Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor jeg kontakter hvis jeg vil jobbe frivillig for kirkens bymisjon på julaften?

Jeg tenker på når de deler ut mat og julegaver til hjemløse og fattige. Jeg kunne tenkt meg å vært med på dette. Jeg bor i Bergen.

Setter pris på svar :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Villrips
Skrevet

Henger meg på her, jeg ønsker å være med å jobbe på middagen som skal holdes i mariakirken (mener jeg å huske).

Skrevet

Sånn jeg har forstått det så har de mer enn nok av frivillige som vil jobbe julaften. Det de trenger er folk som kan jobbe alle de andre dagene i året.

Da spør jeg. Hvorfor vil man jobbe frivillig akkurat denne dagen? Er det ikke for å gjøre ting bedre ut i fra egen situasjon? Vi som har et liv ellers klarer da fint en julaften alene.

mvh H

• Liker 7
Skrevet

Jeg har jobbet julaften, helt frivillig. Dette gjorde jeg for å oppleve noen annet. Ellers har jeg alltid feiret julaften med familie og slekt.

Skrevet

Sånn jeg har forstått det så har de mer enn nok av frivillige som vil jobbe julaften. Det de trenger er folk som kan jobbe alle de andre dagene i året.

Da spør jeg. Hvorfor vil man jobbe frivillig akkurat denne dagen? Er det ikke for å gjøre ting bedre ut i fra egen situasjon? Vi som har et liv ellers klarer da fint en julaften alene.

mvh H

Jeg tror at mange har et behov for å se andres situasjoner på julaften. Et behov for at det ikke skal dreie seg om en selv, og joda, et litt egoistisk behov for å føle at de har gjort sitt med å hjelpe til. Julaften er jo en drømmedag å jobbe frivillig på, få dele ut gaver og god mat, og slippe å se på realitetene ved mye frivillig arbeid.

• Liker 3
Skrevet

Det er vel nettopp på julaften de frivillge som aldri er til stede ellers ser livets realitet? Det er da de ser hvor mange som ikke har hjem og famillie å gå til, de som sover ute og har vært for sen til natthjemet etc. Barnefamillier som ikke har råd til julemiddag og gaver, jo de finnes. Og synes det er en god anledning til å bidra og gi de som er frivillige hele året fri den dagen så de kan tenke på sine egne.Jeg er frivillig hele året men ikke på julaften, den er forbeholdt min famillie.

• Liker 1
Skrevet

Flott TS! Digger deg, Heia Bergen.

Og det som man kan gjøre i oslo/Akershus er å hjelpe til med mat og gaver på julefeiringen på Lørenskog Storsenter Triaden. Hvor Assam står for alt. klokka 17 i Triaden Senter på Lørenskog. Dette er feiring for enslige. Ikke fattige, men enslige.

Han har facebook gruppe; Vær medmenneske i Julen!

http://www.facebook.com/?ref=home#!/pages/Vaer-medmenneske-i-Julen/181411941167

Om du vil bidra med gaver å donere bort kan du levere de ved kinoen inni Triaden.

Jeg gir alltid masse gaver og skriver

God jul til Kvinne

God Jul til Mann

God jul til Jente

God jul til Gutt

Alt ettersom om gaven inni passer til hvem.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel nettopp på julaften de frivillge som aldri er til stede ellers ser livets realitet? Det er da de ser hvor mange som ikke har hjem og famillie å gå til, de som sover ute og har vært for sen til natthjemet etc. Barnefamillier som ikke har råd til julemiddag og gaver, jo de finnes.

Joda, men jeg syns fortsatt det er stor forskjell på å få dele ut julegaver og julemat og dele ut sprøytespisser og mat resten av året, for å sette det på spissen. Og jeg tror fortsatt at mange gjør det utifra et egoistisk behov for å føle at man har gjort sin del, og da er julaften en enkel (og tydelig) måte å gjøre det på. Frivillig arbeid på julaften er liksom glansbildet. Jeg tviler ikke på at det kan være tungt, tankevekkende og en eye opener, det også, misforstå meg rett. Men det virker som om mange som er frivillig i julen ikke kunne tenke seg, eller er villig til å prioritere, å være frivillig resten av tiden. Det er vel ikke uvanlig at det er mangel på frivillige i tiden opp mot jul, for så å være overflod på julaften, og mangel igjen første juledag. Jeg syns det er trist. Men jeg ser det jo fra den andre siden også: Det er jo til jul det trengs flest frivillige, så uten de som har lyst å jobbe kun på julaften, hadde det vært enda vanskeligere å få ting til å gå rundt. Så bottom line er vel at jeg skulle ønske flere var villige til å jobbe frivillig resten av året også.

Ellers støtter jeg Wonders forslag om å gi julegaver. Ting man ikke trenger lenger (eller evt som kjøpes nytt) kan pakkes inn og legges under juletreet på Torgallmenningen, og deles ut av Slumstasjonen. Gavene bør legges under treet på formiddagen/tidlig ettermiddag, det som blir liggende igjen om kvelden har dessverre en tendens til å bli stjålet eller ødelagt...

• Liker 3
Gjest Villrips
Skrevet

Jeg kan godt jobbe som frivillig andre dager også.

Jeg går f.eks for tv-aksjonen hvert år.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ønsker å jobbe julaften, men kanskje fordi julen ofte er en sår tid for de som ikke har familie og venner å være sammen med? At man da merker ekstra godt at man er alene...?

• 4 uker senere...
Gjest reidun danielsen
Skrevet

Jeg kan godt jobbe som frivillig andre dager også.

Jeg går f.eks for tv-aksjonen hvert år.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ønsker å jobbe julaften, men kanskje fordi julen ofte er en sår tid for de som ikke har familie og venner å være sammen med? At man da merker ekstra godt at man er alene...?

• 2 uker senere...
Gjest helga hansen
Skrevet

hei:)

jeg har aldri jobbet frivillig, men blir litt irritert nåe jeg leser innlegget om at det er egoistisk og jobbe frivillig på julaften, ser at det absolutt er en god følelse og hjelpe til, det eneste som er egoistisk er at 99 % av alle oss "rike og lykkelige" ikke kan ofre en eneste julekveld for å hjelpe til så de som verken er rike eller lykkelige kan få en kveld som er verdt å huske i en tid på året som dreier seg mye følelser for de fleste. Hvis ingen hadde giddet å jobbe frivillig på julaften fordi de syns det i utgangspunktet bare er egoistisk og for å tilfredsstille behov for å føle at de er et barmhjertig medmenneske, HADDE ALLE HJEMLØSE SITTET UTE I 20 MINUSGRADER DEN 24 DESEMBER. til deg som vil jobbe frivillg, godt tenkt, skjekk ut frivillig jul.no, der har jeg tenkt å tilbringe julen. :)

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg må si at jeg vil ikke være med min egen familie/foreldre på julaften på grunn av narkotika og andre familieproblemer. Siden jeg var 11 år har jeg gruet med til julaften og har ikke sluttet enda, så da vil jeg heller jobbe frivillig og gjøre den dagen lysere for folk som faktisk vil at det skal være men bra dag men ikke har muligheten til det.

Skrevet

hei:)

jeg har aldri jobbet frivillig, men blir litt irritert nåe jeg leser innlegget om at det er egoistisk og jobbe frivillig på julaften, ser at det absolutt er en god følelse og hjelpe til, det eneste som er egoistisk er at 99 % av alle oss "rike og lykkelige" ikke kan ofre en eneste julekveld for å hjelpe til så de som verken er rike eller lykkelige kan få en kveld som er verdt å huske i en tid på året som dreier seg mye følelser for de fleste. Hvis ingen hadde giddet å jobbe frivillig på julaften fordi de syns det i utgangspunktet bare er egoistisk og for å tilfredsstille behov for å føle at de er et barmhjertig medmenneske, HADDE ALLE HJEMLØSE SITTET UTE I 20 MINUSGRADER DEN 24 DESEMBER. til deg som vil jobbe frivillg, godt tenkt, skjekk ut frivillig jul.no, der har jeg tenkt å tilbringe julen. :)

Det er veldig synd at enkelte alltid skal finne noe negativt og si om alt. Også om de som jobber frivillig på julaften.

Sikkert fordi at de selv aldri kunne tenke seg å ofre sin familiejul til fordel for veldedighet, så skal de prøve og rettferdiggjøre sin egen egoisme.

Jeg synes det er flott med alle som jobber frivillig på sånne dager. Fortsett med det å overse disse sure kommentarene. Dere gjør en flott jobb for mennesker som allerede har det tungt.

Anonymous poster hash: 5862d...d5f

• Liker 1
Gjest Enhjørning
Skrevet

Er synd med de som mener det er egoistisk å gjøre veldedighetsarbeid på julaften. Jeg gjør det ikke selv men synes det er bra at andre gjør det :) Dere er kjempeviktige, uansett hvilken dag i året det er.

Skrevet

jeg har så mye å gjøre på hverdager, så jeg har rett og slett ikke TID til noe ellers hvis jeg vil ha muligheten til å være litt hjemme å slappe av.

men om jeg må jobbe nå til jula så er jeg gjerne frivillig så jeg har noen å feire jul med da min familie er mange timer unna. så det er ikke bare for å få meg til å se bedre ut, men fordi jeg også trenger noen

Anonymous poster hash: 51255...045
Skrevet

jeg har så mye å gjøre på hverdager, så jeg har rett og slett ikke TID til noe ellers hvis jeg vil ha muligheten til å være litt hjemme å slappe av.

men om jeg må jobbe nå til jula så er jeg gjerne frivillig så jeg har noen å feire jul med da min familie er mange timer unna. så det er ikke bare for å få meg til å se bedre ut, men fordi jeg også trenger noen

Anonymous poster hash: 51255...045

Tror det er mange i din situasjon, så dette med frivillig arbeid er for mange en vinn - vinn situasjon.

Er ikke alle som er så heldige å ha familien i nærheten, og det er synd om man da skal bli sittende alene.

Anonymous poster hash: 5862d...d5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...