AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 Sett meg gjerne på plass her nå. Jeg går på høgskole. Jeg var desverre borte i 2 dager pågrunn av sykdom. Dene ene dagen dro jeg til legen. Den ene dagen jeg var borte var obligatorisk undervisning. Nå har jeg fått mail om at jeg må skrive en oppg. som et slags kompensering for fraværet for den ene dagen(i det faget jeg misset den dagen) Jeg ble litt sånn...jaha? Er det ikke noe som heter gyldig fravær ved sykdom? Jeg synes det virker litt sånn barneskoleaktig. Eller overreagerer jeg? Har ikke hørt om at dette forekommer i noen av de andre fagene ved obl.og noen har vært borte..
Daniel84 Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 Når det er obligatoriske fag , så er det ofte sånn om man har over en viss % fravær i det faget, så får man stryk, eller ekstra oppgaver man må gjøre. Dette er normalt i enkelte fag
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 Når det er obligatoriske fag , så er det ofte sånn om man har over en viss % fravær i det faget, så får man stryk, eller ekstra oppgaver man må gjøre. Dette er normalt i enkelte fag Men da bør det jo forekommer slikt i alle fag som er obligatoriske da..Og det har jeg ikke hørt noe om at det gjør.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 Sett meg gjerne på plass her nå. Jeg går på høgskole. Jeg var desverre borte i 2 dager pågrunn av sykdom. Dene ene dagen dro jeg til legen. Den ene dagen jeg var borte var obligatorisk undervisning. Nå har jeg fått mail om at jeg må skrive en oppg. som et slags kompensering for fraværet for den ene dagen(i det faget jeg misset den dagen) Jeg ble litt sånn...jaha? Er det ikke noe som heter gyldig fravær ved sykdom? Jeg synes det virker litt sånn barneskoleaktig. Eller overreagerer jeg? Har ikke hørt om at dette forekommer i noen av de andre fagene ved obl.og noen har vært borte.. Gyldig fravær = sykemelding.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 Virker ikke som om de godtar det i dette tilfellet,siden de ikke nevner det engang. Fikk rett og slett følelsen av at de mistenka meg for skulk (utifra ordlegginga i mailen..orker ikke gjengi alt her)
Ixnay Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Når jeg studerte så var stort sett ingen emner obligatoriske, men jeg hadde to stk hvor det var obligatorisk oppmøte. Da er det gjerne en grunn til at oppmøtet er obligatorisk og da måtte man være til stede et minimum av timer, hvis man ikke var det måtte man ta faget på nytt. Vet ikke hvordan dette er ved sykdom, men kanskje en oppgave er en god måte å løse dette på. Du har vært borte med gyldig fraværsgrunn og får derfor muligheten til å kompensere ved å skrive en oppgave, dermed får du tatt igjen det tapte. I de to emnene jeg hadde som var obligatoriske måtte man ta hele emnet på nytt hvis man var borte over det aksepterte antallet timer (vet ikke hvordan de løste det ved gyldig fravær), men slik jeg ser det er det å skrive en oppgave for å kompensere for gyldig fravær en god måte å unngå et dårlige alternativ (å måtte ta hele emnet på nytt).
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 I flere av fagene jeg har kan man bare være borte fra f eks en lab, hvis man har gyldig fravær for mer vil de vurdere hver enkelt situasjon stort sett, og å skrive en oppgave som "erstatning" blir også brukt her. Har man ikke gyldig grunn for for mye fravær får man ikke "straff" (oppgave) - man får ikke gå opp i eksamen i faget Feltkurs o.l som kan være en del av faget er obligatorisk, og selv om man skulle ha legeerklæring, miste hele familien i en ulykke eller andre ting, får man ikke godkjent faget før man har tatt feltkurset, dvs at noen må ta det et år eller fler etter normal progresjon. En kan selvsagt i noen tilfelle diskutere hva som er viktig obligatorisk undervisning og hva som er innført for at foreleserne skal slippe å forelese for tomt klasserom, men hos oss er gjerne det obligatoriske noe som er vesentlig for forståelsen av faget og som man ikke kan lese seg til. Og det å ha vært gjennom et fag og ha det på vitnemålet sitt kan indikere mer enn at en har klart å bestå eksamen, f eks vil det i fag med obligatorisk undervisning, praksis osv være inneforstått at man skal ha hatt "tatt i" emnet, eller vært med og diskutert aktivt etc. Det å skrive en oppgave i stedet, kan være en ok måte å kompensere for det man gikk glipp av... man skal jo tross alt lære noe
Fantomina Skrevet 15. oktober 2010 #8 Skrevet 15. oktober 2010 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Rosalie Skrevet 15. oktober 2010 #9 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg gikk på siving-studiet ved NTNU, på en av linjene med desidert mest laboratoriearbeid. Hadde man sykemelding fra disse, måtte man ta de opp igjen ved en senere anledning, enten på oppsamlingsheat, eller hvis det var veldig mange lab-øvelser man manglet pga. sykemelding, måtte man bruke helgene på slutten av semesteret for å få ferdig alle oppgavene. Ble man ikke ferdig med alle oppgavene, fikk man ikke gå opp til eksamen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå