Gå til innhold

Å få kattunge når man har hund fra før.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i lengre tid fundert litt på om jeg skulle skaffe meg en kattunge. Problemet er at jeg har en hund fra før. Han er en 10 år gammel blandingshund. Han er ikke veldig aggressiv ovenfor andre hunder og katter, men bjeffer på dem, det gjør han. Vanskelig å si om han er aggressiv eller bare ivrig etter kontakt. Han har aldri angrepet andre dyr han har møtt i allefall. Men han bjeffer intenst etter de han ser langs veien.

Det jeg lurer på, er om det overhodet er noen mulighet for at det ville gå bra om jeg hadde tatt en kattunge i hus? Har hørt at det kan gå bra, så lenge det er en kattunge, og ikke en voksen katt. Jeg vet jo ikke hvordan hunden min ville ha reagert på kattungen, siden jeg aldri har fått testet det ut. Noen som har erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig stor sjanse for at det vil gå helt fint. Det er mye lettere å vende en hund til et nytt kjæledyr enn det er med en katt. Enda større sjanse er det om du får deg en kattunge. Hunden vil antagelig snuse på den, og enten være litt ivrig etter å leke eller helst overse den. Det er sjelden det er problemer mellom hunder og kattunger. I såfall er det fordi kattungen er for påtrengende. ;)

Skrevet

Gikk bra her ihvertfall. Hunden vår var glad i å jage katter, men vendte seg fort til vår egen når vi fikk :) hun var flink i å si ifra og da, ble hunden for nærgående var det ut med en klo :P første natta lå de og nistirra på hverandre hele tida, men tok ikke så lang tid før de delte både seng og sofa :) var så gøy å se på hvordan de lekte sammen. Hunden vår er dessverre død nå, og de første dagene etter han var borte var det akkurat som om pus gikk rundt og "lette" etter noe.. vi får oss ny hund til våren, og tror pus takler det bra :)

Så, solskinnshistorie her iallefall ;) går nok fint!

Skrevet

Gikk bra her ogsaa.

De sov sammen i hundekurven fra dag en.

Men hunden var vant med smaadyr fra foer, marsvin, hamstere, rotter osv.

Skrevet

Vi hadde to katter fra før og fikk to omplasseringshunder fra hver sitt hjem, Bullmastiff og Border. Begge hundene var lært opp av de respektive eierne at det var greit å jage katter, så de ble litt forvirret når de kom hit. Ettersom kattene er mindre dyr, har de et rom som er "hundefritt", men det tok ikke lang tid før begge kattene hadde satt seg i respekt (uten slossing) og hundene så bort når de kom inn i andre rom. Ute må kattene passe seg for fremmede hunder uansett, men vi har ikke opplevet at våre hunder har jaget husets katter. De skjønner at kattene er en del av flokken. Om de får beskjed om det. Hunden skal ha lavere status enn katten, så det er alltid hunden som skal irettesettes.

Se på tråden til hun som spør om det motsatte også.

Skrevet

I såfall er det fordi kattungen er for påtrengende. ;)

Bemerk dét, at en hund skal være minst like tålmodig mot en valp eller en kattunge, som den er mot et annet barn. Den skal ikke gjøre utfall, knurre, glefse eller bite, mer enn du ville aksepteret den gjorde det mot et barn. Da er det feil på hundens psyke.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig. Hvis en kattunge ikke gir fred, så mener jeg hunden har lov til å både knurre og glefse. Det er en del av hundens språk, og er en måte for hunden å fortelle at noen tråkker over dens grenser.

Skrevet
Bemerk dét, at en hund skal være minst like tålmodig mot en valp eller en kattunge, som den er mot et annet barn. Den skal ikke gjøre utfall, knurre, glefse eller bite, mer enn du ville aksepteret den gjorde det mot et barn. Da er det feil på hundens psyke.
Tullprat! Selv en valpemor knurrer og glefser mot sitt avkom, men hun er aldri fysisk og i hundeverdenen er det stor forskjell på å "vise tennene" og å faktisk bite. Kattungen på sin side har sitt språk med fresing og slag med poten. (Katter kan klaske til med poten uten å ha klørne ute, så de har også nyanser).

En kattunge i hus med en voksen hund er som regel helt uproblematisk. Litt fresing og usikkerhet de første par dagene hvis kattungen ikke er vant til hunder fra før, mens en voksen hund vet instiktivt at dette er en "baby". Så lenge kattungen får fred til å finne sine gjemmesteder og hunden ikke er en hyperaktiv kattejeger, går det helt fint!

Skrevet

Bare sørg for at kattungen kan hoppe opp på noe i høyden, klipp klørne til katten og la det stå til :) Hunden får tåle å bli satt på plass, det går stort sett alltid bra. Mange hunder oppfører seg også annerledes når det er kattunger, som om de forstår at de er babyer. Ha hunden i bånd første gang de møtes, men unngå stramt bånd.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig. Hvis en kattunge ikke gir fred, så mener jeg hunden har lov til å både knurre og glefse. Det er en del av hundens språk, og er en måte for hunden å fortelle at noen tråkker over dens grenser.

Enig! Så lenge den faktisk ikke gjør skade, har den lov til å både knurre og nappe hvis katten ikke tar et STORT hint fra hunden. De ordner stort sett opp selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...