Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg er fullstendig sjokoholiker. Eller, det gjelder ikke bare sjokolade, det gjelder alt av søtt og søtsaker; snop, kaker, bakevarer, brus, osv. Jeg ønsker å gå ned litt i vekt(ikke så mye, 6 kg), men søtsuger saboterer alt for meg. Jeg er flink til å spise sunt ellers, og har kommet i gang med trening. Men likevel sliter jeg med å kutte ut på søtsakene.

Jeg har nå bestemt meg for å ha fullstendig sukkerstopp frem til jul, for å detoxe kroppen litt. Er overbevist om at den er avhengig av sukker.

jeg har holdt på i 5 dager, og det går faktisk ganske greit. Men inni hodet mitt har jeg fremdeles lyst på snop. Jeg har aldri kunnet la en smågodtpose ligge, eller ha noe i skapet. Har jeg det hjemme blir det borte på null komma niks.

Hva er hemmeligheten til dere som klarer å la det ligge. Er dere ikke så glade i snop? Tenker dere på at det ikke er godt for dere? Har dere noen triks å dele med noen som synes det er fryktelig vanskelig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tsunade
Skrevet (endret)

Jeg tror at noe av det lureste er å ikke ha snop liggende hjemme, "ute av øye, ute av sinn".

Hos meg har søtsuget dabbet gradvis av jo eldre jeg har blitt.

Nå er jeg bare periodesjokoholiker, og tillater meg å skeie ut i dagene rundt mensen.

Det er jo medisin! :wow::sjokolade:

Endret av Tsunade
Skrevet

jeg er kjempeglad i snop og sjokolade og trodde at jeg aldri kunne slanke meg eller begrense søtinntaket mitt. Men egentlig viste det seg at jeg spiste feil mat. Hvis du spiser godt med protein, så vil du ikke trenge så mye søtt. Regel 2: ikke ha søtsaker i huset. Det er enklere å sabbotere dieten hvis man har noe søtt i kjøkkanskapet. Da sitter man og tenker bare på det ;) Regel3 : velg en dag i uke når du kan spise masse snop. Jeg gjør det hver lørdag. Da kjøper jeg det jeg liker og spiser meg mett på det. :))) i dag for eksempel er en sånn "snopdag" for meg :)))))

Skrevet

Kansje jeg også skal prøve det.. hva med alkohol da?? er det også neinei??

Jeg klarer heller ikke ligge unna godter!! brus går bra men jeg drikker saft da! er student og lager bare mat til meg så det blir ikke så veldig sunt akkurat! jeg har begynt å trene nå.. men ofte gidder jeg ikke.. tror godteret ødelegger!!! men blir det ikke vanskelig i helgene eller når man er på besøk til folk?? huff..

Skrevet

Kansje jeg også skal prøve det.. hva med alkohol da?? er det også neinei??

Jeg klarer heller ikke ligge unna godter!! brus går bra men jeg drikker saft da! er student og lager bare mat til meg så det blir ikke så veldig sunt akkurat! jeg har begynt å trene nå.. men ofte gidder jeg ikke.. tror godteret ødelegger!!! men blir det ikke vanskelig i helgene eller når man er på besøk til folk?? huff..

Hva med å bytte ut vanlig saft med FUN-saft? Søtt men 0 kalorier. Når du er på besøk - spørs hvor ofte det er.. hvis 1 gang i uken, så kan du godt tillate deg litt snop der.Men bedre å begrense seg til frukt. Fruktsalat er jo kjeeempegodt! spesielt med vaniljekesam!! Nam!

Hos oss på jobb har vi en fast kakedag - fredag. Jeg trodde at det skulle bli vanskelig å si nei til kakene, men går helt fint. Kjøper meg den nye SKYR Vanilje + 1 eple og spiser det mens andre spiser kakene sine. Ingen problem! OG i motsetning til de andre blir jeg også mett på en god stund.

Skrevet

Jeg er veldig glad i godteri og sjokolade, og er i tillegg en ordentlig kakemoms, men jeg kan fint gå en uke uten å ha lyst på godteri så lenge jeg er mett, har stabilt blodsukker og god nok tilgang på frukt.

Cluet er å spise mat som metter lenge nok, spise regelmessig og å unngå at blodsukkeret synker ned på kritisk nivå. Da kommer sukkersuget virkelig frem. I tillegg så hjelper det å ikke ha godteri i huset, kun spise lørdagsgodt og å ha massevis av frukt tilgjengelig.

Jeg kan til og med komme meg gjennom selskaper uten å spise kaker, så lenge det er en fruktbolle jeg kan kaste meg over. Alt går, man må bare finne alternativer. :)

Skrevet

Jeg var for noen mnd siden sjokoholiker jeg også :fnise: Men så bestemte jeg meg for å nå var det nok , jeg tenkte på helsen min, og ikke minst tennene mine....Og siden har jeg ikke spist sjokolade eller annet godteri....Det handler om å bare bestemme seg, og holde seg unna fristelser....I starten var det kjempetøft, hadde sug etter sjokolade og godteri ofte, men løste det med å spise noe annet....Har altid med meg noe godt i veska(Frukt, nøtter osv), når jeg skal på kino feks....Nå savner jeg ikke slike ting i det hele tatt, og i stedet for lørdagssjokolade + godis, koser jeg meg nå med en herlig smoothie:)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg også er veldig lite flink på å ikke spise godteri, krppen min er nok også avhengig.

Jeg pleier å kjøpe inn maks mye digg frukt, nøtter og annen type "sunt godt", og si til meg selv "hvitt sukker er ikke din venn. nei nei nei" hver gang jeg går forbi godterihyllene..

Skrevet

Søtsug er et tegn på at noe ikke er som det burde. Det kan være lurt å innta både karbohydrater, proteiner og fett til hvert måltid, og passe på å spise nok totalt sett i løpet av en dag.

Skrevet

Første cluet er å ikke ha noe hjemme. Skriv handleliste og hold deg kun til den. Senk blikket når du går forbi sjokoladen.

Finn alternativer. Oppskjært frukt i kjøleskapet er en ting. Unn deg dyrere frukt.

Ha nøtter tilgjengelig.

Spis nok i løpet av dagen og tilstreb et stabilt blodsukker.

Begrens mengden alkohol og stå over søte drinker.

Kaker kan være ok. Bak en litt sunnere variant: eplekake, gulerotkake osv. Ikke kake med glasur. Mer hverdagskaker som kan erstatte gotteriet. Bak gjerne med litt grovt mel dersom mulig.

Skrevet

For min del var det kun et fullstendig kutt i karbohydrater som hjalp. Det førte til noe søthunger i starten, for så å forsvinne helt. Etterhvert har jeg gjeninnført karbohydrater gradvis, men ikke mer enn maks 50 stykker om dagen. Uansett, hvis jeg vil kose meg så velger jeg f.eks sukkerfritt godteri, sukkerfri brus. Vet at en del da får lyst på søtsaker, så det er ikke å anbefale andre, mens jeg ikke merker noe til at det har noen triggereffekt hos meg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

åh, tusen takk for masse fine svar. Jeg har ingen planer om å kjøpe noe snop med det første, men jeg håper etterhvert å få et mer "normalt" forhold til det. Jeg er vokst opp med 4 søsken, og der gjaldt det å grabbe til seg for å få noe i det hele tatt, og dessverre har jeg tatt med meg den vanen inn i voksenlivet. Skulle ønske jeg bare kunne se på en sjokolade og tenke, "den trenger jeg ikke".

Gjest Nanne70
Skrevet

For meg ser det ut som om det å kutte ned på raske karbohydrater generelt hjelper mot søtsuget, og jeg merker veldig godt at dersom jeg spiser snop, så kommer suget tilbake.

Ellers er det mange som opplever at lysten på søtt øker spesielt om vinteren, dette kommer av at kroppen i mørketiden produserer mindre av et stoff som heter serotonin. For å produsere serotonin, trenger kroppen en essensiell aminosyre som heter tryptofan. Kroppen kan ikke produsere tryptofan selv, men må få det tilført gjennom kostholdet. Matvarer som inneholder mye tryptofan, er bl.a. animalsk protein, som kjøtt, meieriprodukter, egg og fisk, men også vegetabilske produkter som brun ris, cottage cheese, peanøtter, soyaprotein og de fleste typer grønnsaker.

Transporten av tryptofan til hjernen krever karbohydrater, derfor kan lavt serotoninnivå føre til søtsug.

Skrevet

Spørs om total nekt funker - det er noe med å nekte seg ting, da får man automatisk mer lyst på det (i hodet). Jeg tror det er bedre å trappe ned i form av at du lager en avtale med deg selv om å spise EN SJOKOLADE på lørdag f.eks. Ved å trappe ned (du velger selv tempo) så tror jeg at du etterhvert når du spiser mindre sukker, vil få mindre og mindre behov for det, og du vil merke at du egentlig føler deg bedre ved å ikke spise det :)

Men det som har funka for meg når jeg skulle gå ned i vekt var å begynne å skrive opp det jeg spiser (vektklubben.no). Ved å registrere inntaket fikk jeg se svart på hvitt hvor sinnsykt alt for mange kalorier jeg fikk i meg, og fikk samtidig svart på hvitt se hvor enkelt det var å kutte på kaloriene ved å bare kutt ut all den overflødige småspisingen av blant annet sjokolade osv.

Utover det, tipset er å spise nok ordentlig mat gjennom HELE dagen. Spis jevnt så blodsukkeret ikke blir for lavt, da går du lett på en smell. I tillegg, har du merket at du føler deg bedre / mer våken / mer energifull av å ikke spise så mye drittmat? Isåfall, fokuser på de gode følelsene du får av å spise f.eks druer istedet for kjeks, eller fokuser på de dårlige følelsene du får når du putter i deg kaker og snop. Du vil vel ikke gå rundt med dårlige følelser vil du vel? ;)

Finn deg noe annet du liker godt (druer, kiwi, melon - et eller annet) som du kan bruke som en erstatning når du får lyst til å spise kaker, sjokolade osv. Veldig mye av behovet og lysten sitter - som du selv sier, ihodet, så dermed prøv å gjenskape den tilfredstillelsen du EGENTLIG vil ha (nemlig det å kunne sette deg ned å kose deg), med noe annet enn kake bare :=

Skrevet

Søtsug er et tegn på at noe ikke er som det burde. Det kan være lurt å innta både karbohydrater, proteiner og fett til hvert måltid, og passe på å spise nok totalt sett i løpet av en dag.

Er fullt mulig å bli avhengig av snop, slik noen blir avhengig av alkohol. Jeg har alltid hatt nogenlunde samme kosthold, men før måtte jeg ha i meg sjokolade samme hva. Det lå veldig mentalt hos meg.

Skrevet

Er fullt mulig å bli avhengig av snop, slik noen blir avhengig av alkohol. Jeg har alltid hatt nogenlunde samme kosthold, men før måtte jeg ha i meg sjokolade samme hva. Det lå veldig mentalt hos meg.

Du velger å blande inn sykelig avhengighet til søtsaker (finnes det i det hele tatt dokumentasjoner på det?), men jeg tar heller utgangspunkt i hva gjennomsnittet sliter med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...