AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #1 Del Skrevet 16. oktober 2010 Apropos albanere i en annen tråd her. Noen jenter fra stedet jeg bor på har drasset med seg albanere hjem fra Hellasferien sin. De er ugifte, men samboere, og karene jobber. Vil det si at de jobber svart, eller er det noen måter de kan jobbe lovlig på? Hvordan får de seg egentlig svart arbeid? Registreres ikke innreisedatoen deres noe sted, og etterlyses de ikke på noe vis hvis det går over 3 måneder uten at de reiser ut av landet igjen? Det prøves ikke å hysjes ned på noe vis, at karene jobber legges det ingen skjul på. Gidder ikke politiet å bry seg? Benytter mange arbeidsgivere seg av albanere som er her ulovlig? Trodde de enten måtte være gift her eller ha fagbrev innen det de skal jobbe med. Men ingen av disse karene har skolegang etter ungdomsskole, de har bare mange års erfaring fra restaurant og reiseliv. Synes dette er ganske hårreisende, men vil ikke blande meg. En av jentene er gravide nå, det blir jo trist hvis karen oppdages og sendes ut. Han får vel ikke komme tilbake da? Synd at jentene og karene ikke tenker lenger enn de gjør, men det ser jo ut til å gå bra også da... Urettferdig at jobber som nordmenn kunne utført hvitt, blir gitt til albanere svart. Er dette utbredt? For meg virker det sånn siden jeg ser flere tilfeller bare på det lille stedet jeg bor. Det er vel ikke annerledes med samboere med norsk dame enn aleneboende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2010 #2 Del Skrevet 16. oktober 2010 Tror ikke det er så lett. Da ville det vært maange flere mannfolk her fra Albania og andre land på Balkan... Bare flaks at de ikke er tatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #3 Del Skrevet 16. oktober 2010 De må ha visum for å komme til Norge. De jobber sikkert hos en albaner som arbeidsgiver. Helt sinnsykt å få barn med en ulovlig innvandrer. Det er barnemishandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bella_ Skrevet 16. oktober 2010 #4 Del Skrevet 16. oktober 2010 Ja blir dem oppdaget sliter de veldig og blir kasta ut av Norge.Svart arbeid er straffbart.Og hva skjer med norske jenter og albanske menn??Serriøst er det så vannskelig å skaffe seg mann her i Norge at man må ty til albanere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ansir Skrevet 16. oktober 2010 #5 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jeg tror de albanere her er forsiktig og lovlydige. Et helt firma med mye albanere burde være under litt oppsyn om at alt går rett for seg... Fatter ikke at noen tør gå rundt å spørre etter svart jobb! De aller fleste i Norge vil ha ting rett for seg, og tror ingen ville nøle ved å si fra til politi eller nav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2010 #6 Del Skrevet 16. oktober 2010 Ja blir dem oppdaget sliter de veldig og blir kasta ut av Norge.Svart arbeid er straffbart.Og hva skjer med norske jenter og albanske menn??Serriøst er det så vannskelig å skaffe seg mann her i Norge at man må ty til albanere. Er du bitter? Synes det skinner litt igjennom... Det er ikke noe problem å skaffe norsk mann, men en som er mørkere i huden, snakker forførende gebrokkent, har høy arbeidsmoral og setter familien sin høyere enn ALT er turnon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2010 #7 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jeg tror de albanere her er forsiktig og lovlydige. Man skal ikke tro, man skal vite... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bella_ Skrevet 16. oktober 2010 #8 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Er du bitter? Synes det skinner litt igjennom... Det er ikke noe problem å skaffe norsk mann, men en som er mørkere i huden, snakker forførende gebrokkent, har høy arbeidsmoral og setter familien sin høyere enn ALT er turnon! Bitter for hva da?Jeg kjenner mange albanere og tro meg de er ikke rene og deres hennsikter med norske kvinner er ikke bra.Albanere er heller ikke mørke i huden,men heller lik bleike;)og for å være helt ælig få av dem er tiltrekkende:)Jeg tror damer med dårlig selvtillit som føler ingen vil ha dem blir fort sjarmert av slike menn.Og jepp de spiller til de får papirene i orden. Endret 16. oktober 2010 av Bella_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #9 Del Skrevet 16. oktober 2010 Er du bitter? Synes det skinner litt igjennom... Det er ikke noe problem å skaffe norsk mann, men en som er mørkere i huden, snakker forførende gebrokkent, har høy arbeidsmoral og setter familien sin høyere enn ALT er turnon! Tror du skal være veldig glad for at du har fått norsk oppvekst og ikke albansk familiemoral inn med morsmelka. La oss håpe eventuelle døtre også får norsk oppvekst og ikke "ære og familie" høyere enn alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Erika Skrevet 16. oktober 2010 #10 Del Skrevet 16. oktober 2010 Jeg kjenner mange albanere og tro meg de er ikke rene og deres hennsikter med norske kvinner er ikke bra.Albanere er heller ikke mørke i huden,men heller lik bleike;)og for å være helt ælig få av dem er tiltrekkende:)Jeg tror damer med dårlig selvtillit som føler ingen vil ha dem blir fort sjarmert av slike menn.Og jepp de spiller til de får papirene i orden. Og slike menn kjenner du? Hvordan har du blitt kjent med dem og hvorfor holder du kontakten? Jeg kjenner en albaner som giftet seg med en norsk dame for snart 10 år siden, mange var skeptiske da, men de er fortsatt sammen. De bor i Albania i sommerhalvåret (nevner jeg fordi han ikke er ute etter å tjene masse penger og holde seg i Norge hele tiden. dama er forøvrig heller ikke rik/var ikke rik da de møttes)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2010 #11 Del Skrevet 16. oktober 2010 Tror du skal være veldig glad for at du har fått norsk oppvekst og ikke albansk familiemoral inn med morsmelka. La oss håpe eventuelle døtre også får norsk oppvekst og ikke "ære og familie" høyere enn alt. Hvordan er denne familiemoralen deres da? Hva er så feil med den og rikig med den kalde/selvopptatt norske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #12 Del Skrevet 16. oktober 2010 hmmm, familiemoralen??? De passer på de små, passer på de gamle, er mer sammensveiset enn min norske familie i hvertfall. Synes det ser ut som om ungene har en god oppvekst rent familiemessig... De reiser ofte på besøk og det trengs ikke å planlegges lang tid i forveien. Liker familielivet der jeg. (men innser at livet som bondekone/hjemmeværende ikke passer meg som i Norge til daglig er det man nesten kan kalles arbeidsnarkoman og ikke elsker vasking...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #13 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hvordan er denne familiemoralen deres da? Hva er så feil med den og rikig med den kalde/selvopptatt norske? Familiemoralen innebærer et sykelig behov for å forsvare "æren" sin og sine døtres og søstres seksualitet. Svært lite ærefullt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #14 Del Skrevet 16. oktober 2010 hmmm, familiemoralen??? De passer på de små, passer på de gamle, er mer sammensveiset enn min norske familie i hvertfall. Synes det ser ut som om ungene har en god oppvekst rent familiemessig... De reiser ofte på besøk og det trengs ikke å planlegges lang tid i forveien. Liker familielivet der jeg. (men innser at livet som bondekone/hjemmeværende ikke passer meg som i Norge til daglig er det man nesten kan kalles arbeidsnarkoman og ikke elsker vasking...) Ja, du trives nok best i Norge for 150 år siden. Da var det slik her også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #15 Del Skrevet 16. oktober 2010 Er få problemer med å ha et visum og det kan brukes av mange. Hvis norske jenter tror noe annet, er de naive. Kjenner serbere. Hyggelig folk som av og til og ofte snylter på nav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2010 #16 Del Skrevet 16. oktober 2010 Mannen er familiens overhode i Albania. Han kan gjøre hva han vil, mens dama må holde seg hjemme og lage mat/oppdra unger. Mannen vil føle seg som gammeldags manndig og forsørge familien. Det ser ut til å være mer vanlig å slå unger og damer enn i Norge, men det er ikke sikkert det er slik. Mulig det gjøres men holdes mer skjult her til lands. Albanske menn virker ekstremt lite romantiske. Ikke reiselyste... Alt handler om jobb og å ta vare på familien, dvs få inn nok penger til seg selv, barna, kona og foreldrene, kanskje onkler, besteforeldre osv. Flere generasjoner bor sammen. Er de ikke gift før de fyller 30 blir de ganske desperate... Forelskelse? Kjærlighet? Hva er det? Nå haster det, jeg tar første og beste! Litt overdrivi kanskje, men ikke langt fra sannheten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #17 Del Skrevet 16. oktober 2010 Mannen er familiens overhode i Albania. Han kan gjøre hva han vil, mens dama må holde seg hjemme og lage mat/oppdra unger. Mannen vil føle seg som gammeldags manndig og forsørge familien. Det ser ut til å være mer vanlig å slå unger og damer enn i Norge, men det er ikke sikkert det er slik. Mulig det gjøres men holdes mer skjult her til lands. Albanske menn virker ekstremt lite romantiske. Ikke reiselyste... Alt handler om jobb og å ta vare på familien, dvs få inn nok penger til seg selv, barna, kona og foreldrene, kanskje onkler, besteforeldre osv. Flere generasjoner bor sammen. Er de ikke gift før de fyller 30 blir de ganske desperate... Forelskelse? Kjærlighet? Hva er det? Nå haster det, jeg tar første og beste! Litt overdrivi kanskje, men ikke langt fra sannheten Ikke rart de er det fattigste og mest underutviklede landet i Europa med et slikt kvinnesyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *anonym Skrevet 16. oktober 2010 #18 Del Skrevet 16. oktober 2010 bare så dere vet det er det STOR forskjell på kosovo-albanerne som kommer hit til Norge, og ''greker-albanere'' Mange av greker-albanerne har bodd i hellas siden de er bittesmå, og snakker langt mer gresk enn albansk. Det er ikke sant at de bare bryr seg om æren av familien. Jeg har albansk kjæreste fra hellas og det er ikke sånn i det hele tatt.. Familien bryr seg ei heller om kjæresten hans kommer fra Afrika, Skandinavia, Hellas eller Albania, eller Kina for den slags skyld. Han har ikke dårlig kvinnesyn, og syns det er greit med jenter (akkurat som gutter) skal få lov til å ha sex med hvem man vil. Likevel så har han jo noe annet en norsk kultur i seg, men det på en positiv måte. mye mindre egoistisk med penger og andre ting, Mye hyggeligere mot folk han ikke kjenner så godt, og en mer hva som er mitt- er ditt holdning. Og det syns ihvertfall jeg er bra. For hele familien hans, og alle vennene hans er det ren SKAM å røre en jente/kvinne. Sånn gjør man bare ikke. At man skal slå folk uansett vet de fleste er galt. han higer ikke etter slosskamper, og ei eller visum i Norge. Det er jeg som vil bo i Norge pga. Jobbmuligheter osv. MEN - så vet jeg dessvere om andre albanere og som går etter skandinaviske jenter med penger , ''sjarmerer dem i senk'' og får visum ved å gifte seg etter 1 år. Så man skal være forsiktig, men alle er forskjellige. Det med svart jobb er bare en utrolig idiotisk dum å gjøre, spesielt hvis man tenker seg en fremtid i Norge, eller noen gang sette foten sin inn igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg igjen Skrevet 16. oktober 2010 #19 Del Skrevet 16. oktober 2010 OG i hans famile, og i andre familier jeg vet om der nede er det egentlig mer damen som er overhode. Vel ja de har en mer gammel skikk , noen er hjemmeværende osv, men mannen skal ha stooor respekt for kvinnen, eller så er det ut av huset. jeg har også sett at onkelen hans ofte gå tur og ta seg av barna uten at moren er der. Så dere må slutte å dømme folkens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #20 Del Skrevet 16. oktober 2010 bare så dere vet det er det STOR forskjell på kosovo-albanerne som kommer hit til Norge, og ''greker-albanere'' Mange av greker-albanerne har bodd i hellas siden de er bittesmå, og snakker langt mer gresk enn albansk. Det er ikke sant at de bare bryr seg om æren av familien. Jeg har albansk kjæreste fra hellas og det er ikke sånn i det hele tatt.. Familien bryr seg ei heller om kjæresten hans kommer fra Afrika, Skandinavia, Hellas eller Albania, eller Kina for den slags skyld. Han har ikke dårlig kvinnesyn, og syns det er greit med jenter (akkurat som gutter) skal få lov til å ha sex med hvem man vil. Likevel så har han jo noe annet en norsk kultur i seg, men det på en positiv måte. mye mindre egoistisk med penger og andre ting, Mye hyggeligere mot folk han ikke kjenner så godt, og en mer hva som er mitt- er ditt holdning. Og det syns ihvertfall jeg er bra. For hele familien hans, og alle vennene hans er det ren SKAM å røre en jente/kvinne. Sånn gjør man bare ikke. At man skal slå folk uansett vet de fleste er galt. han higer ikke etter slosskamper, og ei eller visum i Norge. Det er jeg som vil bo i Norge pga. Jobbmuligheter osv. MEN - så vet jeg dessvere om andre albanere og som går etter skandinaviske jenter med penger , ''sjarmerer dem i senk'' og får visum ved å gifte seg etter 1 år. Så man skal være forsiktig, men alle er forskjellige. Det med svart jobb er bare en utrolig idiotisk dum å gjøre, spesielt hvis man tenker seg en fremtid i Norge, eller noen gang sette foten sin inn igjen. Selv i Hellas er jo det temmelig strenge restriksjoner for kvinner sammenliknet med norsk kultur, og albansk kultur blir bare enda et hakk verre igjen, og så har man afghansk og pakistansk kultur som er hakket verre enn dette igjen. I Hellas er det f.eks. slik at bare 2% av barn født i Hellas fødes utenfor ekteskap. I Frankrike og Norge er det rundt 45%. Det er store kulturforskjeller hva gjelder kvinnens frihet også i Europa (mennene i disse landene kan gjøre som de vil selvsagt, men ikke søstrene deres)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå