AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 Skal kjøpe oss hus, som er et "ferdighus" som driver og bygges. Hva mener du at et hus bør inneholde? Da tenker jeg ikke på 3 soverom og stue, men hva er det du setter mest pris på i huset ditt? (Feks. flislagt vaskerom, varmepumpe osv..) Bare for å få litt ideer om vi har glemt noe "viktig".
Oktobermamma Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Bad/toalett i begge etg. Skittentøys sjakt fra 2 etg ned til vaskerom i 1 etg, nok skapplass på bad/soverom og kjøkken.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #3 Skrevet 15. oktober 2010 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=498128&st=0&p=8206524&hl=bygge&fromsearch=1&#entry8206524 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=127378&st=80&p=7309774&hl=bygge&fromsearch=1&#entry7309774 Et par tråder som omhandler emnet.
Gjest Consensio Skrevet 15. oktober 2010 #5 Skrevet 15. oktober 2010 Det jeg satte mest pris på når jeg bodde i et stort hus var: Sentralstøvsuger. Slapp å bære støvsugeren opp og ned trappa.Skittentøysjakt som nevnt over her.Masse skapplass på vaskerom og baderomEn stor gang med plass til skap og sitteplassVeranda...åh som jeg savner veranda, selvom vi har gressplen nå, så er det noe eget med en liten veranda man kan sitte på.Sitteplasser på kjøkkenet og en god planløsning på kjøkkenet. Gjerne skuffer og skap som kan trekkes ut istedenfor å åpnes med dør. Det gjør en ganske stor forskjell å slippe å måtte bøye seg og grave inne i et skap for å finne den kjelen man vil ha. Samme med tørrskapet (hvor man har krydder, mel, sukker, kjeks og alt mulig slikt), å kunne trekke ut skapet/hyllene.
Gjest Spinell Skrevet 15. oktober 2010 #6 Skrevet 15. oktober 2010 Noe av det jeg er veldig fornøyd med er separat do med tilkomst rett ved inngangsdøra slik at en slipper å gå gjennom hele huset hvis behovet melder seg når en er ute. Flislagte gulv i entreen - slitesterkt og enkelt å vedlikeholde. Det er en stor fordel i rom der det trekkes inn sand og grus utenfra. Mye bod- og skapplass, og vaskerom som er stort nok til klestørk er også utrolig greit! Utvendige persienner for solavskjerming på alle syd- og vestvendte vinduer stenger den verste varmen ute i sommerhalvåret. Jeg er dessuten veldig glad i kjølerommet vårt! Utrolig greit til oppbevaring av større mengder frukt og grønt, juice og brus og andre matvarer som skal stå kjølig. Ikke minst er det en velsignelse når vi har mange gjester og mye mat, kaker og desserter som skal holdes kjølig. (Ikke at vi har store middagsselskaper hver uke, men likevel )
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #7 Skrevet 15. oktober 2010 Takk for svar folkens. Eneste av tingene ovenfor vi ikke har med er skittentøysjakt, men 3 av soverommene, pluss vaskerom er i 1 etg. Det siste soverommet er oppe.
Jinx82 Skrevet 16. oktober 2010 #8 Skrevet 16. oktober 2010 Vegghengt toalett - kjedelig å komme til under rengjøring når det står fastmontert på gulv.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #9 Skrevet 16. oktober 2010 vaskerom med egen utgang til tørkestativet
Sola^ Skrevet 16. oktober 2010 #10 Skrevet 16. oktober 2010 Viss eg hadde plass og mulighet ville eg hatt bidé på badet. At vindaugene er lette å vaske. 2 bad og 1 toalett. Det eine badet kun til hovedsoverommet...luksus...helst garderobe til hovedsoverommet. Toalett ved utgangen. Nok stikkontakter! Legg opp internettkontakter samstundes rundtom i huset. Skikkeleg innredning på vaskerommet med mulighet til å sortere tøy, brette, legge i blaut osv.
Gjest Illiya Skrevet 16. oktober 2010 #11 Skrevet 16. oktober 2010 Matavfallskvern er et must for meg. Vi har nettopp flyttet fra et relativt nytt hus til et velholdt 70-tallshus, og kverna er faktisk det jeg savner mest. Bodplass er viktig, det er det lite av i nye hus....også sliter en med å plassere ting en bruker sjelden. Nå har vi mye mer bodplass og oppbevaringsplass enn før. Sentralstøvsuger hadde vi, nå har vi en vanlig, og jeg synes den er like grei. Den lange slangen på sentralstøvsugeren er et større herk å ta med ut fra vaskerommet enn det er å ta ut en vanlig støvsuger. Vi hadde vannbåren varme, men vi har et godt og varmt hus nå også, så det savner jeg ikke noe særlig. Savner de gode kolonialskuffene på kjøkkenet, og uttrekkbare skap. Vegghengt toalett er veldig greit! Dusjkabinett er også veldig greit i forhold til vannskader, men ikke i forhold til rengjøring. Det er utrolig mange steder det samler seg skitt i et dusjkabinett, så jeg har ofte brukt tannkost for å komme til alle steder.
Gjest Harriet Skrevet 16. oktober 2010 #12 Skrevet 16. oktober 2010 Dette er et must etter min erfaring: Vegghengte toalett Sentralstøvsuger Vannbåren varme Skikkelige uteplasser med sol til langt på kveld Garasje Stekeovn i høyskap Utendørs vannkraner både på husets fram- og bakside Utendørs stikk-kontakt både på husets fram- og bakside Skyvedørsgarderobe i entreen (mye ryddigere enn å ha ytterklær henge framme) Masse stikk-kontakter Mest mulig skjulte ledninger Parkett og fliser på alle gulv Ekte gammeldagse gardiner i de fleste vinduene (er mektig lei av lameller) Fliser på gulv og vegger på bad, vaskerom og totaletter Plass til stort spisebord Dette er mine viktigste erfaringer etter å ha bygd hus to ganger.
Katana Skrevet 17. oktober 2010 #13 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg synes det er greit å ha flislagt vaskerom med egen inngang (slipper å gå gjennom huset med skittent treningstøy/jaktklær), veldig greit å ta inn hunden der også, så den får en tørk før den går videre i huset. Vannbåren varme. Det er bra med sentralstøvsuger. Jeg har ikke kjøleskap, men kjølerom. Gjesterom med eget bad. Praktisk med (gjeste)toalett i tilknytning til inngangsparti. Stort kjøkken. Stue med peis. Skjermet uteplass (med utgang direkte fra kjøkken). Garasje.
Gjest Spinell Skrevet 18. oktober 2010 #14 Skrevet 18. oktober 2010 Matavfallskvern er et must for meg. Vi har nettopp flyttet fra et relativt nytt hus til et velholdt 70-tallshus, og kverna er faktisk det jeg savner mest. Hvis du skal bygge hus og ønsker deg matavfallskvern: vær obs på at det er et generelt forbud mot slike kverner. Det kan likevel være lovlig med matavfallskvern under visse betingelser, f.eks etter kommunalt vedtak eller hvis en har privat avløpsanlegg. Kontakt derfor kommunen du bygger i før du monterer matavfallskvern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå