AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 Hei folkens! Jeg velger å være AB i denne tråden siden ting ikke er offisiellt enda. Men jeg MÅ bare fortelle det til noen, han har lovet meg ekteskap i starten av 2012! Jeg er så glad at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Har nesten ikke sovet siden han sa det. Bare tenker på alt mulig Det er så mange ting jeg lurer på ang. planleggingen! Det slo meg at det faktisk ikke er mer enn litt over ett år til! De fleste begynner jo å planlegge ca et år i forveien, men han vil ikke begynne planleggingen før til sommeren, fordi han vil ikke ha det offisielt før da (pga andre ting i livet vårt). Det jeg lurer på, siden vi har valgt å ha et vinterbryllup trenger vi kanskje ikke begynne å planlegge før 6 mnd i forveien? - Når må man sende ut invitasjoner til gjestene? - Når bør jeg begynne å tenke på kjole? Vil jo gjerne kjøpe inn ting litt etter hvert for å gjøre det billigere, men hva slags saker kan jeg f.eks begynne å forberede allerede nå, når vi ikke engang har bestilt lokale? Håper det er noen kloke og erfarne hoder som kan hjelpe meg med dette, det er virkelig overveldende mye man skal tenke på!
lilleGrethe Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Det kan nok være lurt å begynne å se på lokaler allerede - det er jo helt lov å lete litt på internett uten å annonsere for hele verden at det blir bryllup. Hvis dere skal vies i kirken kan dere jo sjekke om det er ledig de datoene dere ønsker - spesielt hvis dere har en spesiell dato i tankene. Hvis ikke, kan dere nok vente litt til, om det ikke er en svært populær kirke. Tenk på gjesteliste, farger og evt tema, og så kan dere jo begynne å se på invitasjoner - det er jo det første som skal være klart. Når dere sender ut kommer litt an på hvor langt gjestene skal reise, og om det er en dato det er vanlig å være bortreist, f.eks. i jule- eller vinterferien. Hvis det er tilfelle, bør dere nok gi beskjed i god tid i forveien om at det blir bryllup (såkalt "save-the-date") - dette kan jo gjøres via familie, facebook, sms, osv. Jo tidligere dere sender ut invitasjoner, desto mer sannsynlig er det at folk har anledning til å komme. To-fire måneder er nok vanlig, men det kan godt være lengre også, spesielt hvis dere ønsker å vite tidlig hvor mange som kommer. Kjole er det nok lurt å begynne å se på allerede, evt i de neste månedene. Det er vel ofte salg i Januar (tror jeg), så det kan jo hende du finner noe allerede nå, og kan finne et kupp. Hvis du skal bestille kjole, så tar det jo ofte noen måneder, så du bør nok ha bestemt deg ca 5-6 måneder før bryllupet. Hvis du ikke ønsker å fortelle familien, kan du evt fortelle en god venninne (forlover?) hvis du trenger hjelp til kjolevalg før det offentligjøres. Ellers anbefaler jeg å se igjennom KGs bryllupsforum for idéer! Her er det mye god kollektiv kunnskap, så les gamle tråder.
Postkasse Skrevet 16. oktober 2010 #3 Skrevet 16. oktober 2010 Enig med LilleGrethe, du kan jo fint planlegge litt før dere offentliggjører at det blir bryllup! Vi giftet oss i midten av juli, og delte ut/sendte ut invitasjonene i februar/mars. Vi tenkte at det var tidlig nok, men kunne nok gjort det enda litt tidligere fordi vi giftet oss midt i sommerferien. Alle visste jo om datoen vår et år i forveien, så det gikk fint allikevel. Om dere ikke skal gifte dere på en dag folk gjerne er opptatt, tenker jeg at dere ikke har det så travelt, men det skader jo ikke å ha dato, klokkeslett, kirke og lokale klart så dere kan sende ut invitasjoner forholdsvis raskt etter dere forteller folk om bryllupsplanene
Jade Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Forstod jeg det riktig hvis jeg tolker det som at dere utsetter planleggingen fordi dere ikke vet om det blir noe av? Eller er det bare at ingen andre skal få vite om det? Ingen trenger å få vite det om dere bestiller lokale/catering, kjøper kjole, bestiller fotograf, frisør, osv. Uansett. Hvis dere venter med planleggingen lenge, så kan det bli dyrt. Dere må f.eks. ta til takke med det som er igjen av lokaler. Det er gjerne de dyreste som er igjen. Lokaler hvor man ikke kan ta med egen drikke, osv. Fotograf - dere blir sittende igjen med de dyreste som ikke er så flinke, og som tar "en million" for bilder på CD. Invitasjoner kan dere sende ut 3-4 mnd i forveien, med svarfrist 1 mnd før bryllupet. Kjole haster ikke, med mindre du må ha noe designgreier som må bestilles månedsvis i forveien. De fleste salonger har mange kjoler i butikken, så hvis du har en kroppsform/-størrelse som de har mye av, så kan du få en på dagen. Men den må gjerne sys inn/opp, så ikke gjør det en uke i forveien. Men 6 mnd skulle holde i massevis! Kirke kan dere booke allerede nå. Det koster ikke noe å avbestille. Bruk tiden nå til å lage lister over hva som skal gjøres. Finne gjestelister. Bla i blader, nett, la deg inspirere! Endret 17. oktober 2010 av Jade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå