Montefalco Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 I en del tråder her inne, dreier det seg om antall gjester. En del skriver at de f.eks. har 50 gjester til middag og 6 til kaffe, 40 til middag og 15 til kaffe osv. Mitt spørsmål er: Hvordan klarer man å kategorisere sine venner og familie? Etter mitt syn er man gjest i bryllupet, og da får en være med på alt, eller så er man ikke gjest. Inviteres kafegjestene kun for at brudeparret skal få gave?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Vi er litt av samme oppfatning, og vil ikke lage "A venner" og "B venner". Enten inviterer vi til hele dagen, eller ikke i det hele tatt.....
agenda Skrevet 15. oktober 2010 #3 Skrevet 15. oktober 2010 Er det ikke mest vanlig at man er feks 20 til middag og 50 til kaffe, og er ikke det bare et spørsmål om økonomi? Servering koster jo huset og bilen.
Montefalco Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2010 Er det ikke mest vanlig at man er feks 20 til middag og 50 til kaffe, og er ikke det bare et spørsmål om økonomi? Servering koster jo huset og bilen. Jeg har vært i noen bryllup, og har aldri opplevd at det har vært kaffegjester. Er det et "bygdefenomen"?
TheaH Skrevet 16. oktober 2010 #5 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg er helt enig i at det er dumt å kategorisere venner på den måten. "Du er bare litt venn av meg derfor kommer du bare til kaffi" - blir bare teit. Har vært i en del bryllup der man bare inviterer rundt 10 stk til kaffi, i de tilfellene har kaffigjestene vært bekjent av brud/brudgom, ikke venn, men som man snakker med når man møter. Bruden eller brudgommen har vært invitert som kaffigjest i kaffigjestens bryllup og det blir derfor naturlig å invitere vedkommende til kaffi. Vet om brudepar i Oslo som har hatt egne kaffigjester, vi bor i en mellomstor by og her er det nokså vanlig med egne kaffigjester. Så det er nok ikke et "bygdefenomen". Vi hadde egne middags- og kaffigjester; men grunnen til det var bare fordi vi egentlig ikke ønsket middag, men likevel følte oss forpliktet til det. Både jeg og mannen ønsket kirkebryllup med kakefest etterpå; middagen ville vi helst slippe da vi begge synes at middager i bryllup er gørrkjedelig. Til middag inviterte vi derfor bare foreldre, søsken med ektefelle og deres barn, besteforeldre og forlovere (forloverne var forøvrig gift med hverandre). Til kaffi kom vennene våre med kjæreste/samboer/ektefelle og tanter og onkler. Vi var derfor helt konsekvent på at ingen venner kom til middag (foruten forloverne), og kategoriserte derfor ikke vennene våre. Forøvrig var middagen i bryllupet vårt kjedelig, både jeg å mannen satt å håpet på at den skulle bli ferdig slik at den skikkelige festen kunne begynne. Festen vi hadde etter middagen var knallgøy
Jade Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Er det vanlig å dele vennegruppene da? Jeg har vært kaffegjest flere steder. Og da har det vært slik at familien var til middagen, og venner til kaffe. Jeg har aldri opplevd at man har bedt noen venner til middag og noen til kaffe. Det kjipeste må vel være om det er <10 kaffegjester, og man må vente en time eller to fordi middagsgjestene (og de GODE vennene) ikke blir ferdig med middagen til planlagt tidspunkt...
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #7 Skrevet 17. oktober 2010 Hvis vi går 30 år tilbake i tid, så var det ikke så vanlig å ha venner i bryllup. Forlovere med følge var venner, men utover det så var det bare vanlig med familie. Var i bryllup i Oslo i august, hvor det var familie til middag og vennene kom til kaffen. Det er vel ikke snakk om A og B mennesker av den grunn. For meg som er voksen nå, så skjønner jeg ikke hvorfor det lages problemer når det er bryllup nå. Be familien til middag og venner til kaffe og dans!
LukaFrost Skrevet 17. oktober 2010 #8 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg har inntrykk av at man ofte har den nærmeste familie til middag og så kommer vennene til kaffe. Så det handler vel ikke om A- og B-venner, men mer om økonomi og at man ønsker å ha både familie og venner rundt seg på denne dagen.
GladeMarianne Skrevet 17. oktober 2010 #9 Skrevet 17. oktober 2010 I utgangspunktet skulle vi kun ha familie og forlovere med partnere til middagen - dette av økonomiske årsaker. Vennene til brudgommen bor i samme by som bryllupet er, mens venninnene til bruden bor 1,5 time unna. På bakgrunn av dette inviteres venninner til bruden til middagen mens vennene til brudgom kun inviteres til kaffe. Brugdom skal snakke med sine kamerater om dette da vi ikke har nok penger til å la alle komme til middag. Hadde alle bodd i samme by og vi hadde hatt økonomi til det hadde alle blitt invitert til middag. Hadde alle bodd i samme by og vi ikke hadde hatt økonomiske midler nok hadde alle venner - både til brud og brudgom - kun blitt invitert til kaffen!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #10 Skrevet 17. oktober 2010 Vi ba rundt 20 ekstra til kaffen, i tillegg til ganske mange til middagen, både venner og familie. Til kaffen ba vi noen søskenbarn vi ikke har mye kontakt med og noen venner. For oss var det den eneste måten vi kunne be alle vi ville ha i bryllupet, vi hadde verken råd eller plass til å be alle til middag. Skjønner at noen synes dette er kjipt, og ideellt sett ville vi bedt alle til alt, men sånn ble det. De som ble bedt til kaffen var i tillegg folk som ikke tok det som en selvfølge å bli bedt i det hele tatt (de fleste har heldigvis forståelse for at det er mange ting som spiller inn på gjestelista i et bryllup), fikk derfor inntrykk av at de fleste heller ble glade for å bli bedt enn skuffa fordi det bare var til kaffen. Tror de fleste forstår at noen venner er nærere enn andre, og i de fleste tilfeller er heldigvis begge partene enige om hvor nære venner man er. Og nei, det handla ikke om gavene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå