AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #1 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg synes det er interessant å studere mennesker, sortere dem i kategorier, litt generaliserende og fordomsfullt, men nyttig for å finne fram til noen morsomme konklusjoner. Dette kan for eksempel gjelde ”de fem mannfolktypene” hva angår innkjøp og tilbereding av mat: Nr 1: Han har aldri satt sine ben i et handlesenter. Han vet ikke hvor maten kommer ifra. Han er heller ikke kjent med eget kjøkken. Det er fruen som tar seg av alt som har med innkjøp og matlaging å gjøre. Hvis han en sjelden gang skulle befinne seg på kjøkkenet er det for å skifte en lyspære. Nr 2: Han kjører henne til butikken, men sitter og venter i bilen mens hun handler. Der kan han fikle med mobilen, røyke rullings eller bare stirre tomt ut av vinduet. Som et pakkesel hjelper han henne å bære varene inn på kjøkkenet. Han kan skrelle poteter og koke kaffe. Han kan til og med rydde av bordet og ta seg av oppvasken en gang i blant. Nr 3: Han blir med på shopping, men av ren plikt. Han henger som en hale etter henne mellom reolene og har lite å bidra med om hva som trengs av varer til husholdningen. Hjemme på kjøkkenet kan han slå til med egg, brødbaking eller en svineribbe, men i det daglige er det hun som styrer på med maten. Nr 4: Han er likeverdig med sin frue vedrørende innkjøp, matlaging og husholdning forøvrig. De lager ting sammen eller til hverandre, diskuterer nye retter de vil prøve og elsker å gå på fine restauranter. I butikken går praten livlig mellom de to om oliven og havsalt, svin eller lam. Nr 5: Vi ser ham mellom reolene alene med lang handleliste, svett og småstresset. Fruen sitter hjemme i godstolen, litt overvektig og ser på Hotel Cæsar. Snart er han hjemme med hamburgere og pommes frittes til henne. Han er som en arbeidsbie mens hun er som dronningbien. Hun blir sur når han har glemt Pepsi Max. Det finnes sikkert tusenvis av kategorier og blandinger av disse, men dette er mine 5 som jeg ser og gjenkjenner når jeg gjør innkjøp. -en mann
Fimbrethil Skrevet 16. oktober 2010 #2 Skrevet 16. oktober 2010 Haha! Herlig. Jeg har en til, mannen til denne dama: Hun lager noe innimellom, kommer med en og annen idé, men sulter foran kjøleskapet mens hun venter på at han skal komme hjem og mekke noe stas (som han gjør, og hun elsker det) :rødme:
Gjest Airi Chikako Skrevet 16. oktober 2010 #3 Skrevet 16. oktober 2010 Haha! Herlig. Jeg har en til, mannen til denne dama: Hun lager noe innimellom, kommer med en og annen idé, men sulter foran kjøleskapet mens hun venter på at han skal komme hjem og mekke noe stas (som han gjør, og hun elsker det) :rødme: Kjente meg veldig igjen her Dvs. er flink til å lage mat når han først har bestemt hva som skal lages, men jeg klarer ikke å komme på noe på egenhånd. Etter at vi ble sammen har mine utgifter til mat sunket veldig, siden jeg faktisk lager mat fra bunnen av nå, og ikke kjøper ett eller annet ferdig i desperasjon. Jeg hadde sultet ihel om han hadde stengt meg inne på kjøkkenet. Men jeg gjørt det godt igjen med å bake kaker Kaker er jeg suveren på, av en eller annen grunn.
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. oktober 2010 #4 Skrevet 16. oktober 2010 Min pappa kunne helt sikkert vært i kategori en. Men å påstå at han ikke vet hvor maten kommer fra? Siden han er bonde regner jeg med at han vet at det han høster og dyrene som blir sendt til slakt blir til mat på kjøkkenbordet. Langt mer enn den jevne husmor. Prosessen imellom derimot, kan han særdeles lite om
Gjest Tsunade Skrevet 16. oktober 2010 #5 Skrevet 16. oktober 2010 Denne var morsom, TS! Min samboer er vel sånn...2,5. Jeg har sett noen kvinnelige utgaver av nr.5 med sofapoteter hjemme, bare bytt ut "Hotel Cæsar" med "hvasomhelst på TV" og "Pepsi Max" med "øl".
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2010 #6 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg vil gjerne legge til den skjeldne utgaven utgave 6: hobby gourmetkokken som har en kortere handleliste men handler mye ut over lista, de gode olivenene, den gode osten, det gode kjøttet han plutselig fant, den gode olja etc. Kanskje handler han ikke alltid det som er mest nødvendig, men han elsker å lage mat og kan drømme seg vekk i reolene. Denne mannen er oftest å finne på de gode butikkene som Meny, Ultra etc, men man kan også finne ham springende innom Rema for å handle de resterende tingene han hadde glemt, som han oppdaga når han stod på kjøkkenet hjemme og skulle begynne med matlagingen. Denne mannen lager som regel middag i helgen, men deltar også i den normale matlagingen. Kona blir bortskjemmt. Mannen min er en kombinasjon mellom 4 og 6. Normalt stiller vi ganske likt, men av og til tar han helt av og lager fantastisk gourmetmat, noe jeg ikke er i stand til.
Gjest mee mee Skrevet 16. oktober 2010 #7 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg vil gjerne legge til den skjeldne utgaven utgave 6: hobby gourmetkokken som har en kortere handleliste men handler mye ut over lista, de gode olivenene, den gode osten, det gode kjøttet han plutselig fant, den gode olja etc. Kanskje handler han ikke alltid det som er mest nødvendig, men han elsker å lage mat og kan drømme seg vekk i reolene. Denne mannen er oftest å finne på de gode butikkene som Meny, Ultra etc, men man kan også finne ham springende innom Rema for å handle de resterende tingene han hadde glemt, som han oppdaga når han stod på kjøkkenet hjemme og skulle begynne med matlagingen. Denne mannen lager som regel middag i helgen, men deltar også i den normale matlagingen. Kona blir bortskjemmt. Mannen min er en kombinasjon mellom 4 og 6. Normalt stiller vi ganske likt, men av og til tar han helt av og lager fantastisk gourmetmat, noe jeg ikke er i stand til. Samme her
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #8 Skrevet 16. oktober 2010 Min eks var en 4. Det satte jeg pris på. Det jeg ikke satte pris på var at nye retter han lagde var bare så godt og alt det jeg lagde var greit. Til slutt så ble jeg bare en håndtlanger.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #9 Skrevet 16. oktober 2010 Nr 3: Han blir med på shopping, men av ren plikt. Han henger som en hale etter henne mellom reolene og har lite å bidra med om hva som trengs av varer til husholdningen. Hjemme på kjøkkenet kan han slå til med egg, brødbaking eller en svineribbe, men i det daglige er det hun som styrer på med maten. Denne passet på min eksmann. Bortsett fra at han alltid måtte invitere mora si når han en sjelden gang laget en svær søndagsmiddag. Hun blei jo mektig imponert, må vite. Ellers har jeg også vært borti en slik gourmettype som svinget opp med ting jeg omtrent ikke klarte å uttale navnet på en gang. Var jo gøy og jeg lærte mye der. Det er iallefall mye mer å foretrekke enn en som kun kan klippe over Toroposer.
Gjest Thefainter Skrevet 16. oktober 2010 #10 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg er ganske sikker på at jeg er Nr.4, bortsett fra at det ikke er så viktig for meg at restaurantene er fine da
~white lady~ Skrevet 16. oktober 2010 #11 Skrevet 16. oktober 2010 Haha, morsom liste! Samboeren min er vel en blanding av 3 og 4, tenker jeg. Han var mer deltagende i sånt før vi fikk unger, men som så mange andre har vi havna i den tradisjonelle arbeidsfordelings- fella, der han klipper plenen og jeg tar oppvasken. :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå