i Oslo. "Plata" er velkjent flere steder i Europa og Nord Afrika... Og alle vil dit! De utenlandske som ble intervjuet lo og ristet på hodet da de snakket om hvor lett det er å være kriminell her, hvor åpenlyst det kan foregå osv. Blir de tatt, så får de det bedre i fengsel enn de har til vanlig i hjemlandet. Politiet gjør ikke nok, og nordmenn er naive. Litt mer uskyldig: På landet er det self service på noen gårder. Man kan plukke med seg egg og poteter, betalingen legger man i en boks der. Det funker visst som regel fint. Jeg mener det er naivt og gjenspeiler troen på ærlighet i større sammenhenger også... Det gjenspeiler tilliten mellom folk, og gjør at forretningsdriften kan drives langt mer effektivt ved at man ikke trenger kontrollører, noe man sparer store summer på. Tillit er et enormt konkurransefortrinn for et land, man må være blind og døv for ikke å se det. Dessverre kan tilliten lett brytes ned om mange nok mennesker ser at de kan bryte tilliten som har blitt skapt mellom folk.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2010 #57 Skrevet 18. oktober 2010 Kontrollører trengs, det er bare feiloppfatning at det ikke trengs. Senest i går så jeg i avis at en dame har blitt "lurt" til å gi tilsammen en halv million til daværende kjæreste. Han gjorde ting i hennes navn, hadde plutselig ikke penger når de skulle ut og reise sammen osv. Hvem kan lure andre til å gi så mye penger..? Ingen. Ansvarsfraskrivelse deluxe! Jeg vet at det foregår mye snusk i Norge, men selv jeg ville sikkert bli sjokkert over omfanget.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #58 Skrevet 18. oktober 2010 Kontrollører trengs, det er bare feiloppfatning at det ikke trengs. Senest i går så jeg i avis at en dame har blitt "lurt" til å gi tilsammen en halv million til daværende kjæreste. Han gjorde ting i hennes navn, hadde plutselig ikke penger når de skulle ut og reise sammen osv. Hvem kan lure andre til å gi så mye penger..? Ingen. Ansvarsfraskrivelse deluxe! Jeg vet at det foregår mye snusk i Norge, men selv jeg ville sikkert bli sjokkert over omfanget. Da får du gjøre en analyse da, ved å ta hensyn til om de økte kostnadene veier opp for ran, svindel og annet som du tror vil bli oppdaget. Om du mener du kan drive butikk mer lønnsomt, så er det bare å sette igang.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2010 #59 Skrevet 18. oktober 2010 Svart arbeid i Norge er vel mest maling, snømåking, vasking? Og ikke særlig godt betalt. Ja, de må ha fagbrev. De karene du kjenner går ikke skole nå da? Og bare jobber ved siden?
Gjest Jonny Skrevet 24. februar 2011 #60 Skrevet 24. februar 2011 Huff, huff og atter huff. Ytterligere kommentarer skulle være unødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå