AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 laget et opplegg ,ilag med personlig trener . for at det ikke skulle bli kjedelig så satte vi opp mandag spinning 1time å 30 minutter onsdag sykkel å tredemølle føre styrkeapparater tilpasset egentren fredag og søndag styrke i sirkel. der med tredemølle i oppvarminga tredemølle er altfor hardt for mine hæler . så jeg skulle bytte ut det med sykkel til oppvarming. men det vi endra til er fredag å søndag får 1 time spinning først å så 1 time sirkel styrke etterpå. trur dere at det kan være et opplegg som kan funger? som vil gi meg kondis å styrke, selv om de to kommer sammen de 2 dagene. skal ikke ha spinning onsdag, men varmer opp på vanlig trimsykkel da
Stellia Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Kommer alt an på hva målet med treningen er, men en gyllen regel er å utføre styrke før kondisjon.
Gjest scorpius Skrevet 16. oktober 2010 #3 Skrevet 16. oktober 2010 Stellia: hvorfor er det en gyllen regel?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #4 Skrevet 16. oktober 2010 man burde vel ikke trene styrke og kondisjon etter hverandre? Styrke gir beskjed til kroppen om å legge på seg (muskler), og kondisjonstrening gir beskjed om å gå ned i vekt.
ablaze Skrevet 16. oktober 2010 #5 Skrevet 16. oktober 2010 kjør på! jeg liker best å trene kondisjon før styrke, for hvis jeg tar styrken først er jeg så tung/trett i beina når jeg skal begynne å løpe/hoppe. de fleste senter setter opp slike kombinasjoner nettopp fordi det er en fin kombinasjon! god trening
Crazy Daisy Skrevet 16. oktober 2010 #6 Skrevet 16. oktober 2010 Helt enig med Ablaze! Jeg blir også veldig tung i beina og har nesten ingen krefter til hoppe/spinne. Jeg tror at man nesten må lytte på kroppen sin for å forstå hva som er bra. Gyllen regel: man skal få energi etter trenning. Blir man helt utmattet, så er det noe galt.
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. oktober 2010 #7 Skrevet 16. oktober 2010 man burde vel ikke trene styrke og kondisjon etter hverandre? Styrke gir beskjed til kroppen om å legge på seg (muskler), og kondisjonstrening gir beskjed om å gå ned i vekt. Ikke helt sånn det fungerer gitt. Styrke bryter ned musklene, og kroppen må derfor bygge de opp igjen. Kondisjonstrening øker lungekapasiteten, og gir overhodet ikke beskjed om å gå ned i vekt. Veldig, veldig, grovt sagt altså. Jeg er enig med de to siste her. For min del funker det best med kondisjon først så styrke. Har jeg lagt på mye motstand på spinning så hender det imidlertid at jeg må ta lettere vekter når jeg trener beinstyrke, for da har de jo alt fått en treningsøkt!
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #8 Skrevet 16. oktober 2010 okei, så da kan jeg greit prøve på det oppsettet, med spinningen føre og styrken etterpå. jeg tar så tak at jeg blir skikkelig trøtt etter treningen jeg. er ikke det riktig sa du?
Stellia Skrevet 16. oktober 2010 #9 Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Stellia: hvorfor er det en gyllen regel? Å trene styrke og kondisjon på samme dag er i grunn litt motsigende, og gir kroppen blandet signaler. Kondisjonsøkten rett etter styrkeøkten er en genial måte å forbrenne fett på! Da er glykogenlagrene tomme, og kroppen benytter seg av fettlagrene for å hente energi. Endret 16. oktober 2010 av Stellia
KineFred Skrevet 16. oktober 2010 #10 Skrevet 16. oktober 2010 Her var det mye rart gitt. Grunnen til at man skal trene styrke først, er fordi man da tømmer musklene for glykogen. Trener man da kondisjon etterpå har ikke kroppen noe glykogenlager å bruke, og må derfor forbrenne mer fett. (det er vel ønskelig) Hvis vi snur på dette og trener kondis først må man altså brenne tomt glykogenlagrene før man forbrenner fett. Når så fettforbrenningen har startet skal man gå over til styrketrening hvor man er helt avhengig av glykogen i musklene for å yte.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #11 Skrevet 16. oktober 2010 ts her en blir forvirret maks i d verden her. ingen sier likt. fysioterapeuter sier å ulikt på øvelser jeg kan gjør el må ikke gjør. å d er vist blandet med meninger om styrke etter spinn el omvendt men senterene legger jo spinning el annen kondis økt først å så styrken? men blir det helt galt for kroppenda?
Crazy Daisy Skrevet 16. oktober 2010 #12 Skrevet 16. oktober 2010 all bevegelse er bra!! med mindre du ønsker å bygge muskler la deg selv bestemme hvilken aktivitet du trives best med. Spinning og styrke etter det er kjempebra! og hvis du trives med det, så er det også bra for kroppen din!
Stellia Skrevet 16. oktober 2010 #13 Skrevet 16. oktober 2010 Her var det mye rart gitt. Grunnen til at man skal trene styrke først, er fordi man da tømmer musklene for glykogen. Trener man da kondisjon etterpå har ikke kroppen noe glykogenlager å bruke, og må derfor forbrenne mer fett. (det er vel ønskelig) Hvis vi snur på dette og trener kondis først må man altså brenne tomt glykogenlagrene før man forbrenner fett. Når så fettforbrenningen har startet skal man gå over til styrketrening hvor man er helt avhengig av glykogen i musklene for å yte. My point exactly.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #14 Skrevet 16. oktober 2010 oke til dere to siste. så da kan jeg gjøre d slik. pøver de en periode. skal jo ikje bygg store muskler-d kan vel ikje vi kvinner så likevel, men vil ha betre sunnere å sterkere kropp. og d vil jo en få uansett. rekkefølge. men skal jeg ha mere muskler oppbygs så må jeg ha hver sine dager eller omvent rekkefølge
en kompis Skrevet 17. oktober 2010 #15 Skrevet 17. oktober 2010 kjør på med opplegget. du ser selv om det virker, og er du "nybegynner" vil du ha fremgang uansett hva du gjør:) kjenn etter hvordan du føler deg før, under og etter trening. Eneste lille "problemet" jeg kan se er visst du kjører tung bentrening på søndag, så kan det hende du får ei sur trening på mandag når du skal trene halvannen time med spinning:)
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #16 Skrevet 17. oktober 2010 ja er ikje lett vite. veileder satte jo opp prog samen med meg, el tydeli han anvbefalt d så d et bli 2 timer søndag med spinn så styrke så halvannen time spinn mandag igjen, får høre med de på senteret igjen. spør de andre somm jobber å ikke bare en so er veileder
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #17 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg har fått en treningsplan på treningssenteret mitt,og der ble jeg fortalt at jeg alltid skal trene styrke først. Uansett om jeg skal jogge på tredemølla eller bli med på en felles time etterpå. Jeg måtte være helt uthvilt for å yte maks i styrketreningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå