Gå til innhold

Den store bleiekrigen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg bestemt meg for å dra nytte av bleiekrigen mellom produsentene, og kjøper ekstra bleiepakker når jeg er i butikken, og lagrer overskuddet i en bod. Jeg tenkte at jeg ikke har råd til å la være å spare penger på dette.

Hva gjør du? Jeg må si at bleier er blitt så billige nå at det ville være dumt å ikke kjøpe noe ekstra til bruk når det ikke er like billig lengre. Tross alt bruker vel barn bleier til de er 2-3 år gamle, og det blir endel tusen bleier...

Er det noen som har oversikt på hvor gamle barn på 16-18 kg er (sånn ca?) med tanke på hvor mye forskjellige bleiestørrelser jeg skal beregne? Min 6 mnd gamle er nå 8,5 kg, kan jeg regne med at han bruker ett år på å bli 18 kg?(f.eks.?) På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg tviler STERTK på at gutten din om ett år veier 18 kg! Min 5 år gamle jente veier ikke mer enn 16-17 kg. Barna legger veldig mye på seg det første året, men så stangnerer det litt. Kurven går sakte, men sikkert oppover.. Det er iallefall min erfaring med mine tre.

Skrevet

Min tre år gamle datter veier 14kg og har vært bleiefri et halvt år. Jeg vil anta at ved 16kg+ er de fleste barn bleiefrie.

Skrevet

Min sønn veide vel rundt 8 kg da han var 6 mnd, 9,3 kg da han var 9 mnd, og 9,7 kg på 12 mnd-kontrollen for en måneds tid siden (han er akkurat på gjennomsnittet). Vektøkningen stagnerer kraftig når de blir mobile. ;)

En helt gjennomsnittelig 5-åring veier 18 kilo, men det er selvfølgelig store variasjoner. Det finnes skjema her http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Og takk for link til vekstkurver!

Godt at noen kan korrigere antagelsene mine siden jeg tok så feil! Da har jeg bedre utgangspunkt til å velge bleiestørrelse videre. Det ser vel ut som om vi fortsetter å kjøpe dagens bleiestørrelse, og kanskje supplerer med litt av en str større.

1000 takk for tips!

Gjest Fuglekvittering
Skrevet

Jeg hamstrer også.

Jeg har sjekket normal vekstkurve og beregner bleiebehovet ut i fra vekt og dagsforbruk.

Ved ca 4 måneder passerer barnet ca 6 kg og ved ca 2 år runder det ca 13 kg

Dagsforbruk 0-4mnd er ca 5 bleier (3-6 kg)

Dagsforbruk 4mnd-2 år er ca 4 bleider (6-13 kg)

Dagsforbruk 2 år til 4 år er ca 1 bleie (natt)(13-20 kg)

Forbruket 0-4 mnd er ca 600 bleier (3-6 kg)

Forbruket 4mnd-2år er ca 2400 bleier (6-13kg)

Forbruket 2år-4år er ca 700 bleier (13-20kg)

Totalt ca 3700 bleier. SIFO sier 4000 er normalt for en full bleieperiode for ett barn. Dette er 75-80 pakker a 50 stk og vil sikkert ta like mye plass som et 2-dørs klesskap.

Ut i fra de prisene jeg så før priskrigen og nå så regner jeg med at bleiebudsjettet for hele bleieperioden synker fra ca 3000 kr til ca 500 kr. Man får mye bra babyutstyr og barneutstyr for de 2500 kr man sparer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...