Viribus Skrevet 14. oktober 2010 #1 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hei og Jeg er en jente på snart 31 år som ønsker å leve sunnere, få bedre helse og øke livskvaliteten. Jeg har en del kilo for mye som jeg gjerne skulle blitt kvitt. Har slitt med overvekt i omtrent hele mitt voksne liv. Mitt hovedfokus er ikke på slanking, men på å endre livsstil. Jeg bor alene og sliter med å spise regelmessig og å lage ordentlige middager. Det blir ofte enkle og usunne løsninger. Jeg er flink til å trene i perioder, og lite flink i andre perioder. Jeg ønsker å innarbeide gode vaner for både spising og trening. Jeg har nå inngått en avtale med søsteren min. Vi skal sammen takle de utfordringer vi møter på og motivere hverandre. Første steg er fullstendig sukkerstopp frem til jul. Det er ca 10 uker. Målet med det er å "detoxe" kroppen, og forhåpentligvis få noe kontroll over søthungeren. I samme periode har jeg som mål å klare å trene 2 ganger i uken, samt lage minst 2 sunne middager i uken. Jeg har valgt å skrive en dagbok om dette, fordi jeg tror det lettere vil motivere meg. Det hjelper å vite at andre kan følge meg, motivere meg, komme med innspill og gode råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #2 Del Skrevet 14. oktober 2010 Søsteren min og jeg har inngått en avtale med et poengsystem som skal hjelpe oss med motivasjonen. Jeg liker ikke å tape, så dette vil motivere meg. Avtalen i hovedtrekk: * Fullstendig sukkerstopp fra 11.10.10 til 23.12.10. Belønning hvis oppnådd: En gave fra den andre til verdi ca 500 kr. * 1 trening = 10 poeng * 1 hjemmelaget sunn middag = 10 poeng * Ukens utfordring = 10 poeng Max poeng per uke = 50 - må begrense det litt . Poeng = kroner. Jo flere poeng jeg samler, jo finere gave får jeg fra min kjære søster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 14. oktober 2010 Ukens utfordring: Drikke 2 liter vann hver dag. Så langt har det gått bra. Har riktignok bare holdt på siden mandag, men søtsuget er værst de første 2 ukene sies det. Jeg har klart å drikke 2 liter vann hver dag hittil, og ikke spist noe godterier. Kjenner at jeg prøver å finne smuthull i avtalen, men så langt har jeg ikke lykkes :gjeiper: Trening er det værre med. Har blitt skikkelig forkjølet. Får komme sterkere tilbake siden!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lyche Skrevet 14. oktober 2010 #4 Del Skrevet 14. oktober 2010 Dette skal vi klare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lyche Skrevet 15. oktober 2010 #5 Del Skrevet 15. oktober 2010 Inne og gir/henter motivasjon til å være sunn i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 18. oktober 2010 Oppsummering av uke 1: Siden jeg ble syk, klarte jeg ikke å lage hjemmelaget middag eller trene. Siden all matlyst forsvant var det kjempelett å holde seg unna søtsaker og å drikke minst 2 liter vann hver dag. Dermed klarte jeg bare å oppnå 10 poeng av 50. Ny uke nye muligheter. I dag har jeg tenkt til å dra å trene til tross for at formen ikke er helt på topp. Jeg tenker det må bli en symbolsk trening, at jeg drar på treningssenteret og tar det rolig, bare for å markere ovenfor meg selv at nå er jeg i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 18. oktober 2010 Ukens utfordring er den samme som sist: å drikke 2 liter vann hver dag. Dette gjør vi fordi det tar minst to uker å etablere en vane, så jeg håper at når disse to ukene er over har jeg fått det som en vane å drikke mye vann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lyche Skrevet 18. oktober 2010 #8 Del Skrevet 18. oktober 2010 Så flink, jeg hadde nesten glemt ufrodringen, så nå må jeg forte meg å drikke en del før jeg legger meg. Lykke til denne uka, og husk; ta sunne valg *finger mot panna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 19. oktober 2010 Nå som jeg har ligget syk noen dager, har jeg fått tid til å tenke gjennom mine utfordringer: - Jeg spiser når jeg blir stresset, nervøs, kjeder meg, er under mye press eller når jeg bare skal kose meg og unne meg litt ekstra. Løsning: Finne andre måter å reagere på, som feks å gå en tur, finne en eller annen form for aktivitet jeg kan gjøre, ha sunn snacks tilgjengelig. - Jeg mister lett motivasjonen, spesielt hvis resultatene ikke er som forventet. Løsning: Ikke veie meg, (blir for opphengt i tallene), ha klare kortsiktige og oppnåelige mål, gjøre avtaler med min søster, skrive dagbok her på KG. - Jeg er og blir lett avhengig av sukker. Løsning: Ligge unna sukker for en periode. Få kontroll på behovet for søtsaker. - Trening. Har lett for å finne unnskyldninger for ikke å trene, til tross for at jeg egentlig synes det er deilig når treningen er gjennomført. Løsning: finne en treningsform som passer meg, personlig trener, trene regelmessig. - Spise riktig og regelmessig. Siden jeg er alene synes jeg det er kjedelig å bare lage mat til meg selv. Tar meg ikke tid til å spise ordentlig, og hopper over flere måltider. De erstattes med snarveier, dårlig mat og et generelt dårlig kosthold. Løsning: Lage en timeplan for når jeg skal spise, få gode spiserutiner og lage et hjemmelaget måltid minst to ganger i uken. Lage matpakke kvelden i forveien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 19. oktober 2010 I går var jeg å trente. Er fornøyd med det. Var ikke helt i form, så tok en rolig økt. Men det føltes godt å ha vært der og gjennomført det. Har også bestilt meg en personlig trener neste mandag, som kan hjelpe meg å trene riktig. I dag har jeg laget pasta. Og det ble faktisk veldig godt!!! Er litt stolt av meg selv nå Fikk nok rester til middag i morgen også. Så allerede denne uken har jeg klart å samle 20 poeng. 10 for treningen og 10 for middagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lyche Skrevet 19. oktober 2010 #11 Del Skrevet 19. oktober 2010 *flinka* Fin oversikt, ble inspirert til å finne fler punkter på min egen liste. Må bare tenke litt mer først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 21. oktober 2010 Har du noen gang drømt noe, og trodd det var virkelig? I natt drømte jeg at jeg mesket meg med sjokolade. Spiste til jeg ble kvalm. Det værste var at jeg egentlig ikke hadde lyst på sjokolade, men dyttet det i meg likevel. Når jeg våknet, var jeg lei meg. Tenkte hvordan skal jeg forklare dette sjokoladesviket for min kjære søster? Heldigvis innså jeg raskt at det hele var en drøm, en vond drøm. Smilet kom raskt på plass og jeg følte at jeg hadde fått en ny indre styrke. Det at jeg faktisk ikke hadde lyst på sjokolade var vel egentlig et godt tegn? Når jeg kom på jobb forløp dagen som vanlig, helt frem til lunsj. Da ble det satt frem den ene sjokoladekaken etter den andre. Den ene fristelsen etter den andre. Men etter den drømmen i natt, hadde jeg allerede en styrke til å motstå fristelsene. Kan drømmen ha vært et varsel for hva som skulle komme? Tross alt ga den meg styrke til å motstå disse fristelsene... Heldigvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #13 Del Skrevet 21. oktober 2010 Jeg føler meg sterk og uovervinnelig i dag! En god følelse jeg håper varer!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 21. oktober 2010 I dag skal jeg trene. Må utnytte min gode følelse... :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lyche Skrevet 21. oktober 2010 #15 Del Skrevet 21. oktober 2010 Wow, kult med sånne opplevelser, overfør litt til meg da :gjeiper: Jeg har fått treningsforbud av mannen, ikke lov før jeg er friskere, men kaaanskje jeg får sneket meg til å gå en liten tur med stavene hvertfall. Føler meg i mye bedre form, men er fortsatt syltet som fy.. Jeg skal være alene hjemme i kveld, da kommer jeg til å få lyst på snop, så jeg har allerede kjøpt inn grønnsaker og dip som jeg skal kose meg med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #16 Del Skrevet 21. oktober 2010 Da har jeg fått til en treningsøkt i dag. Er fornøyd og det føles kjempegodt! Så hittil denne uken har jeg klart å samle 40 poeng. 20 for hjemmelaget mat og 20 for trening! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lyche Skrevet 21. oktober 2010 #17 Del Skrevet 21. oktober 2010 Hey, du mangler jo bare vann nå. Jeg må få trent i helgen, henger jo etter her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lyche Skrevet 22. oktober 2010 #18 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hva er sunnhetsplanen for helga da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #19 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Endelig helg! Det er deilig med helg, men samtidig en stor utfordring for meg. Det er gjerne i helgene jeg skeier fullstendig ut med mat, snacks og i det hele tatt. Skal liksom "kose" meg. Må prøve å holde meg i aktivitet og unngå situasjoner hvor jeg vanligvis har godterier. Forrige helg var lett fordi jeg var syk, hadde vond hals og ingen matlyst. Denne helgen er formen bedre = mye større utfordring. *hånden mot pannen: jeg tar sunne valg! Jeg tar sunne valg! Jeg tar sunne valg!* I dag har jeg ryddet og vasket hjemme og jobbet med jobbting. Det har holdt tankene unna snacks. I morgen skal jeg dra og trene og kanskje være med en venninne. På kvelden kan jeg lage dip og grønnsaker. På søndag skal jeg gå en tur hvis det er fint vær. Endret 22. oktober 2010 av Viribus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viribus Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #20 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg klarte faktisk å stå opp litt tidlig for å trene i dag. Det var en skikkelig deilig følelse!!! Har vært i aktivitet i hele dag, så jeg har ikke fyst noe særlig på noe godt før i kveld. Har spist dip med grønnsaker og det var kjempe godt. Kan være en fin erstatning for lørsdagsgodtet... Kjenner jeg er litt trøtt nå, så jeg skal legge meg på sofaen og kose meg med en god film. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå