Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en knøl på prosentregning, vet at jeg skulle fått det til, om jeg bare hadde brukt litt tid, men jeg tenkte at jeg skulle fri til noen raskere matte-hoder enn mitt:

Hvis min nettoinntekt er 26 795 og jeg betaler ordinær skatt (36%), hva er da min bruttoinntekt?

Tuuusen takk for hjelpen! :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruttoinntekt = Nettoinntekt / 0,64

Du tjener altså 41867,19 kr. Fin lønn det :)

Skrevet

Takk! :bukker:

Grei lønn, ja, men såpass må det være etter fem år på universitetet og maks studielån! ;)

(Jeg studerte IKKE matte! :fnise: )

Skrevet

Men... Jeg sendte en mail til lønnsavdelingen, for å være på den sikre siden, og får følgende svar:

Brutto månedslønn 33.458,00, skattetrekk (tabell, 7219) 6663,00, til utbetaling 26.795,00... :klø:

Jeg kjente nemlig ikke helt igjen det å skulle ha en årsinntekt på over 500 000, det har jeg da vitterligen ikke... Er vel såvidt over 400 000, tror jeg. Om jeg i det hele tatt tipper 400 000.

Hva skjer?? Noe kluss med skatteprosenten min?

Skrevet

Du har tabelltrekk istedenfor vanlig skatteprosent, ikke noe værre enn det!

Skrevet

Og årslønnen din er:

33.458,00 kr/måned x 12 måned/år = 401.496,- kr/år

(Dette vil være bruttolønn dersom du ikke tar ut noe ferie. Feriepenger kommer i tillegg)

Skrevet

Du har tabelltrekk istedenfor vanlig skatteprosent, ikke noe værre enn det!

Jeg ser jo at jeg har tabelltrekk, men jeg trodde at skatteprosenten min lå rundt 36% likevel. Det er ganske stor forskjell på 41 000 i månedslønn, og 33 000.

Drøye 400 000 høres mer riktig ut, ja. :)

Skrevet

Jeg har skatteklasse II, men synes uansett det høres ut som en vel stor forskjell. Men, men. I hvertfall oppklart. :)

Skrevet

Jeg ser jo at jeg har tabelltrekk, men jeg trodde at skatteprosenten min lå rundt 36% likevel. Det er ganske stor forskjell på 41 000 i månedslønn, og 33 000.

Drøye 400 000 høres mer riktig ut, ja. :)

Du har tydeligvis en god del gjeld siden du har trekktabell 7219.

Skrevet

Du har tydeligvis en god del gjeld siden du har trekktabell 7219.

Oh yes, baby. ;) Det nærmer seg to mill hvis jeg legger sammen.

Skrevet

Og årslønnen din er:

33.458,00 kr/måned x 12 måned/år = 401.496,- kr/år

(Dette vil være bruttolønn dersom du ikke tar ut noe ferie. Feriepenger kommer i tillegg)

Årslønnen er ikke lik månedslønn X 12

I eksempelet i denne tråden er månedslønnen kr 33 458,-. Ts får utbetalt denne lønnn i 10 måneder og tre uker (+et par dager) forutsatt 5 uker ferie. Det vil si kr 359500,-. I tillegg kommer 12% feriepenger, ca kr 43 000,-. Totalt rett over kr 400 000,-

Skrevet

Årslønnen er ikke lik månedslønn X 12

I eksempelet i denne tråden er månedslønnen kr 33 458,-. Ts får utbetalt denne lønnn i 10 måneder og tre uker (+et par dager) forutsatt 5 uker ferie. Det vil si kr 359500,-. I tillegg kommer 12% feriepenger, ca kr 43 000,-. Totalt rett over kr 400 000,-

Jo, årslønn regnes som månedslønn x 12. Og månedslønn regnes som årslønn/12. Ihvertfall ifølge innsending av lønnsstatistikk til Nito som jeg akkurat gjennomførte, og jeg tror ikke de lyver.

Dette gir da følgende brutto årsinntekt: 33.458 x 12 = 401.496. Feriepenger kommer uten om denne lønna, og det er heller ikke med i feriepengegrunnlaget for året etter.

I tillegg får man trekk i lønn for ferieuker, og denne lønna erstattes av feriepengene. Ergo, så har man i gjennomsnitt 11 lønninger + 1xferiepenger utbetalt i året når man har fastlønn.

Skrevet

Jo, årslønn regnes som månedslønn x 12. Og månedslønn regnes som årslønn/12. Ihvertfall ifølge innsending av lønnsstatistikk til Nito som jeg akkurat gjennomførte, og jeg tror ikke de lyver.

Dette gir da følgende brutto årsinntekt: 33.458 x 12 = 401.496. Feriepenger kommer uten om denne lønna, og det er heller ikke med i feriepengegrunnlaget for året etter.

I tillegg får man trekk i lønn for ferieuker, og denne lønna erstattes av feriepengene. Ergo, så har man i gjennomsnitt 11 lønninger + 1xferiepenger utbetalt i året når man har fastlønn.

Jeg mente hva man faktisk får utbetalt og ikke hva lønnen blir i statistikker. Når man f.eks skal budsjettere lønn i bedriften, må man regne med 10,75 måneder + feriepenger fra året før.

Skrevet

Jeg mente hva man faktisk får utbetalt og ikke hva lønnen blir i statistikker. Når man f.eks skal budsjettere lønn i bedriften, må man regne med 10,75 måneder + feriepenger fra året før.

Årslønn og hva man får utbetalt er da vitterlig to vidt forskjellige ting, og har ihvertfall ingenting med lønnsbudsjettet i en bedrift å gjøre.

Definisjon på brutto månedslønn er brutto årslønn delt på 12.

Skrevet

Mitt poeng var å illustrere at ingen tjener den teoretiske lønnen (månedslønn x12).

Skrevet

Mitt poeng var å illustrere at ingen tjener den teoretiske lønnen (månedslønn x12).

Nei, men det er fortsatt denne som legges til grunn for lånesøknader osv, ergo så er det bruttolønna som er interessant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...