Gå til innhold

Datter på 15 har kjøpt vibrator...

Nabodama

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke meg selv som en venninne for min datter. Det at hun kan komme til meg for å snakke om slike ting synes jeg er fint, likeså det at hun spør om råd. Det er min funksjon i forhold til dette. Jeg har ikke full innsikt i hennes seksualliv, om hun har noe, da. Og hun har slett ikke innsikt i mitt. Jeg ser meg selv som en rådgiver og en voksen person hun kan snakke med.

Det at hun kommer til meg med slike ting viser at hun har tillit og stoler på at jeg kan forstå. Å ha et slikt forhold til sin 15-åring synes jeg er mye bedre enn å ha et forhold bestående av opposisjon mot foreldre og dårlig kommunikasjon.

Jeg er så heldig å kunne prate med henne om de fleste temaer som opptar henne, altså ikke bare om sex, og også så heldig at hun tar til seg de råd hun får. Ihvertfall noen.

Nå er det jo også sånn at vi, gjennom oppveksten, legger grunnlaget for at ungene en gang skal bli voksne mennesker med et godt liv. Vi lærer dem å lage mat og vaske, og vi lærer dem om holdninger og verdier. Hvorfor skal da ikke råd og veiledning om sex være med i dette? Det er da også en naturlig og stor del av livet, og vi ønsker vel ungene våre det beste sånn sett også?

Det er klart at f.eks sex er et følsomt tema, og en skal være forsiktig med å prate for mye om det. Dytte det på ungene, altså. Men hvis tillitsforholdet fra før er til stede, og tenåringen vil prate om dette av og til, ser jeg ingen grunn til å la være.

Om dette kan kalles et venninneforhold får være opp til hver enkelt å definere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nabodama.

Jeg har selv et nært forhold til min mamma, vi kan prate om det meste, slik har det vært stort sett alltid.

Nå i voksen alder har flere venninner uttrykt at de synes jeg har vært heldig som har et så fint forhold til min mamma, og at de har savnet/savner et liknende forhold til sin egen mor. Et stort kompliment til Agnes-mamma'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ikke fritt for at det er konflikter, men jeg tror det hadde vært flere hvis vi hadde hatt et annet forhold.

Agnes, du skjønner hva jeg mener!

Selv hadde jeg ikke et så nært forhold til min mor, det var mer preget av kritikk, kontroll og opposisjon da jeg var tenåring. Og virkningene av det er der ennå. Sånn vil ikke jeg ha det med min datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det synes jeg som mor er flott!

-fordi jeg synes det er fint at hun utforsker seg selv, slik at hun vet hva hun liker, og kan dra nytte av dette senere

-fordi hun er så fri i forhold til sin egen seksualitet, dvs at hun ikke oppfatter sex som noe "ekkelt og fy"

-fordi jeg tror hun blir flinkere til å sette krav i forhold til gutta om at hennes nytelse også er viktig

Vi har dessuten snakket mye om sex og forhold, og jeg synes det er fint at vi har en slik åpenhet rundt dette emnet. Hun kom faktisk hjem og sa:

"Mamma, kom og se hva jeg har kjøpt!"

Ros til deg! Håper jeg klarer å ha den same åpne innstillingen når mine døtre beveger seg ut i dette landskapet (og inn i disse butikkene:)). Håper også at det skjer når de er ca. 35 år gamle! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tydeligvis veldig sneversynt!! Alle dere som skryter dette opp i skyene - fordomsfri som få - tenker dere ikke på at en vibrator faktisk er et sexleketøy - ikke den virkelige verden? Er det ingen som stusser litt over at en 15-åring er så avansert? Når man er 15 skal man utforske sin egen seksualitet, det er jeg enig i - men er det nødvendigvis så rett og riktig å gjøre det med plastredskaper hvertfall jeg anser for å være til "voksent" bruk? Du, mor, du skriver at du synes det er helt ok at datteren din har kjøpt sexleketøy - men du misliker at hun har vært og kikket på Kondomeriet sine nettsider! Hvor er logikken her??

Sexpresset på de unge er jammen stort nok, om ikke foreldre skal bifalle leketøysinnkjøp også. Hva sier du når hun kommer hjem med sine første vaginakuler eller stolt pakker opp sitt første lakk-og-lær SM-utstyr?!?

At jeg mener mor og datter ikke bør ha et så tett og nærmt forhold at de vet alt om hverandres sexliv er et helt annet tema, som jeg ikke skal ta opp her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange 15 åringer er så avanserte. Er man ikke det, er det jo greit. Er man det, er det ingen grunn til å dysse det ned fordi det er synd og skam. Ville selv ALDRI fortalt min mor at jeg hadde vibrator da jeg var 16, men jeg håper da hun ikke hadde sett det som et problem om hun hadde funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en vibrator mer avansert enn en elektrisk tannbørste som brukes til intimmassasje?

Jenter på 15 som oppdager sin egen seksualitet har inmari god fantasi... Stjerne i boken til Nabodamas datter for å fikse seg noe som er laget utelukkende for å stimulere seg selv. Synes jenta virker smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så begeistret for at hun har vært inne på Kondomeriet på internett nettopp fordi hun er såpass ung som hun er. Nå er jo disse sidene lett tilgjengelige, og det er sikkert mange unge som har vært på lignende nettbutikker.

Jeg synes jo også at hun er opptatt av sex i tidlig alder, men samfunnet legger faktisk opp til det gjennom media som internett, tv og ukeblader. Det Nye har jo vært veldig proaktive sånn sett, med f.eks råd og tips om hvordan oppnå orgasme osv.

Kanskje nysgjerrigheten hennes hadde startet litt senere dersom media for unge ikke hadde vært fullt så fokusert på sex. Jeg kan ikke se at jeg har oppmuntret nysgjerrigheten, men jeg vet også at jeg ikke kan stoppe den ved å late som om sex ikke eksisterer. Etter mitt syn er det bedre å ha en dialog om slike ting enn at hun skal lese seg til hva som er normalt, hva som er ok oppførsel osv.

Det har vært mye om både jentesex og gruppesex osv i media, og jeg vil tro at det er lett for en 15 å tro at alle gjør slikt, og at det er noe hun også burde gjøre, selv om det ikke føles ok for henne. Etter min mening er det der presset ligger, og også blandt venninnene, som også er påvirket av media.

Når det gjelder at jeg bifaller det at hun kjøper vibrator, så gjør jeg det av de grunner jeg skrev i mitt første innlegg. Selv om jeg så klart skulle ønske hun var eldre. At hun er så åpen om dette ser jeg som en tillitserklæring, og jeg tror jeg ville ha ødelagt endel hvis jeg hadde tatt den fra henne og sagt at det der ikke er noe hun skal holde på med.

Jeg håper at hun skal få et seksualliv som er godt og rikt, og at hun skal få et godt forhold til seg selv og sin kropp. Jeg håper også at jeg hjelper henne til å sette grenser i forhold til andre, slik at hun unngår å gjøre noe som hun ikke ønsker selv. Akkurat det er ikke så enkelt for en tenåring uten livserfaring og uten evne til å se konsekvenser på lengre sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lakk- og lærutstyr, samt S/M- utstyr, går jeg ut i fra at det er en stund til det evt blir aktuelt. Jeg går ut fra at hun har mer enn nok å finne ut av foreløpig.

Om hun kjøper slike ting en dag, er det uansett ikke noe jeg har noe med dersom hun er over 18 år. Foreløpig vet hun ikke at S/M finnes.

Forøvrig har jeg ingen motforestillinger mot S/M, bondage osv, selv om dette ikke er praksis her hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ønsket dette fra min datter. Ei heller ønsker jeg at hun skal vite NOE som helst om mitt sexliv. Nå er jo selvfølgelig hun bare 6 år. Men jeg ser ikke at jeg kommer til å forandre mening selv om årene går. Selv har jeg aldri kunnet prate om sex med min mor og har heller aldri ønsket det. Ei heller eier jeg en vibrator selv om jeg er singel på 4. året. Det kunne ikke falle meg inn, rett og slett. Dersom min datter i en alder på 15!!!!!!!!!! år, kommer hjem med en slik, så vil jeg ikke vite det. Det er altfor ungt. Altfor altfor altfor ungt. Jeg er mammaen hennes, ikke bestevenninna. Så frigjort ønsker jeg ikke å være sammen med mitt barn. Jeg kommer til å få fullstendig hetta dersom hun har sex så tidlig. Det være seg med vibrator (klarer nesten ikke å skrive ordet), eller en gutt.

Djeesus..da....for en verden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke d er så veldig bra at en 15-åring har kjøpt seg vibrator.

Det høres tidlig ut at hun har kjøpt seg vibrator .Har datter selv på 15 år ,vi pleier ikke og snakke om sån enda hun spør ikke heller , jeg skønner at hun er nuskjærri de fleste er vell det da . Bare ikke hun begyner med sex er det greit nokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest La Lune

Jeg synes det er fint med åpenhet men denne historien synes jeg har en bismak av en mor som er mer venninne enn mor og har store problemer med å sette grenser. Og som flere andre har hentydet, en 15 åring som kjøper en dildo har mest sannsynelig også hatt sex.

La Lune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er en sammenheng mellom vibrator og sex. Kjenner mange jenter som var nyskjerrige med både tannbørster og annet rundt og passende i sin ungdom, men de hadde ikke hatt sex av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sikkert bra at en har et slikt forhold til sin mor, noe jeg mener en ikke skal ha. Det skal være forskjell på mor og venninne, og sexlivet til barna bør en kanskje ikke vite for mye om.

Jeg har er mor som snakket med meg om sex/samleie etc, og som jeg godt kunne fortalt at jeg hadde kjøpt dildo til, dersom jeg gjorde det som 15 åring.

Jeg har benyttet min mor som en trygg og seriøs informasjonskilde og støttespiller i livet mitt, også når det gjelder seksuelle sider ved livet.

Gjør det henne til mer venninde en mor? Nei!

Hun har aldri vært min venninde, hun er min mor, som jeg har kunnet betro meg til og snakket med når jeg har hatt problemer.

Noen synes kanskje jeg har snakket for mye med min mor, men for meg har det alltid vært tryggere å spør min mor, og å betro seg til min mor. Fordi hun er ett voksent menneske med mer livserfaring en noen av vennindene mine er i nærheten av å få.

jeg har betrodd meg ting til min mor, som jeg vet mange synes hører vennindegjengen til, men sikkerheten jeg har fått når jeg har betrodd meg til mamma er slik at uansett hva jeg har gjort, så blir jeg hørt på, får råd om jeg trenger det, og det kommer ALDRI videre til andre om jeg ikke ønsker det selv, slik det lett kan i en vennegjeng.

Jeg synes det er glimrende at Nabodama har ett så åpent forhold til sin datter jeg! Og hun kan være en meget god og støttende mor, som man allikevel kan løsrive seg fra, men synes det er viktig å holde fast kontakt med og glede seg over å være sammen med når det passer slik senere i livet.

Alle mine venninder hadde forresten hatt sex allerede når de var 15, så hvorfor er det så gale med en dildo?

Bruker selv dildo, og mener det er viden forskjell på det og ekte vare, selv en "kjapp en", og hver til sin tid, men ekte vare er best uansett hvor god en dildo kan være!! Er min mening da. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror også d er litt virkelighetsfjernt å si at d er altfor tidlig m sex i den alderen, og at d har noe m tiden vi lever i......Var ganske normalt i min oppvekst, men så var jo d i Nord-Norge dahhh...... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og bare til info... selv om jeg hadde en mor som fortalte og snakket med meg om seks, så var jeg den eneste som ikke hadde sex før jeg var nesten 18!!

Alle vennindene mine, som kun betrodde seg og snakket om dette innen vennindegjengen hadde sex fra de var 14 og oppover! Noe av dette tror jeg skyldes gruppepress, og manglende info om hvorfor det kan være godt å vente til man er klar selv! (noe jeg altså fikk, og derfor bare smilte til mine venninder som ristet oppgitt på hode av at jeg ikke ville ha sex bare for å se hva det var.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også d er litt virkelighetsfjernt å si at d er altfor tidlig m sex i den alderen, og at d har noe m tiden vi lever i......Var ganske normalt i min oppvekst, men så var jo d i Nord-Norge dahhh......  :wink:

samme sak der jeg kommer fra, østlandet! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...