AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #1 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg har aldri brukt noe særlig linser i matlagingen, men har lyst til å begynne med det. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal bruke det til. Jeg er ikke kresen men jeg liker ikke så spesielle smaker heller. Jeg spiste en gang røde linser uten noe saus eller gryte eller noe, bare til kjøtt, og synes egentlig ikke det smakte noe godt... Så derfor lurer jeg, har du en oppskrift på en rett med linser og kjøtt som er sunn, smaker godt og helst ikke har så alt for mange "uvanlige" ingredienser? Takker for alle bidrag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Markjordbær Skrevet 15. oktober 2010 #2 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Min favorittoppskrift må nok være Dal Makhani. Nordindisk rett. Den lages med sorte linser som du nok må på asiatisk og/eller arabisk butikk for å finne. Koshari er en egyptisk rett med linser, ris og makaroni. Høres ut som en snodig blanding, men er faktisk godt. Rød linsesuppe er jo en av de mer kjente linserettene her til lands. Linser er også godt i salater :-) Edit: Uups, jeg leste litt fort, og ser at du ber om oppskrifter med kjøtt ... Hmm, har vel ikke prøvd noen sånne. Men kanskje du kan bruke disse rettene som inspirasjon likevel Går sikkert an å tilsette kjøtt, eller bruke som tilbehør e.l. Endret 15. oktober 2010 av Markjordbær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 15. oktober 2010 #3 Del Skrevet 15. oktober 2010 I denne couscoussalaten har eg linser, og den er kjempegod som tilbehør til alle typar kjøtt og fisk. http://altgodt.wordpress.com/2009/08/28/haustleg-overflod/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #4 Del Skrevet 15. oktober 2010 Jeg har også lyst til å bruke linser i matlagingen, og tenkte å prøve ut denne: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=15018 (roastbiffen kan jo byttes ut ) Leste et sted at det er godt med linser i råkostsalater. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #5 Del Skrevet 17. oktober 2010 Har ekstra buljong i kjøttsaus (a la spaghettisaus) og tilsetter røde linser. Koke 20-30 minutter. Kan servere til pasta eller som den er. Evnt med en klatt yoghurt. Koker sammen med ris (brun), som tilbehør til gryter. Grønne linser kokes med løk, hvitløk, gulrot, laurbær, salt. Vannet helles av. vinaigrette på mens lunken. Godt til stekt fisk eller kylling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå