Lilly Skrevet 9. oktober 2003 #101 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jeg tror heller ikke det er vanlig. Men synes det er veldig bra at noen har det slik, og håper inderlig at det bare blir flere og flere som får det. Selv hadde jeg nok ikke et like åpent forhold til min mor som det denne jenta har og jeg lever godt med det. Men om jeg hadde hatt et så åpent forhold, så hadde jeg garanter ikke hatt det dårligere i hvertfall. Heldivis var det ikke tabubelagt hos oss, men det ble ikke diskutert så mye likevel. Mamma kjenner og kjente meg såpass godt at hun skjønte det når jeg ble seksuelt aktiv. Når jeg da hadde legetime forvisset hun seg om at jeg hadde tenkt over dette med prevensjon, ved å spørre om jeg BARE skulle til legen for å sjekke **** (husker ikke nå hva det var) Når jeg sa at jeg hadde tenkt å skaffe meg p-piller i samme slengen var hun igrunn fornøyd med det. Hun hadde også ved andre anledninger snakket om hvordan hun selv var som ung og at andre jenter lurte på hvordan hun klarte å være så god venn med de aller fleste av guttene. Svaret hennes til dem var at det bare var å la være å gå til sengs med dem (litt forenklet versjon). Dette er faktisk noe som jeg husker godt den dag i dag og er glad for at jeg fulgte hennes eksempel. Jo større åpenhet jo bedre. Er enig i at en mor ikke skal være det samme som en venninne. Men det er faktisk mulig å være mor OG venninne uten at det blir noen konflikt der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 9. oktober 2003 #102 Del Skrevet 9. oktober 2003 Den seksuelle lavalder bryr ikke fjortissene seg en døyt om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 9. oktober 2003 #103 Del Skrevet 9. oktober 2003 Seksuelle lavalder har jo ikke så mye å si for dagens ungdommer som føler press her og der.Det er visst mange 15 åringer som har sex med den ene og den andre nå for tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ursula Skrevet 9. oktober 2003 #104 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jeg syns det er flott jeg. (og helt normalt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #105 Del Skrevet 9. oktober 2003 Sofia, for en som knapt greier å skrive ordet vibrator, blir dette kanskje litt fjernt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest L:) Skrevet 10. oktober 2003 #106 Del Skrevet 10. oktober 2003 Nabodama: Kjempefint at datteren din stoler på deg på den måten! Håper at min datter blir like åpen mot meg når hun kommer i den alderen. Selv har jeg utrolig mye skam rundt det med onani og det er kjempefint hvis dette viser en generell trend blant de unge: at temaet ikke er så tabubelagt lenger. Definitivt sunt og normalt å lære å kjenne sin egen kropp og kjenne, med eller uten hjelpemidler. Men... FY for at hun fant din vibrator!!! Den burde du gjemt bedre! Alle 15-åringer vet at mamma og pappa har sex, men har aldri hørt om noen som syns at det er en hyggelig tanke . (Det samme gjelder lyder fra soverommet. HYSJ!!!) Syns at barn helt og fullstendig skal skjermes fra foreldrenes sexliv. Forskjellen må et mor/datter- og et venninneforhold er at mens venninner kan veksle erfaringer på området, så skal en mor kun være dere som lytter og rådgiver på et nøytralt grunnlag. L Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 10. oktober 2003 #107 Del Skrevet 10. oktober 2003 KJEMPEFLOTT:......... Hun ender ikke opp med sykdommer. Hun blir ikke seksuelt brukt ,og så kastet etterpå.Det er trygt. Hun blir ikke gravid. Alle vet at en 15 åring har et sexliv ,med eller uten en partner. Har man ikke en vib. så har man fingrene,dusjen eller andre ting. Hva gjør det om hun har en vibrator? Jeg hadde ikke reagert negativt.KJEMPEBRA at hun har en så diskret og grei mor. Og hvordan kan dere vite at jenta ikke har sex med gutter? For det andre reagerer jeg på at du snakker om at hun blir brukt og kastet? hvorfor er det slik at det er jenten som blir brukt og kastet, og gutten er den som gjør det? Vi lever tross alt i år 2003, og er for mer likestilling. tro det eller ei, men det finnes jenter som bruker gutter også, selv om du kanskje ikke tror det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2003 #108 Del Skrevet 10. oktober 2003 Var ikke særlig glad for at hun fant min vibrator, nei! Trodde faktisk den var gjemt godt nok, men det var den tydeligvis ikke. :oops: Det er mange som fokuserer på dette med venninneforhold, og bestemt mener at vi har det. Selv ser jeg det ikke sånn, og har også vært meget klar på dette med morsrollen. Jeg forteller ikke henne om mitt sexliv, og hun forteller heller ikke om sine erfaringer i stor grad. Enkelte ganger spør hun om råd, ellers snakker vi kun generelt, slik at vi diskuterer f.eks en artikkel i et ukeblad eller noe sånt. Det er heller ikke sånn at sex og det som hører til er noe vi prater om ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nabodama, ikke innl Skrevet 10. oktober 2003 #109 Del Skrevet 10. oktober 2003 Gjesten over var meg, da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 10. oktober 2003 #110 Del Skrevet 10. oktober 2003 Og SS, jeg er ikke enig med deg om at det er kontroll det å prate med barnet sitt om sex. Som sagt gjorde min mor det, hun ga meg hint og tips om hva man kunne gjøre istedenfor samleie, slik at jeg kunne være intim og utforske, uten å ha samleie med en gutt før jeg følte meg klar for det selv. Det å informere og "guide" sine barn, er ikke å ta kontroll over dem SS, det er å lære dem mulighetene i livet!! Og hva mener du da en mor skal gjøre? Dersom hun verken skal være venninde eller guide (el. kontrollere som du kaller det) sine barn? Nekte å prate om det? ignoerere at barnet har spørsmål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 10. oktober 2003 #111 Del Skrevet 10. oktober 2003 1)Og hvordan kan dere vite at jenta ikke har sex med gutter? 2)For det andre reagerer jeg på at du snakker om at hun blir brukt og kastet? hvorfor er det slik at det er jenten som blir brukt og kastet, og gutten er den som gjør det? 3)Vi lever tross alt i år 2003, og er for mer likestilling. tro det eller ei, men det finnes jenter som bruker gutter også, selv om du kanskje ikke tror det. svar: 1)Hvem vet. 2)Bruker hun en vib.så blir hun i allefall ikke utnyttet 3)Ja da,jenter bruker gutter også men ikke så ofte når de er 15 (??)Blir vel helst når de er eldre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter #112 Del Skrevet 10. oktober 2003 Aline, og alle dere andre som forstår, takk skal dere ha! Når det gjelder dette med å guide ungene, så er jo det ganske nødvendig. Vi guider ungene på ganske mange områder, f.eks oppførsel, alkohol, narkotika osv fordi vi vil deres beste og er redde for at de roter seg borti noe. Dette er en selvfølge for de aller fleste foreldre. Hvorfor er det å snakke om sex et så tabubelagt område? Vi vet jo hvor stor del av livet sex er, og hvilke problemer det kan føre med seg på lang sikt dersom en opplever ubehagelige ting, blir utsatt for noe, eller blir presset til å gjøre noe en ikke har lyst til. Jeg tror først og fremst det er de voksne som føler seg ille berørt av å snakke om dette. Mange sier at de heller ikke har snakket med sine foreldre om slike ting da de var unge. Var det nødvendigvis så bra da? Og hvorfor skal den tradisjonen gå i arv? Spesielt nå for tida, hvor det fokuseres mer på sex enn noen gang, trenger barna faktisk råd og veiledning om dette på lik linje med andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 10. oktober 2003 #113 Del Skrevet 10. oktober 2003 Sofia' date=' for en som knapt greier å skrive ordet vibrator, blir dette kanskje litt fjernt![/quote'] Ikke bare litt fjernt, men "far out" fra min verden. Jeg leser hva dere skriver men klarer ikke engang å kommentere. Jeg sa mitt tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2003 #114 Del Skrevet 10. oktober 2003 Slik tolker jeg den sista informasjonen i denne tråden Men syns du det er helt i orden at en 15 åring "prøver ut" med gutta? Greit nok om man er i et fast forhold, men det begynner å bli ille om alle single 15 åringer skal p*le rundt med alle de kvisete gutta istedet for å utforske på egenhånd. Regner med at du som 15 åring hadde både sex og onanerte, men den onanerina syns jeg du burde kutta ut og heller bare hatt sex med gutta asså.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Halliburton Skrevet 10. oktober 2003 #115 Del Skrevet 10. oktober 2003 Det er ikke noe rart at en 15 åring onanerer og bruker dildo, det som er rart er at hun forteller det til moren sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 10. oktober 2003 #116 Del Skrevet 10. oktober 2003 Aline, og alle dere andre som forstår, takk skal dere ha! Når det gjelder dette med å guide ungene, så er jo det ganske nødvendig. Vi guider ungene på ganske mange områder, f.eks oppførsel, alkohol, narkotika osv fordi vi vil deres beste og er redde for at de roter seg borti noe. Dette er en selvfølge for de aller fleste foreldre. Hvorfor er det å snakke om sex et så tabubelagt område? Vi vet jo hvor stor del av livet sex er, og hvilke problemer det kan føre med seg på lang sikt dersom en opplever ubehagelige ting, blir utsatt for noe, eller blir presset til å gjøre noe en ikke har lyst til. Jeg tror først og fremst det er de voksne som føler seg ille berørt av å snakke om dette. Mange sier at de heller ikke har snakket med sine foreldre om slike ting da de var unge. Var det nødvendigvis så bra da? Og hvorfor skal den tradisjonen gå i arv? Spesielt nå for tida, hvor det fokuseres mer på sex enn noen gang, trenger barna faktisk råd og veiledning om dette på lik linje med andre ting. Det er ikke tabu å snakke om sex, men det er grenser for hvor langt en mor skal gå i samtale med sin datter. Mener du det er normalt at mor forteller hvordan en skal gjøre for å glede mannen, eller hvordan en mener jenten skal bli tilfredsstilt? uansett må de unge prøve å feile også, for det er en del av det å bli voksen. Foreldre har prøvd ulike ting før de kom der de er i dag, og det må de unge også gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 10. oktober 2003 #117 Del Skrevet 10. oktober 2003 tror vel neppe hun forteller datteren hvordan ha sex, men en mor kan jo være en rådgiver. Det datteren spør om kan man svare på, men man trenger jo ikke komme med info som hun ikke lurer på.. Synes det er flott med ett åpent forhold mellom barn og voksne, da også på det med sex!! :enig_animasjon: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #118 Del Skrevet 13. oktober 2003 Det er kjempeviktig at mødre lærer sine døtre om prevensjon og ikke er så gammeldagse at de nekter dem p-piller selv om de ennå ikke er voksne. Smertefull mens... kviser, p-piller kan hjelpe mot mange ting, ikke bare graviditet. Og ikke for å spore av, men jeg gikk på p-piller fra jeg var 16 til jeg var 18 år, og brukte 2 år på å komme meg av senvirkningene. (Hodepine, overvekt, livmorproblemer osv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 13. oktober 2003 #119 Del Skrevet 13. oktober 2003 Dette er nok en avsporing deluxe i frohold til tema men og begynne med hormonbaserte preparater i ung alder er en risiko og ta. Dette er i høyeste grad ett stort kollektiv eksperiment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 13. oktober 2003 #120 Del Skrevet 13. oktober 2003 Dette er nok en avsporing deluxe i frohold til tema men og begynne med hormonbaserte preparater i ung alder er en risiko og ta. Dette er i høyeste grad ett stort kollektiv eksperiment. Bynte å bruke pillen første gang som 16-åring, (skulle på Interrail og syns selv at d var fornuftig den dag i dag) men jeg fikk ikke P-pillen, han syns jeg var for ung, men derimot mini-pillen. Venninna som er et halvt år yngre, fikk P-pille m en gang.....hos en annen lege. Vi var begge samtidig på helserådet i Tromsø! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå