Væren Skrevet 8. oktober 2003 #1 Skrevet 8. oktober 2003 Katten vår, Tiger, er litt rar av og til! Han kan sitte på gangen og mjaue og klage, og når vi reiser oss fra sofaen for å slippe ham ut (vi tror han må ut og tisse), så løper han i forveien ut på vaskerommet og hiver seg over maten! Før trodde vi at han ville gi beskjed om at det var tomt for mat, men han har både nok mat og rikelig med vann, så det er ikke det! Når vi kommer ut dit, er han så opptatt med å spise, at han ikke ser på oss en gang! Hva er det han vil? Er det noen som forstår seg på katters psykologi, og som kan gi en god forklaring på dette? *Uforstående sau* :klø:
Gjest gjesta Skrevet 8. oktober 2003 #2 Skrevet 8. oktober 2003 Kanskje pus rett og slett vil ha selskap? Katter er sosiale dyr. Pusen vår nekter å gå til matskålen sin om morgenen. Hun sitter først ved siden av sengen, så OPPI sengen og mjauer. Når jeg omsider rusler til kjøkkenet sammen med henne, - da spiser hun maten som ligger i skålen. (muligens er dette fordi katten min er så lat at hun ikke tar sjansen på bomtur) Katter er snåle!
Labella Skrevet 8. oktober 2003 #3 Skrevet 8. oktober 2003 Han er sikkert bare selskapssyk! Mine katter liker også best å ha med seg noen når de skal spise! Herlige skapninger! :D
Agnes Skrevet 8. oktober 2003 #4 Skrevet 8. oktober 2003 Ja, ville katter jakter jo ofte i flokk, så kanskje han vil ha selskapet ditt på vaskerommet for å "dele byttet"?
Væren Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2003 Tror dere det??? Åhhh..... *blir svak av forelskelse* Skjønne, skjønne pusen min!!! Må bort og kose med ham med en gang!
Padmee Skrevet 9. oktober 2003 #6 Skrevet 9. oktober 2003 Mine katter (eller mamma sine egentlig) gjør dette hele tiden, og det er, som flere har sagt, fordi de vil ha selvskap når de spiser. Dette har ingenting med at ville katter jakter i flokk, noe som bare løver gjør,og vil dele byttet med deg. Det er rett og slett fordi de vil at du skal holde vakt slik at ikke noen farlige dyr kommer å tar dem mens de spiser. De har ingen planer om å dele maten sin med noen nemlig, og siden de har lært at matmor er noen rar katter som ikke spiser sånn god kattemat, er matmor perfekt å bruke som "vaktbikkje". Det ligger altså ikke noe søt omtanke i dette, kun katteegoisme. Men at de er noen herlige dyr er jeg helt enig i.
Væren Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #7 Skrevet 9. oktober 2003 Det er rett og slett fordi de vil at du skal holde vakt slik at ikke noen farlige dyr kommer å tar dem mens de spiser. ...og jeg som trodde at katten ville ha fred når den spiser, og har lært opp ungene også til å ikke forstyrre den! Så det den egentlig vil, er bare at vi skal stå der og vokte over den! Merkelig og litt søtt! :D
Gjest gjesta Skrevet 9. oktober 2003 #8 Skrevet 9. oktober 2003 *føler meg stor og sterk* jeg tviholder på teorien om at pusen vår er så lat at hun er redd for bomtur til matskålen.
Væren Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #9 Skrevet 9. oktober 2003 Det kan jo også virke som om det er noe i din teori, Mie! Liksom: "Kan du følge meg ut på vaskerommet til matskålen min, bare sånn i tilfelle du må skifte vann og fylle på mer mat, likevel?"
Isiselin Skrevet 9. oktober 2003 #10 Skrevet 9. oktober 2003 Hehe! Dette minner meg om noe en av mine katter gjør. Denne katten (han bor hjemme hos min mor. Han er vel familien vår sin pus) pleier å vekke min mor og stefar om natten for at han skal få selskap når han skal spise. Han gir seg ikke før noen av dem står opp, mjauer, trår på dem og bærer seg verre for at de skal gå inn på kjøkkenet og se på at han spiser... Fryktelig irriterende, men Pus er så søt og bortskjemt at det blir som regel slik han vil ha det... Hehe!
Væren Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #11 Skrevet 9. oktober 2003 Blir mer og mer overbevist om at dette har et rent sosialt motiv!
Isiselin Skrevet 9. oktober 2003 #12 Skrevet 9. oktober 2003 Blir mer og mer overbevist om at dette har et rent sosialt motiv! Ja, det tviler jeg ikke et sekund på... :D
Agnes Skrevet 9. oktober 2003 #13 Skrevet 9. oktober 2003 Mine katter (eller mamma sine egentlig) gjør dette hele tiden, og det er, som flere har sagt, fordi de vil ha selvskap når de spiser. Dette har ingenting med at ville katter jakter i flokk, noe som bare løver gjør,og vil dele byttet med deg. Det er rett og slett fordi de vil at du skal holde vakt slik at ikke noen farlige dyr kommer å tar dem mens de spiser. De har ingen planer om å dele maten sin med noen nemlig, og siden de har lært at matmor er noen rar katter som ikke spiser sånn god kattemat, er matmor perfekt å bruke som "vaktbikkje". Det ligger altså ikke noe søt omtanke i dette, kun katteegoisme. Men at de er noen herlige dyr er jeg helt enig i. Jo, jeg mener at dette er en form for katteflokkmentalitet, selv med din forklaring, Padmee.. som igrunnen ikke er så langt fra min egen. Flokkmentalitet med "deling" av byttet (som jeg kaller det) er absolutt en form for katteegoisme; det er et eksempel på en tilpasning for å klare seg best mulig. Man er sterkere og tryggere om man er flere. Løver jakter ganske riktig i flokk. Og er avhengige av hverandre for å få jaget vekk for eksempel hyener som gjerne vil ha sin del av løvenes bytte. Løvene jager ikke vekk sine egne flokkmedlemmer, men rangordningen innenfor flokken holdes mht hvem som får spise først og best gjør seg naturligvis gjeldene. Løver "deler" altså byttet seg imellom, selv om de kjemper innbyrdes og naturligvis er opptatte av å gafle i seg mest mulig selv; de bruker jo hverandre til å holde hyener vekke for å få ha byttet i fred.
Titti72 Skrevet 10. oktober 2003 #14 Skrevet 10. oktober 2003 Katten vår gjør det mange ganger om dagen, men kun for at vi skal gi han boksmat. Han stirrer på oss, gjerne i 1 time, mens han mjauer/piper, helt til vi fyller på med mat.
Sheba Skrevet 10. oktober 2003 #15 Skrevet 10. oktober 2003 *Kjenner meg igjen*! Dette gjorde min katt også, han spiste mye mer hvis en av oss sto/satt ved siden av skåla hans ute på kjøkkenet mens han spiste. Har alltid trodd at det var fordi han var selskapssyk! :D Og skjønner han godt jeg, det er jo mye hyggeligere å spise sammen med noen enn alene!
Joplaya Skrevet 10. oktober 2003 #16 Skrevet 10. oktober 2003 Kjenner igjen mønsteret! Prøvde ut en gang. Gikk inn til matskålen sammen med pusen, gikk ut igjen og 2 sek etter var pusen etter. Gikk inn igjen og ble stående sammen med pusen - hun spiste til hun ble mett... I tillegg vil denne pusen ha haug på fatet sitt. Går ikke an å spise om det er flatt. Har hun spist på ene siden av fatet må vi rote litt oppi så den delen igjen blir fylt med mat
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #17 Skrevet 1. desember 2018 På 8.10.2003 den 23.16, Væren skrev: Katten vår, Tiger, er litt rar av og til! Han kan sitte på gangen og mjaue og klage, og når vi reiser oss fra sofaen for å slippe ham ut (vi tror han må ut og tisse), så løper han i forveien ut på vaskerommet og hiver seg over maten! Før trodde vi at han ville gi beskjed om at det var tomt for mat, men han har både nok mat og rikelig med vann, så det er ikke det! Når vi kommer ut dit, er han så opptatt med å spise, at han ikke ser på oss en gang! Hva er det han vil? Er det noen som forstår seg på katters psykologi, og som kan gi en god forklaring på dette? *Uforstående sau* :klø: Han har nok bare litt humor og liker å lure dere litt 🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐱🐱🐱🐱🐱🐱🐱 Anonymkode: f0ade...279
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #18 Skrevet 1. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han har nok bare litt humor og liker å lure dere litt 🐈🐈🐈🐈🐈🐈🐱🐱🐱🐱🐱🐱🐱 Anonymkode: f0ade...279 Ta åsså sjekk hvilket år denne tråden er fra.... 2003!!!! Tror du virkelig at svaret ditt er av betydning nå?? Anonymkode: e0ac0...327 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2018 #19 Skrevet 1. desember 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta åsså sjekk hvilket år denne tråden er fra.... 2003!!!! Tror du virkelig at svaret ditt er av betydning nå?? Anonymkode: e0ac0...327 Katten er sikkert død nå. Anonymkode: 3c60b...0f4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå