Gjest gjest2 Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 Hva slags rettigheter har jeg i forhold til samvær? Jeg fullammer, og har planer om å gjøre det så lenge som mulig. Hvem har foreldreretten frem til evnt en sak om det? huffe..
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 Med et så lite spedbarn er det mor som "bestemmer" uansett situasjon. Det er udiskutabelt. Alt samvær kommer til å skje på mors premisser. Også om man kjører rettsak til man er blå og gul. Men det lønner seg å samarbeide godt fra dag en alikevel.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 Dersom far skrev under papirer på sykehuset eller i etterkant så har dere begge foreldreansvar. Gjorde han ikke det så har du det alene. Han vil allikevel ha samværsrett. Når det gjelder samværsrett og et sånn lite barn så blir det vanskelig. Har du et så godt forhold at han kan komme hjem til deg for å være i sammen med barnet? Kan du pumpe deg slik at far kan ha ansvaret for barnet en time eller to? Jeg har vært i din situasjon. Her kom far hjem til meg, men jeg hadde et barn i tillegg. Overnatting skjedde ikke før barnet ble 2 år. Bruk tiden framover på sånn at far og barn får bygget opp et forhold. På barnets premisser. Her snakker vi om små, men hyppig samvær dersom mulig. Astrid
Far til 2 Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 Når det gjelder et så lite barn har værken barnet eller far krav på samvær utenom under oppsyn av mor. Noe anet vil forundre meg stort. Men fra 3 månders stadie er det mulig far kan få rettgheter mht å trille barnet og være borte en time eller to. Etterhvert vil barnet få rett til å overnatte hos far. Hvis far ikke har foreldreansvar (dvs at dere ikke bor på samme adresse eller far ikke skrev under på dette på sykehuset) så har han pr idag ikke foreldreansvar. MEN ! -, dette er det veldig enkelt for en far som ønsker barnets beste å få gjernnom rettsvesenet. En mor som nekter en oppegående far foreldreansvar vil med andre ord få en stygg ripe i lakken om hun forsøker å nekte far dette. Om hun senere forsøker å nekte far vanlig samvær også (forutseter da at far er fullt ut "oppegående" som far) så kan det hele ende med at far får omsorgen i rettsvesenet. Kort fortalt: De første 3-6 mnd vil far ha veldig begrensede rettigheter mht samvær (kreves ar det skjer sammen med mor). Etterhvert vil samværsretten bli sterkere. Fedre som ikke har foreldreansvar vil "automatisk" få dette om de er oppegående. Mødre som over lengre tid viser manglende samarbeidsvilje vil kunne risikere å miste.omsorgen av barnet til en far som ønsker samarbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå