Lammarau Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 Heisann dere Jeg eier da en hest som er 9 år i morgen og er overvektig. Jeg driver å diskuterer med ei vennine som er i stallen om hva som er rett angående fòring av hester, spesielt min da. Men det som hun sa til meg var at han legger på seg av alt brødet som jeg gir. er dette rett? Det som jeg gir til kvelds er: - 1 brød - En stor neve med green power - En neve med complett - 1 liter med kli - 7 gulrøtter - 2 epler - 15 ml flytende B-vitaminer Til morning: - Halvt brød - En neve med complett - bittelitt greenpower - 3 gulrøtter - 1 eple - 15 ml flytende B-vitaminer Derfor trenger jeg deres hjelp litt...
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg antar at du har oversikten når det gjelder complett og greenpower, men du gir for mye brød. 1-2 skiver i blant er nok. Hun har rett, så lenge du følger förplanen ellers.
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. oktober 2010 #3 Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Umulig å si hvor mye en hest trenger uten å vite størrelsen og aktivitet. Man kan godt fore med brød, men da må man ha oversikt over hvor mye man gir i forhold til hva hesten trenger. Edit: jeg ser forsåvidt ikke helt hensikten med å fòre med brød heller, men det er mulig at det bare er meg. Når man uansett gir komplett må det da være mye enklere å bare gi det, lettere å regulere ift inntak. Endret 15. oktober 2010 av Wolfmoon
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #4 Skrevet 15. oktober 2010 Ja, det er mye fett i brød, og hesten kan få en eller to skiver i blant, ikke et helt. Det er for mye, selv for en diger hest.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. oktober 2010 #5 Skrevet 15. oktober 2010 Dropp brøden. Brød er IKKE hestemat. Det er alt for mye stivelse og sukker i dette, samt andre ingredienser, som ikke skal i en hestemage. Gjær f.eks. Brød er kun til snop en gang iblant om du absolutt vil gi hesten din litt brød. Men da kun en skalk i ny og ne. Kli er heller ikke bra om du ikke tilfører ekstra kalk. Dette fordi kli inneholer omkring 9 ganger så mye fosfor som kalsium. Hesten skal ha omkring 1,8 ganger så mye kalsium som fosfor. Du skriver ingen ting om hvor mye grovfor hesten din, kvaliteten på denne eller hva slags hest dette er. Ei heller hvor mye den brukes hver dag og om den står i flokk i stor hage, eller paddock alene. Alt dette spiller inn for å kunne hjelpe deg med en forplan. Men Green Power (oppbløtet!!), Komplett og gulerøtter, høres bra ut. Og om hesten trenger ekstra B-vitaminer, så er det greit (sliter hesten din med pels ol? )
Lammarau Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Dropp brøden. Brød er IKKE hestemat. Det er alt for mye stivelse og sukker i dette, samt andre ingredienser, som ikke skal i en hestemage. Gjær f.eks. Brød er kun til snop en gang iblant om du absolutt vil gi hesten din litt brød. Men da kun en skalk i ny og ne. Kli er heller ikke bra om du ikke tilfører ekstra kalk. Dette fordi kli inneholer omkring 9 ganger så mye fosfor som kalsium. Hesten skal ha omkring 1,8 ganger så mye kalsium som fosfor. Du skriver ingen ting om hvor mye grovfor hesten din, kvaliteten på denne eller hva slags hest dette er. Ei heller hvor mye den brukes hver dag og om den står i flokk i stor hage, eller paddock alene. Alt dette spiller inn for å kunne hjelpe deg med en forplan. Men Green Power (oppbløtet!!), Komplett og gulerøtter, høres bra ut. Og om hesten trenger ekstra B-vitaminer, så er det greit (sliter hesten din med pels ol? ) Han har aldri fått B-vitaminer før nå fordi jeg har skreld maànen hans helt ned og ble anbefalt å gi b-vitaminer fordi det er bra for hesten og for man og pels. Men dette sko han hun gå på i to uker da. som sakt han får ikke b-vitaminer til vanlig. og når det gjelder kli så går d greit i og med at han får greenpower. Endret 15. oktober 2010 av Lammarau
Gjest Applestore Skrevet 15. oktober 2010 #7 Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Jeg syns du gir ALT FOR MYE brød til hesten din. En overvektig hest trenger ikke noe ekstra. Ikke skjønner jeg hvorfor du må gi så mye ekstra gulerøtter og epler heller? Hesten blir ikke tynnere av det. Om du har grovfor av god kvalitet, hvorfor gi så mye annet dill ekstra? Det er jo ikke lett å slanke en hest, og spesielt ikke når du gir den så mye ekstra. Om du skal gi hesten brød, ta noen skiver, og tørk dem. Da setter ikke brødet seg fast i munnen dems. Ellers veldig enig med Belle Gunnes Endret 15. oktober 2010 av Applestore
FantasDick Skrevet 15. oktober 2010 #8 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg synes det var en litt merkelig fôrplan, med mye brød, epler og gulrøtter. Hvorfor gir du hesten dette? Har du en analyse av grovfôret? Du sier hesten er overvektig - hvor ofte, hvilken og hvor mye trening får han?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #9 Skrevet 15. oktober 2010 Brød skal du være svært forsiktig med å gi. Gjærbakst gir hesten utrolig mye luft i magen i tillegg til at det er fullt av sukker og stivelse og absolutt ikke bra. Hester skal få en og annen tørr brødskalk en gang i blant, ikke som en del av hverdagsforet og det skal være knallhardt.
Lykkelitenen Skrevet 15. oktober 2010 #10 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg synes det var en litt merkelig fôrplan, med mye brød, epler og gulrøtter. Hvorfor gir du hesten dette? Har du en analyse av grovfôret? Du sier hesten er overvektig - hvor ofte, hvilken og hvor mye trening får han? Signerer dette, speielt om hesten er overvektig. Gullerøtter er ikke så ille, men brød og epler kan faktisk trigge forfangenhet hos overvektige hester (ikke alene, men i store doser kan det gjøre hester som er i faresonen enda mer følsom. Noe å være obs på når frosten setter inn, da gresset produserer mer gift. Da vil du ikke gi flere triggerelementer) Jeg ville heller kuttet ned på tilleggsforet og fokusere på høyet. En hest kan ikke få for mye høy (med mindre det er ekstremt næringsrikt, noe som skjeldent er tilfellet i norge) men den kan få for mye næring gjennom tilleggsforet. Har du fått hestens forbehov analysert? Anbefales om du har en overvektig hest!
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #11 Skrevet 15. oktober 2010 Anbefaler deg heller å gi flere gulrøtter enn epler, det er fryktelig mye fruktsukker i epler, ikke bra for magen det heller. Du kan faktisk risikere at du sitter der og forer forfangenhet på hele hesten med den planen der......
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. oktober 2010 #12 Skrevet 15. oktober 2010 Enig i dette med epler. Opplevd hester med sterk forfangenhet fordi noen skulle være snill og gi den epler... samt at noen kan få kolikk av epler. Epler er kun godis og skal derfor ikke gies så mye av. Men hvor mye høy gir du? Og hvilken kvalitet? Grovfor er hovednæringen til hesten. Kraftfor er bare for å tilføre det som evnt mangler i grovforet. Min hest gikk kun på grovfor i hele vinter. Gikk på utegang og var i normalt bruk. Pelsen var kort og blank, hesten ørlite for feit men ellers i super kondisjon.
Dyreelskern Skrevet 15. oktober 2010 #13 Skrevet 15. oktober 2010 Hva slags hest er det og hvor stor er han? Hvor mange kg høy får han? Hva slags kvalitet er det på høyet? For mye brød ja... Hvorfor gir du ikke bare komplett, vitaminer og høy (burde holde til en "vanlig" hobbyhest)?
Alvina Skrevet 15. oktober 2010 #14 Skrevet 15. oktober 2010 Noen brød kan skade og hesten kan få kolikk. Jeg ville ikke gitt 1,5 brød i døgnet til en hest, samme hva den måtte yte. Hvis hesten er feit, ville den ikke fått ekstafor. Det virker som du gir den godbiter istedet for sukker, og det er mulig den blir bitete når du slutter. Men det må du ta, ta den i leietøm og gi den en gulrot når dere er tilbake på stallen. Det er uforsvarlig å fore en hest med brød, uten å vite hvilket brød. Det er ikke alt hester tåler like godt. De kan få kolikk av noen sorter mel, og en sa til meg at om jeg visste hva som var i brødet når vi transporterte en hest mange mil. Nei, sa jeg. Det er rugbrød. Ja, ja, sa han, men vær forsiktig.
Miss Puddel Skrevet 16. oktober 2010 #15 Skrevet 16. oktober 2010 En overvektig hest trenger ikke kraftfor. brød er å regne som kraftfor i så måte, i tilegg til at det inneholder mye annet som kan være negativt for hesten. det er også mye sukker i epler, så jeg hadde droppet det også, men gulrøtter kan du gi mye av uten at det er noe problem, det er bare sunt. Men som noen sier, hva med grovforet ditt? hvaslags grovfor gir du? ensilage, silo, høy av hvilken kvalitet? hvor mye brukes hesten din, hvor mye utegang har den? Jeg ville som nummer en droppet brød, kraftfor og epler. Gi gulrøtter og vitaminer. dernest ville jeg se nøye på hvaslags grovfor hesten får. En overvektig hest bør ikke få for sterkt høy. Det er bedre å gi svakere høy og heller gi mye, eventuellt om dere bare har fått sterkt høy i år så gi nøye oppmålt mengde av høy til hvert måltid, men gi hesten fri tilgang på foreksempel halm i luftegården ved siden av, slik at den får dekket tyggebehov og fyllt opp magen. Jevnlig trening og mosjon er selvsagt også viktig. Det er bedre med daglige skritteturer enn to harde treninger i uken. det er bedre for kroppen, gir mindre belastninger, og bygger bedre kondis. lykke til!
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #16 Skrevet 16. oktober 2010 Er enig med ms. puddel her. Les nøye gjennom svarene og tenk etter hva du forer med. Halm kan erstatte høy i perioder der hesten er mye inne for å unngå at den kjeder seg og legger på seg. Brød kan være mangt, og er ikke tilpasset hestemager. En av kornsortene kan være skadelig (husker ikke hvilken nå) og gi kolikk. Det er ikke uten grunn at man ikke får mate hester på beite med brød, eller annet. Ville også sjekket kvaliteten på høyet. Høy med kløver og timotei er best, husker ikke navnet på det, men husker at vi stjal litt fra en yrkesonde, eller byttet ut med det høyet vi hadde fått kjøpt, og hestene ble veldig glade. Synes også du gir for mye gulrøtter og epler. Hesten kan bli oppblåst. Har ingen dokumnentasjon på det, men kan tenke meg det. Bra du spør og bryr deg om hesten din. Kan tenkes at den blir en biter hvis du endrer vaner, men da kan du gi den en hestekaramell (godbiter) som du får kjøpt hos enkelte veterinærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå