Gå til innhold

Mitt kosthold - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har i lengere tid hatt et veldig varierende matinntak, preget av perioder med overspising/sulting. Dette har ført til at jeg har vanskelig for å forholde meg til hvor mye som er "normalt" å spise i løpet av en dag. I det siste har jeg satt opp planer for hva jeg skal spise hver dag, og fulgt de rimelig greit. En dag kan feks se slik ut:

Frokost: En posjon havregrøt kokt på vann

Lunch: En banan, en smoothie, litt nøtter

Middag: 2 kyllingwraps

Kvelds: En kiwi eller youghurt

Jeg føler selv at dette er tilstrekkelig med mat, men synes ofte de rundt meg spiser en del mer. Hvordan ser dette ut i deres øyne? Setter pris på tips til forbedringer.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er for lite. Og alt for lite proteiner!!

Gjest goodtwin
Skrevet (endret)

Mye frukt er bra, men kanskje du burde fått med litt mer grønnsaker?

http://matportalen.no/Emner/matpadata <-- er et program du kan bruke hvis du f.eks vil se om du får i deg nok næringsstoffer etc. Du kan jo prøve å lage en meny ved å bruke det?

Endret av goodtwin
Skrevet

Frokost og middag virker OK, men den lunchen tror jeg hadde drept meg utover dagen. Altfor lite mettende! Få inn noe med proteiner der. Salat med kjøtt/kylling/fisk/egg eller noe sånn i tillegg til det andre.

Skrevet

Er planen din å spise så lite kalorier at kroppen din skrur på bråbremsen og tror det er fare på ferde, og dermed skrur ned forbrenningen? Det er det som kommer til å skje om du fortsetter å spise på den måten der.

Eks. grønnsaker kan du spise masse av med god samvittighet. Det er sunt for deg, gir mer næring enn frukt til 50% av måltidene dine og er lavt på kalorier. Det er heller ikke farlig å spise mer kjøtt. Liker du egg for eksempel? Hva med å koke havregrøten med en spiseskje olje og bytte vann med melk?

Nå vet jeg ikke hvordan vekt og høyde er på deg eller noenting, men tar utgangspunkt i at du er normalvektig sånn ca.

Skrevet

Takk for råd! Hvis jeg har forstått det riktig så får jeg i meg for lite kalorier? Er ca 163 cm og veier 45 kg, hvis det har noen betydning. Skal prøve å spise mer grønnsaker i alle fall. Er også veldig glad i egg!

Skrevet

Hei!

Jeg har i lengere tid hatt et veldig varierende matinntak, preget av perioder med overspising/sulting. Dette har ført til at jeg har vanskelig for å forholde meg til hvor mye som er "normalt" å spise i løpet av en dag. I det siste har jeg satt opp planer for hva jeg skal spise hver dag, og fulgt de rimelig greit. En dag kan feks se slik ut:

Frokost: En posjon havregrøt kokt på vann

Lunch: En banan, en smoothie, litt nøtter

Middag: 2 kyllingwraps

Kvelds: En kiwi eller youghurt

Jeg føler selv at dette er tilstrekkelig med mat, men synes ofte de rundt meg spiser en del mer. Hvordan ser dette ut i deres øyne? Setter pris på tips til forbedringer.

:)

Du spiser sunt, og får faktisk i deg en del proteiner både gjennom nøtter, kylling og yoghurt.

Men du bør også få i deg fet fisk som f.eks laks, tunfisk eller makrell pga de essensielle fettsyrene.

Rødt kjøtt, pga aminosyrer og jern.

Du spiser for lite til kvelds, et par brødskiver/knekkebrød med noe godt pålegg hadde gjort seg veldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...