AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 Min bestefar og ungens oldefar døde nylig og begravelsen er i neste uke... Jeg tenkte med en gang at jeg ikke orket å ha med 2 åringen min (nettopp fylt 2). Jeg er gravid i 3. trimester, store bekkenplager og generelt meget sliten, og ungen er en turbo. Så jeg ser for meg at jeg må løpe etter h*n i kirken, når jeg aller helst bare ville sittet i ro og konsentrere meg om det som skjer.. Det er ikke fordi jeg vil skåne ungen at jeg ikke ønsker å ta h*n med, men av de grunner jeg har nevnt, pluss at jeg ser ikke helt vitsen... Ungen skjønner jo ingenting, og det er overhodet ikke snakk om en "nærstående" i den forstand, dvs vi har hatt svært lite kontakt med avdøde de siste årene.. Men når jeg forteller at jeg ikke ønsker å ta ungen med så "steiler" moren min og sier at JO så klart må ungen være med, og HUN skal hjelpe meg med ungen. Jeg syns det blir feil at hun skal drive å passe på min unge i sin far sin begravelse, dessuten vet jeg av erfaring at hun blir opptatt med sitt... Tusen folk og snakke med og ja..... Men jeg ble plutselig litt usikker på om jeg gjør noe helt feil når jeg lar ungen gå i barnehage og jeg selv går alene i begravelsen ?? Hva mener dere?
Gjest imli Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 Eg ville heller seie det ville vore teit å ta ungen med, spes i din situasjon...
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg synes det er helt i orden at h*n er i bhg under begravelsen. Et så lite barn har ikke noe utbytte av en begravelse, og vil nok bare ende opp med å bli redd av å se mor/bestemor og andre gråte.
Magenta Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 Min oldefar døde da jeg var 4, min bror var 2. Jeg var med i begravelsen, ikke min bror. Jeg synes en 2-åring er alt for liten, kan bli utrolig lei og vil gå hjem, og ikke har han/hun noe utbytte av det heller.
meelissa Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 Enig med de andre, det er ikke teit å la ungen være i bhg/ikke ta med i begravelsen.
Meridian Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Jeg sier alltid at alle skal være med, når en nær dør. Men i din situasjon, så er det kanskje best å ikke ta med 2-åringe. Med mindre du kan ha med en barnepasser? var 2-åringen nær olderfaren sin? Jeg mener, hadde de mye med hvernadre å gjøre? Da faren min døde, var søsteren min akkuratt blitt 3 år. Da var det en selvfølge at hun skulle være med i begravelsen. Endret 14. oktober 2010 av meridian
Gjest Iah Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 Broren min var i samme situasjon i sommer. Minus graviditet selvsagt. Jeg passet 2-åringen under bisettelsen og så kom de å hentet henne for at hun skulle være med i selskapet etterpå. Der gjorde det ingenting at hun ikke satt i ro.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 TS her Magefølelsen sa meg med en gang at det var helt ok å la ungen gå i barnehage, må jo tenke litt på meg selv også. Er jo tross alt min bestefar og jeg kjenner skuldrene senke seg bare ved tanken på at jeg faktisk kan gå der alene og få med meg det som skjer og konversere med mine tanter, onkler og søskenbarn fremfor å sitte å underholde ungen... Begravelsen faller midt i sovetiden til ungen og så regner med en trøtt og småsur unge også. Kjenner jeg blir megastressa bare ved tanken (orker som sagt liiite nå som jeg er gravid). Men ble sånn i tvil da jeg så reaksjonen til moren min, men godt å se at flere tenker som meg... (regner med moren min ønsker å vise ungen min frem til hele slekten også og at det er litt der det ligger, men det kan ikke jeg bry meg om helt føler jeg.. Ønsker de å se ungen så er de hjertelig velkommen ellers liksom......)
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg sier alltid at alle skal være med, når en nær dør. Men i din situasjon, så er det kanskje best å ikke ta med 2-åringe. Med mindre du kan ha med en barnepasser? var 2-åringen nær olderfaren sin? Jeg mener, hadde de mye med hvernadre å gjøre? Da faren min døde, var søsteren min akkuratt blitt 3 år. Da var det en selvfølge at hun skulle være med i begravelsen. TS her Nei, jeg har hatt lite å gjøre med min bestefar (i voksen alder )og dermed har også ungen hatt lite å gjøre med vedkommende. Vi har aldri hatt et nært forhold. De har møtt hverandre i type konfirmasjon,dåp og et julebesøk eller to liksom. Kanskje 4 ganger tilsammen... Syns det er litt forskjell på en som er 3 og en som nettopp er blitt 2 også jeg. Takker igjen for råd:)
feuerstein Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Jeg ble tatt med i begravelse da jeg var 5, det var meningsløst. Jeg skal ha vært rimelig turbo, og selv har jeg ingen minner fra begravelsen overhode. Edit: leif Endret 14. oktober 2010 av feuerstein
Kayli Skrevet 14. oktober 2010 #11 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg valgte å ikke ta med mitt barn i begravelsen til min bestefar. Barnet var da knapt 4 år. Hun var i barnehagen mens vi var i kirken, men hun var med på middagen / selskapet etterpå. Det var flere grunner til at hun ikke ble med, bl.a. syntes jeg hun var for liten til å være med i sin aller første begravelse. Dessuten hadde jeg nok med meg selv i denne situasjonen(var nær bestefar). Vi hadde også en sønn på nesten 2 mnd - han hadde selvsagt barnevakt. Jeg synes du skal tenke på deg selv nå. Som du sier er ditt barn så lite at det ikke forstår hva som foregår. Dessuten tror jeg at mange mennesker i sorg, i en begravelse, ville finne det veldig forstyrrende og upassende dersom barnet f.eks. begynte å løpe rundt.
Kanutte Skrevet 14. oktober 2010 #12 Skrevet 14. oktober 2010 Kondolerer! Vi begravde mormoren min på tirsdag. Jeg valgte å ha med mine barn på 5, 7 og 11 år. Kusinen min hadde med seg sin ettåring på minnesamværet, mens barnet og pappaen var ute og gikk tur under selve seremonien i kirka. Broren min valgte å ikke ha med 2-åringen sin. Altså hadde vi tre forskjellige løsninger, og alle løsningene var like riktige. Du må se på din egen situasjon og velge det som er riktig for deg.
Meridian Skrevet 14. oktober 2010 #13 Skrevet 14. oktober 2010 TS her Nei, jeg har hatt lite å gjøre med min bestefar (i voksen alder )og dermed har også ungen hatt lite å gjøre med vedkommende. Vi har aldri hatt et nært forhold. De har møtt hverandre i type konfirmasjon,dåp og et julebesøk eller to liksom. Kanskje 4 ganger tilsammen... Syns det er litt forskjell på en som er 3 og en som nettopp er blitt 2 også jeg. Takker igjen for råd:) Jeg har ikke barn selv, så vet ikke helt forskjell på en 2 og 3 åring men siden de har hatt lite kontakt så tror jeg du fint kan la 2-åring kose seg i barnehagen. Hadde vært annerledes om h*n var 5-10 år.
The Kitten Skrevet 14. oktober 2010 #14 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg synes du gjør helt rett i å ikke ta ungen med i begravelsen.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #15 Skrevet 14. oktober 2010 Synes også det er flere måter å løse dette på som er helt greie. Velge å la barnet være i barnehagen, få hjelp til å passe i begravelsen eller f eks hente henne til minnesamværet etterpå. Jeg har vært borte i alle måtene når det gjelder små barn. Egentlig synes jeg det kommer mest an på hva foreldrene føler er riktig når barnet er så lite, og så har det noe å si hvor nær avdøde var for barnet. Er det snakk om forelder eller søsken er det kanskje best å være med (for ettertiden) hvis man ikke vurderer det som for traumatisk, men en gammel slektning barnet knapt har møtt er det ikke så viktig, synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #16 Skrevet 14. oktober 2010 La barner slippe. ikke forde du er gravid(for det bryr meg ikke)men forde en unge ikke kan være stille og sitte rolig så lenge
Kanutte Skrevet 14. oktober 2010 #17 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg synes forresten det er fint at barna blir med, selv om de ikke klarer å være helt stille. For meg var det fint å se at slekten blir ført videre. Selvsagt er det ikke ok om barnet løper rundt i kirken, men hos oss hadde da faren tatt dem med ut for å lufte dem litt. Selv husker jeg enda begravelsen til farfar som døde da jeg var 4 år. Jeg husker at jeg la blomster i kisten hans, men ikke så mye mer. Det er et godt minne!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2010 #18 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg mistet min bror i 1997 og da var det ikke på tale at min datter skulle være med. Av den grunn at hun var altfor ung. På den tiden var hun nesten to år. Vi fikk en til å passe på henne et døgn. I fjor mistet jeg mamma, deres mormor. Jeg bruker min yngste sønn som et eksempel her nå. Han var da nesten 6 år. Noe som stilte hele situasjonen helt annerledes. Han fikk se mamma i kisten på sykehuset, rørte ved henne, tente lys OG var så klart i begravelsen. Jeg mener at ditt barn er altfor ungt til å gå i en begravelse. Ellers mener jeg at barn bør absolutt ikke bli satt utenfor noe sånt. Vonde følelser er ok de og. Iallefall sorg. Men så lite barn ville nok ikke forstått noe av det, og kanskje laget støy under seremonien.
Gjest Dhanu Skrevet 15. oktober 2010 #20 Skrevet 15. oktober 2010 Syns vurderingen din er helt ok, ts. Og ang din mors innblanding: Hun kan ta avgjørelsene den dagen hun har ansvaret for konsekvensene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå